עבור לתוכן העמוד
Menu

ישראל מאותת לא רק לאיראן

הפגיעה באונייה של "משמרות המהפכה" האיראניים המיוחסת לישראל היא עליית מדרגה במלחמה הימית הארוכה בין שתי המדינות • אם אכן ישראל ביצעה את התקיפה, הרי שהיא נועדה לאותת לאיראן ולממשל ביידן כי ישראל משמרת את כוח ההרתעה שלה ולא תאפשר לאיראן לפגוע בספינותיה או להצטייד בנשק גרעיני

ההתקפה המיוחסת לישראל באמצעי התקשורת הזרים על אוניית המשא של "משמרות המהפכה" האיראניים היא שלב חדש במלחמה הימית בין ישראל לאיראן בשנתיים האחרונות.

ישרל נכנסת לשלב של עירנות מודיעינית ומבצעית לגבי כל הפעילות הימית שלה, האזרחית וצבאית כאחד. שר הביטחון בני גנץ אמר כי "איראן מציבה לנו איומים באופן ישיר או עקיף במזרח התיכון, מדינת ישראל היא המדינה החזקה ביותר באזור והיא תישאר כזו".

ההערכה של אגף המודיעין היא שהאיראנים יגיבו על התקיפה, זוהי החלטה אסטרטגית שקיבל המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

בישראל יש חשש שהאיראנים יגיבו ישירות נגד ספינותיה באמצעות הקומנדו הימי של "משמרות המהפכה" או באמצעות המורדים החות'ים בתימן. הוגברה העירנות בכל הספינות הישראליות השטות במימי ים סוף ומיצרי באב אלמנדב,כולל אוניות הסוחר השטות תחת דגל זר.

סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" מסרה ב-7 באפריל כי האונייה "סיביז" שהותקפה הוצבה לפני כמה שנים בים האדום כדי לסייע ללוחמים האיראנים המאבטחים אוניות סוחר מפני סכנת שודדי הים.

חברת הלוויין "אימאג'סאט אינטרנשיונל" (ISI) דיווחה בעבר כי "סביז" נמצאת באזור הזה מאז שנת 2019.

אולם, גורמי ביטחון בישראל אומרים כי הטענה האיראנית היא שקרית. האוניה האיראנית משמשת כ"בסיס צבאי צף" של "משמרות המהפכה" בים האדום בקרבת חופי תימן.

הספינה נפגעה ממוקשים ימיים שהוצמדו אליה.

על פי הדיווח בערוץ הסעודי "אל-ערביה", אנשי הקומנדו הימי של ישראל ( שייטת 13) הם שביצעו את הפעולה.

ארה"ב הכחישה כי היא ביצעה את הפעולה, ישראל איננה מגיבה ושומרת על עמימות, גם משרד החוץ האיראני נמנע מלהאשים את ישראל ואמר שהחקירה נמשכת.

ברור שאנשי הקומנדו הימי שביצעו את הפעולה יכלו בנקל לגרום לטביעתה של הספינה, אולם תוצאות הנזק שנגרם לה, כתוצאה מפיצוץ המוקשים הימיים, מעידות כי מדובר בתגובה מדודה שמטרתה הייתה להעביר מסר לאיראנים.

העיתון "ניו יורק טיימס" ציטט פקיד ישראלי שאמר כי הפעולה בוצעה על ידי ישראל והיא הייתה פעולת נקם על הפגיעה בשבועות האחרונים באוניות בבעלות ישראלית. ואכן, האיראנים פגעו באחרונה בשתי ספינות השייכות לאנשי העסקים הישראלים אוד אנג'ל ורמי אונגר בעת שהפליגו במימי מפרץ עומאן, למרות שהן שטו תחת דגל זר.

החרפה במלחמה הימית

אם אכן מדובר בתקיפה ישראלית, הרי שמדובר במבצע מוצלח מאוד מבחינה מודיעינית ומבצעית של חיל הים הישראלי.

השונה במבצע הזה הוא שלראשונה ישראל פוגעת ב"ראש הנחש" האחראי על הפעילות הימית של איראן בים סוף.

לא מדובר עוד בפגיעה במיכלית נפט איראנית המבריחה נפט לסוריה.

מדובר באונייה צבאית לכל דבר המוסווית כאוניית משא ומשמשת כבסיס פיקוד ושליטה על הפעילות הימית של כל השיט האיראניים בים סוף ומול המורדים החות'ים בתימן.

הבסיס הזה מתאם את הברחות הנפט ואמצעי הלחימה לסוריה דרך ים סוף ואת הברחות הנשק למורדים החות'ים בתימן.

על פי גורמים יודעי דבר,האונייה משמשת גם כאוניית ביון ויש עליה מערכת האזנה משוכללות, מערכות לוחמה אלקטרונית ואמצעי תצפית מתקדמים.

אי אפשר לנתק את עיתוי הפגיעה באונייה של "משמרות המהפכה" האיראניים מיום חידוש שיחות הגרעין בין נציגי ארה"ב והמעצמות לבין נציגי איראן.

סביר להניח שישראל, אם אכן היא ביצעה את הפעולה, רצתה להעביר גם מסר לממשל ביידן שהמצב מתוח מאוד וכי חזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות מעל איראן עלולים לחזק את האופציה הצבאית דבר שיביא למלחמה בין ישראל לאיראן שעלולה להתדרדר למלחמה אזורית.

האם הפקידים האמריקנים שהדליפו ל"ניו יורק טיימס" את הידיעה כי ישראל אחראית להתקפה ניסו לאותת לישראל את מורת רוחו של הממשל מהפעולה?

בכל מקרה, להערכתי, במקרה שאכן מדובר בפעולה ישראלית, הרי שהיא מהווה עליית מדרגה בתגובה על התוקפנות הימית האיראנית והיא נועדה לשמר את כוח ההרתעה של ישראל מול איראן ולא לאפשר לו להישחק, הפעולה הזו נותנת ביטוי מוחשי לאיראנים לגבי היכולות המודיעיניות והצבאיות של ישראל בים סוף ומסר ברור:"אל תתעסקו איתנו!".

המסר מופנה גם לממשל ביידן שמתעלם מכל המלצותיה של ישראל בנושא הסכנה האיראנית ודוהר לעבר חזרה להסכם הגרעין, המסר הוא ברור: מדובר בתזכורת לנפיצות המצב בשטח וכי גוברים הסיכויים שישראל תאמץ את האופציה הצבאית ותתקוף את מתקני הגרעין באיראן, היא נחושה שלא לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני.

ראש הממשלה נתניהו הבהיר בנאומו ב"יד ושם" כי הסכם שיסלול את הדרך של איראן לגרעין לא יחייב את ישראל.