עבור לתוכן העמוד
Menu

ירדן מבינה: האינטרס של חמאס להכניס את איראן לממלכה

ההצבעה בפרלמנט הירדני על הדחת המלך מתפקידו כיו"ר הועדה לביטחון לאומי מעוררת דאגה רבה בממלכה בשל הניסונות של "האחים המוסלמים" וחמאס לערער את היציבות בממלכה ולהכניס את איראן למדינה

הנסיונות של חמאס בהנהגת סאלח עארורי לחדור ליהודה ושומרון מדאיגות לא רק את ישראל, אלא גם את רמאללה וירדן. מכאן שמאמצי חמאס הם כרגע המכנה המשותף המחייב את ישראל הפלסטינים וירדן לשתף פעולה.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

כוחות הצבא של ישראל ושל הרשות הפלסטינית כבר פועלים בנפת ג'נין, ואולי זאת ההזדמנות לבחון את מה שקורה בירדן, וההתפתחויות שם יש בהם כדי להטריד את המלך.

אומנם השטח בירדן רגוע כעת, ואין תופעות אלימות כמו בג'נין, אבל הפרלמנט הירדני עושה למלך כאבי ראש, ועל פי תגובות עיתונאים המקורבים לארמון, גם המלך רואה ב"אחים המוסלמים" את מקור אי השקט.

בשבוע שעבר דן הפרלמנט הירדני בשינוי חוקי היסוד, וכאשר הוא נדרש לצרף את המילה ירדניות לצד ירדנים, כדי להבטיח שוויון מגדרי. הצעה זו הובילה למהומה רבתי שכללה קללות וחילופי מהלומות.[1] בסופו של דבר הושגה פשרה ועל פיה המילה ירדניות נכנסה לחוקי היסוד, דא עקא: הפרלמנט הסיר את המלך כמי שעומד בראשות וועדת הביטחון של הפרלמנט.[2] עיתונאים ירדנים המקורבים לארמון האשימו את ה"אחים המוסלמים" בתיכנון פרובוקציה בפרלמנט[3],   ומנהיג האחים הוותיק מן הדור הישן, לית' שבילאת, לא היסס להאשים את הדור החדש של "האחים" בקשר עם גורמים זרים- כלומר: איראן[4]. לית' שבילאת לא היה כלב מחמד של ההאשמים- למנהיג הדור הקודם של "האחים" היו יחסים מתוחים מאוד עם המלך חוסיין, והוא נאסר כמה פעמים.

הפובליציסט הירדני, אחמד סלאמה, אמר[5] כי כאשר המלך עבדאללה הרשה לחאלד משעל ואיסמעיל הנייה לבוא להלוויית בכיר של "האחים", הם נצלו את המחווה האנושית כדי לשכנע את המנחמים להכיר בהם כמנהיגי הזרם האיסלאמי של ירדן עצמה. מטרת "האחים", על פי סלאמה, היא לפורר את ירדן כפי שהם פילגו את הפלסטינים, ואפשר להמשיך את ההיגיון שלו: כפי שהם פתחו פתח לאיראן בעזה, הם רוצים על ידי פילוג ירדן, להחדיר את איראן גם לתוכה.

מכאן שהניסיונות של עארורי לחדור לגדה המערבית מובנים בירדן כניסיון לחדור גם למזרח הירדן, בשליחות איראן, ומכאן הצורך לתאם עם ישראל והרשות הפלסטינית את צעדי התגובה.

[1] https://www.facebook.com/watch/?v=1116313805860392

[2] https://www.alquds.co.uk/مأدبة-لـ-60-نائبا-وجدل-البرلمان-بالأغلب/

[3] https://www.ammonnews.net/article/656156 וכן : https://www.ammonnews.net/article/657429

[4] https://al-ain.com/article/jordan-brothers-fall-of-political-decline

[5] https://www.ammonnews.net/article/656156