עבור לתוכן העמוד
Menu

ירדן חוששת מתגובת איראן לנאט"ו אזורי

הנשיא ביידן צפוי להודיע במהלך ביקורו במזה"ת בחודש הבא על הקמת ברית הגנה אווירית ישראלית-ערבית –אמריקנית מפני סכנת הטילים והכטב"מים האיראניים • ירדן תהיה חלק מהברית הזו, אך המלך עבדאללה חושש מתגובת איראן ודורש שיובהר כי מדובר בברית הגנתית בלבד • המלך מודאג מהעדר תוכנית שלום אמריקנית בנושא הפלסטיני, דבר שעלול להביא לפיצוץ גדול באזור

לפני כמה ימים התראיין עבדאללה מלך ירדן בערוץ הטלוויזיה האמריקני CNBC ונשאל האם הוא בעד הקמת ברית צבאית במזרח התיכון בסגנון ברית נאט"ו.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

המלך השיב:" אני אהייה הראשון שיתמוך בהקמת ברית נאט"ו מזרח תיכונית", אך מייד הציב תנאי:

" לברית הזו צריכות להיות מטרות קבועות וברורות ואני רוצה לראות מדינות נוספות באזור מצטרפות לברית הזו".

לקראת ביקורו הצפוי של הנשיא ביידן במזרח התיכון ב-13 ביולי שיכלול ביקור בישראל, הרש"פ וסעודיה, גוברת הפעילות המדינית באזור.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שנחשב ל "איש החזק בסעודיה" יצא לביקור בירדן, מצרים וטורקיה כדי לתאם עמדות עמן לקראת ביקורו של הנשיא ביידן.

https://jcpa.org.il/article/%d7%a8%d7%a2%d7%9e-%d7%91%d7%99%d7%9f-%d7%90%d7%99%d7%a1%d7%9c%d7%90%d7%9d-%d7%9c%d7%a4%d7%a8%d7%92%d7%9e%d7%98%d7%99%d7%96%d7%9d/

אחד הנושאים העיקריים שבהן ידון הנשיא ביידן בביקורו בישראל ובסעודיה יהיה הסכנה האיראנית בתחום הגרעיני וגם בתחום שאיפות ההתפשטות האזורית שלה.

ממשל ביידן מודאג מההתקפות האיראניות, באמצעות שלוחותיה כמו המורדים החו'תים בתימן והמליציום הפרו איראניות בעיראק ובסוריה, על הבסיסים האמריקנים באזור ועל מתקני הנפט בסעודיה ובאיחוד האמירויות באמצעות טילים  בליסטיים וכטב"מים מתאבדים.

הסכנה הזו מאיימת גם על ישראל וירדן. היו כבר כמה ניסיונות של כטב"מים איראניים לחדור לישראל ואתמול יירט צה"ל 3 כטב"מים של חזבאללה שניסו להגיע לאסדת הגז "כריש" למשימת איסוף מודיעין, אך בירדן התופעה הזו יותר שכיחה, כטב"מים איראניים חודרים לתחומה האווירי למטרות ריגול וגם לצורך הברחות סמים מדרום סוריה לצפון ירדן באמצעות הכטב"מים, בעיקר הברחות של סם הקפטגון.

הפנטגון גיבש תוכנית להקמת ברית הגנה אווירית שתכלול את כל המדינות במזרח התיכון שיש להן הסכמי שיתוף פעולה אסטרטגיים עם ארה"ב מדובר במדינות כמו ישראל, סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, קטאר וירדן, אבל יתכן שארה"ב תנסה לצרף לברית הזו גם את עיראק ומצרים.

ברית ההגנה האווירית המתוכננת תכלול הקמת חמ"ל משותף, ייתכן במפקדת פיקוד מרכז של הצבא האמריקני (CENTCOM) שיש לה בסיס קדמי בקטאר,ופריסת מערכות רדאר, מעקב והתראה במדינות ערב לאיתור טילים בליסטיים וכטב"מים איראניים לצורך יירוטם.

החשש הירדני

גורמים אמריקנים בכירים מעריכים כי בעקבות ביקור הנשיא ביידן בישראל ובסעודיה יהיו במזרח התיכון התפתחויות מדיניות וצבאיות חשובות בכל הקשור לסכנה האיראנית  וההשפעה של רוסיה וסין על האזור, במיוחד לאור ביקורו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב באיראן בשבוע שעבר שבמהלכו  הוא חתם עם בכירי המשטר על  הסכם אסטרטגי.

ירדן היא המדינה השניה במזרח התיכון ,אחרי ישראל, שמקבלת סיוע אמריקני מסיבי, צבאי וכלכלי, לכן היא לא יכולה לסרב לתוכנית האמריקנית להקמת ברית הגנה אווירית אזורית מפני איראן, במיוחד כשכטב"מים איראניים חודרים לשטח ירדן, אבל המלך עבדאללה חושש מהתגובה האיראנית והוא רוצה שיהיה ברור שמדובר בברית צבאית הגנתית ללא מטרות התקפיות שתכלול כמה שיותר מדינות ערביות.

בראיון לערוץ CNBC הוא טען כי לירדן יש כוח התערבות מהירה שעובד כבר עשרות שנים עם נאט"ו ברחבי העולם. המלך הירדני מנסה ללכת בין הטיפות מבלי להירטב. הוא מעריך היטב מה תהייה תגובתה של איראן להכרזה על הקמת ברית צבאית כזו וסביר להניח שהיא תנסה לאתגר אותה בשטח באמצעות התקפות נוספות של טילים בליסטיים וכטב"מים.

לכן, שר החוץ הירדני אימן א-צפדי יצא לתקשורת והכחיש כי ירדן תומכת  בהקמת ברית צבאית נגד איראן.

ערוץ אלג'זירה דיווח ב-29 ביוני כי הוא אמר כי "אין הצעה כזו וכי ירדן לא תהייה בברית כזו, הנושא גם לא נמצא על סדר היום במהלך ביקורו של הנשיא ביידן במזה"ת".

אין זו הפעם הראשונה שהרעיון הזה נדון בין ארה"ב לישראל ולמדינות ערב המתונות, הוא נבדק עוד בתקופת ממשל טראמפ.

המלך עבדאללה חושש משני תהליכים מסוכנים, מבחינתו במקרה שיוכרז במהלך ביקורו של הנשיא ביידן על הקמת הברית הזו.

א.החלשת הסוגיה הפלסטינית  ודחיקתה הצידה לטובת חיזוק תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב.

ב.פיצול העולם הערבי על בסיס עדתי-המחנה הסוני יהיה בברית צבאית עם ישראל בעוד המחנה השיעי יהיה עם איראן, דבר שיגביר את הקיטוב בעולם הערבי.

 

המלך עבדאללה מודאג מאוד מכך שלממשל ביידן אין שום תוכנית מדינית לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני והוא מתמקד בנושאים אזוריים, הוא אירח את יו"ר הרש"פ אבו מאזן לתיאום עמדות. מבחינתו, ההתעלמות מהנושא הפלסטיני עלולה להביא לפיצוץ גדול שיערער את היציבות בירדן שרוב תושביה הם פלסטינים.