עבור לתוכן העמוד
Menu

ירדן חוששת ממעורבות סעודית בהר הבית

עבאללה מלך ירדן חושש מעסקה בין ישראל לסעודיה במסגרתה תקבל סעודיה "דריסת רגל" בהר הבית בתמורה לקידום הנורמליזציה בינה לבין ישראל • יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס החל בגיבוש אסטרטגיה עם מדינות ערב לקראת כניסתו של הנשיא ג'ו ביידן לבית הלבן

ירדן חוששת מאוד מהפגישה החשאית שקיים ראש הממשלה נתניהו בשבוע שעבר עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בעיר ניום שבסעודיה בהשתתפות שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו.

על פי גורמים ישראלים ואמריקנים, הפגישה עסקה בתיאום חזית משותפת נגד איראן ובתהליך הנורמליזציה בין ישראל ומדינות ערב, אך לא הושגה פריצת בדרך בכל הקשור להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה.

נראה כי כל עוד מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז בחיים לא תהייה התקדמות בנושא הזה. המלך הסעודי, בניגוד לבנו יורש העצר, מחזיק בעמדה כי נורמליזציה בין הממלכה לישראל תיתכן רק לאחר פתרון הבעיה הפלסטינית וחתימת הסכם שלום בין ישראל לרש"פ.

על פי מקורות ירדנים, המלך עבדאללה חושש כי ישראל וסעודיה דנות בעסקה שעל פיה תהייה התקדמות בנושא הנורמליזציה בין שתי המדינות בתמורה לכך שסעודיה תקבל "דריסת רגל" בהר הבית.

על פי גורמים פלסטינים, ישראל כבר הסכימה שסעודיה תפעל במזרח ירושלים ותקים אגודות צדקה, בנימוק כי חייבים לבלום את הפעילות הטורקית במזרח העיר, וגם תצרף נציגים מטעמה למועצת הווקף האסלאמי.

סעודיה היא מנהיגת העולם הסוני ושומרת המקומות הקדושים לאסלאם במכה ובמדינה (חארס אלחרמיין-בערבית), היא שואפת שנים רבות לקבל גם דריסת רגל במסגד אלאקצא שהוא המקום השלישי בחשיבותו בדת האיסלאם (ת'אלת' אלחרמיין-בערבית).

טורקיה אכן הגבירה את פעילותה במזרח ירושלים ביחד עם הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל, שמזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים", שמוגדרת בסעודיה כ"ארגון טרור".

הירדנים חוששים שביקור משלחות של איחוד האמירויות ובחריין בהר הבית יוצר מצב חדש וכי ישנם שחקנים חדשים שמתחילים לשחק בזירה המזרח ירושלמית ולאיים על מעמדה הבלעדי של ירדן כאפטורופוס של המקומות הקדושים בירושלים שמעוגן גם בהסכם השלום עם ישראל מ-1994( הסכם ואדי ערבה).

נראה כי החשש הירדני עלה גם בשיחת הטלפון הראשונה בין המלך עבדאללה לנשיא האמריקני הנבחר ג'ו ביידן בשבוע שעבר.

משרד החוץ הירדני פירסם לאחריה הודעה מיוחדת שבה נכתב " הממלכה האשמית תמשיך במאמציה להגן על מסגד על אקצא ועל זכויותיהם של המוסלמים בהתאם לאפוטרופסות של ההאשמים על המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות בירושלים".

השיח' עכרמה צברי, ראש המועצה המוסלמית העליונה, יצא לאמצעי התקשורת לתמוך בעמדה הירדנית והזהיר כי ישראל מנסה לפגוע בסמכויות הווקף, השייך לממשלת ירדן, כדי "להשתלט בהדרגה על הר הבית".

החשש הירדני הוא שהנשיא טראמפ, סגנו מייק פנס ושר החוץ פומיאפו מחזיקים בעמדות אוונגליסטיות מובהקות וכי טראמפ ירצה להשאיר אחריו גם מורשת בכל הקשור להר הבית לפני שיעזוב את הבית הלבן.

המלך עבדאללה פירסם ב-28 בנובמבר איגרת לרגל יום ההזדהות העולמי עם העם הפלסטיני שבה הדגיש כי "ארצו דבקה באפוטרטפסות על המקומות הקדושים בירושלים ובחיזוק העמדה האיתנה של תושבי מזרח ירושלים."

תיאום עמדות לקראת ממשל ביידן

על פי גורמים ברש"פ, נושא ירושלים והר הבית עלה גם בפגישה בין המלך עבדאללה לבין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בעקבה ב-29 בנובמבר וסוכם ביניהם על המשך התמיכה הפלסטינית במעמד המיוחד של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.

מחמוד עבאס יצא אחרי תקופה ארוכה של שהות במוקאטעה ברמאללה לביקור בירדן ובמצרים כדי להיפגש עם עבדאללה מלך ירדן ועם נשיא מצרים א-סיסי כדי לתאם אסטרטגיה חדשה לקראת כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן בסוף חודש ינואר.

הרעיון החדש-ישן הוא להחיות שוב את עיקרון שתי המדינות. יו"ר הרש"פ יוזם כינוס ועידה בינלאומית לשלום בתחילת השנה הבאה והוא רוצה את תמיכתו של ממשל ביידן ברעיון הזה שיש לו כבר תמיכה נרחבת של רוב המדינות החברות במועצת הביטחון.

כמו כן מחמוד עבאס מתכנן יוזמה להעניק ל"מדינת פלסטין" מעמד של חברה קבועה מן המניין באו"ם במקום מעמד של מדינה משקיפה שיש לה כיום.

עבאס מנסה לגבש אסטרטגיה שתקבור עמוק באדמה את תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. הוא מצפה למתווה אמריקני חדש של חידוש המשא ומתן עם ישראל מהמקום שבו הופסק ועל בסיס נסיגה ישראלית לקווי 67 והקמת מדינה פלסטינית שמזרח ירושלים היא בירתה.

הוא עם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ולבחריין והחזיר את השגרירים הפלסטינים לאבו דאבי ולמנאמה, ואינו מעוניין בעימות עם מדינות המפרץ והוא ינסה לרתום אותן לצדו במאבקו המדיני למען נסיגה ישראלית לקווי 67 כשהנשיא ג'ו ביידן יכנס לבית הלבן.

ככל הנראה הממשל האמריקני החדש לא יחזיר את שגרירות ארה"ב מירושלים לתל אביב, אך יפתח מחדש את הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים כדי לאותת לפלסטינים כי הוא תומך במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית, אולם מה שמדאיג הכי הרבה את ירדן הוא מעמדה בהר הבית והיא חוששת מאוד ממחטף מדיני מתואם של הנשיא טראמפ וראש הממשלה נתניהו בנושא לפני שטראמפ יעזוב את הבית הלבן.