עבור לתוכן העמוד
Menu

טרור בחצר האחורית – איראן מהדקת את שיתוף הפעולה עם ונצואלה

המתח בין איראן לבין ארה"ב עולה ויגיע לשיא בקרוב כאשר מיכליות הדלק של איראן יגיעו לאזור ונצואלה • סקירה מורחבת על המשך המאבק שעובר כעת ליבשת דרום אמריקה

בשבועות האחרונים מסתמן כי הברית בין המשטר האיראני לבין משטרו של ניקולאס מדורו (Nicolás Maduro) בוונצואלה הולכת ומתהדקת כשברקע הסנקציות האמריקניות על שתי המדינות והאיבה המשותפת לארצות הברית. איראן רואה בוונצואלה שותפה טבעית לציר ההתנגדות המורחב – "הציר האנטי-אמפריאליסטי" מעין ברית של מדינות המהפכניות – ומקום ממנו ניתן להתריס מול ארה"ב ממש בחצר האחורית שלה. שליחת חמש מכליות דלק לכיוון ונצואלה תוך הפרת הסנקציות והסתכנות בעימות חזיתי, מהווה נדבך נוסף בהסלמה ביחסי שתי המדינות ומעידה כי איראן, אינה נרתעת מהלחץ האמריקני.

בתמונה המופיעה בהשתג #IranYVenezuelaUnionAntiimperialista צ'אבז, סימון בוליבר ו..קאסם סלימאני
בתמונה המופיעה בהשתג #IranYVenezuelaUnionAntiimperialista צ'אבז, סימון בוליבר ו..קאסם סלימאני

הוגו' צ'אבז, נשיאה לשעבר של ונצואלה, ראה עצמו כממשיך דרכו של סימון בוליבר, ששחרר את מרבית דרום אמריקה מעול הכיבוש הספרדי, הדק את היחסים עם אחמדינז'אד נשיא איראן לשעבר. השנים חתרו לקראת מימוש חזון מהפכני של עצמאות נעדרת השפעה והתערבות אמריקנית. כך יוסד כבר ב-2009 "הבנק האיראני-ונוצליאני הדו לאומי כמיזם משותף לבנק הפיתוח של איראן (Export Development Bank) והבנק התעשייה בוונצואלה (Banco Industrial de Venezuela) . ואיראן הקימה מספר פרויקטים בוונצואלה בתחום הדיור והקימה מספר מפעלים ביניהם לטרקטורים ולהרכבת מכוניות במעורבות חברות איראניות.

 

(אחמדינז'אד וצ'אבז מיסוד הקשרים בין איראן לבין ונצואלה)
(אחמדינז'אד וצ'אבז מיסוד הקשרים בין איראן לבין ונצואלה)

לא ברור עד כמה מדורו, נשיא ונצואלה הנוכחי, רואה עצמו כממשיכו של בוליבר, אך ברי, כי איראן וונצואלה, הנתונות בצבת הסנקציות האמריקנית מהדקות לאחרונה את שיתוף הפעולה ביניהן בתחום הפוליטי והכלכלי וככל הנראה גם הצבאי. על רקע זה שוחחו (13 אפריל) נשיא איראן, רוחאני, ומדורו בטלפון והסכימו על הידוק השת"פ בתחום האנרגיה, בפבר' 2019  ציינה שגרירות איראן בונצואלה את יום מהפכה האסלאמית ה-41 יחד עם משרד החוץ המקומי ושגריר איראן הדגיש את היותה של איראן מעצמה בתחום האנרגיה למרות היותה נתונה לסנקציות אמריקניות.

"יחי סלימאני, תחי איראן, יחי העמים, החופשיים אנו ננצח"

אפילו מזכ"ל חזבאללה, נצראללה, בנאומו לרגל יום השנה למותו של מצטפא בדר אלדין הזכיר בנשימה אחת את ונצואלה עם מרכיבי ציר ההתנגדות כשאמר (12 פברואר) "מי שמפעיל לחץ על איראן, סוריה, ונצואלה, עזה ותימן סובל בעצמו מוירוס הקורונה…איראן לא תיטוש את בעלות בריתה ומי שסבור כך חולם…אין גם סכסוך עם רוסיה בסוריה" . יד ימינו של מדורו, Diosdado Cabello, ביקר בשגרירות האיראנית בקראקס להביע את תנחומי ונצואלה על חיסולו של קאסם סלימאני בינואר על ידי ארצות הברית. ואמר "מותך יינקם, חבר". הוא גם חתם בספר האורחים "יחי סלימאני, תחי איראן, יחי העמים החופשיים אנו ננצח" . ברשתות החברתיות בוונצואלה הופיעו תמונות של קאסם סלימאני לצד הוגו' צ'אבז וסימון בוליבר.

(דיוסדו קבלו : Soleimani: "tu muerte será vengada compañero")
(דיוסדו קבלו : Soleimani: "tu muerte será vengada compañero")

איראן ממשיכה לראות עצמה מכותרת על ידי ארצות הברית. פעילות הצי האמריקני במפרץ הפרסי ממשיכה להיות קוץ בבשרה כמו גם הנוכחות האמריקנית בחצרותיה האחוריות. בעיראק, בתורכיה (החברה בנאט"ו) ממערב, , אזרבאיג'אן מצפון ואף באפגניסטן ופקיסטאן ממזרח ומדינות המפרץ מדרום. על רקע זה היא פועלת להשיג דריסת רגל בחצר האחורית של ארצות הברית שתהווה קרש קפיצה להשפעה ואף לחדירה לתוך ארצות הברית . לשם כך משתמשת איראן בארגז הכלים של העויינות הבסיסית לארה"ב, הנפט, רשתות הטרור, הסמים וההברחות וכן שופרות התעמולה בשפה הספרדית (HISPAN TV).

HISPAN TV פונה לקהל המקומי שאינו מאוהדיה של ארצות הברית, באמצעות תעמולה אנטי-אמריקנית, "אנטי-אמפריאליסטית" ואנטי-ישראלית. זאת בין היתר על הסתייעות ברשתות שידור מקומיות מטעם השלטון דוגמת TeleSUR רשת חדשות פאן-אמריקנית שבסיסה בקראקס והעיתון Ultimas Noticias המהדהדות את מסרי HISPANTV וכן Cubadebate סוכנות הידיעות הממשלתית של קובה בסוגיות רבות החורגות מענייני אמריקה הלטינית ועוסקות גם במאבק נגד ישראל, בסוריה, בעיראק ובתימן זירות ההתעניינות העיקריות של איראן. HISPAN TVסקרה בהרחבה את המבצע הצבאי הכושל (מבצע גדעון ) להפלת מדורו, במעורבות שכירי חרב אמריקנים מחברת האבטחה הפרטית Silvercorp וגולים ונוצאליאנים .

עבור איראן כל מדינה המובילה מדיניות אנטי-אמריקנית, קל וחומר אם היא סמוכה לגבולות ארצות הברית, היא שותפה פוטנציאלית. בהקשר זה מהווה ונצואלה (ומדינות נוספת דוגמת קובה, בוליביה וניקרגואה ) נדבך מרכזי בפעילותן של איראן ובת חסותה חזבאללה בדרום אמריקה ובשאיפתה להשגת השפעה החורגת אל מעבר לגבולות המזה"ת, כזו היכולה להתריס ואף לפגוע באינטרסים של ארצות הברית ובעלות בריתה, או לפחות להכשיר את הקרקע לפעילות כזו מזירה קרובה.

דלק תמורת זהב ודרכונים מזויפים

מצבה הנואש והקריטי של ונצואלה נוכח חוסר היציבות הפוליטי על רקע המשך שלטונו של מדורו, ההידרדרות במצב הכלכלי ומשבר הדלקים (בין היתר כתוצאה מלחץ אמריקני על ספקים מתווכים ובנקים ברוסיה, סין ותורכיה) הובילו להידוק השת"פ עם איראן (שתיהן חברות בארגון המדינות המייצאות נפט OPEC), שהביעה נכונות להיחלץ להצלת תעשיית הזיקוק של ונצואלה. במוקד הסיוע האיראני לאחרונה טיסות של חברת התעופה "מאהאן-אייר" האיראנית המפעילה מאז אמצע אפריל רכבת אווירית ולנצואלה ומעבירה ציוד טכני רב וכן טכנאים לבתי הזיקוק בוונצואלה הסובלת ממחסור חמור בדלקים ובציוד להפעלת אחד מבתי הזיקוק הגדולים בעולם (PDVSA's Amuay plant). תחקיר של ה –BBC קבע כי החברה, המקורבת למשמרות המהפכה, אחראית להתפשטות הקורונה במזרח התיכון.

גם בוונצואלה נתחה על רקע זה ביקורת על הפעלת הטיסות למדינה מאיראן על רקע היותה של איראן אחד המוקדים המרכזיים להפצת הנגיף. בד בד, דווח כי גם טיסה של חברת התעופה הלאומית של וונצואלה ( (YV1004 Conviasa הקשורה לנשיא מדורו הגיעה מאיראן בטיסה מעל עיראק, תדלוק באלג'יריה, ונחיתה בונצואלה . על רקע זה פנה שר החוץ האמריקני פומפאו, שהביע "דאגה רבה" ממיסוד קו הטיסות בין טהראן לקראקס, לאלג'ירה, מרוקו ותוניסיה לא לאפשר לחברת "מאהאן" לנחות לתדלוק בשטחן.

משרד האוצר האמריקני הכניס את החברה  Shanghai Saint Logistics Limited שמקום מושבה בסין לרשימת הסנקציות לאחר ששמשה כסוכנות תיווך עבור חברת "מאהאן" ושב וקבע, כי "המשטר האיראני משתמש בחברת "מאהאן" לסייע ולתמוך במשטר הלא חוקי והמושחת בוונצואלה, כפי שסייע למשטר בסוריה ולקבוצות טרור נוספות במזה"ת הנתונות לחסותו…לא נהסס לסמן יישויות נוספות (ולהכניסן לרשימת הסנקציות) המוסיפות לקיים יחסי מסחר עם "מאהאן אייר"[1].

[1]  Shanghai Saint Logistics Limited

("דלק תמורת זהב" )
("דלק תמורת זהב" )

עבור סיוע זה, הכולל דלקים, ציוד וכימיקלים לבתי הזיקוק, משלמת ונצואלה לאיראן במטילי זהב. העיתון האיראני "וטן אמרוז" כתב, כי איראן שולחת מכליות דלק מנמל בנדר עבאס לוונצואלה ובתמורה מקבלת מטילי זהב. שתי מדינות הנתונות לסנקציות אמריקניות אינן יכולות לסחור במטבעות רשמיים באמצעות מערכת הבנקאות העולמית.

הירידה בצריכה הנפט נוכח מגפת הקורונה (באיראן עצמה ובסין, הקונה נפט מאיראן למרות הסנקציות) הובילה ליצירת מלאים גדולים של נפט באיראן ובעיות אחסון, אחד הפתרונות הוא ייצא במכליות לוונצואלה, תמורתו תקבל איראן זהב . "וטן אמרוז"" כתב תחת הכותרת "מכלית הזהב" כי הסחר בין איראן לוונצואלה יכול להפוך למודל שיחזק את כלכלת איראן במהלך תקופת הסנקציות והזהיר במשתמע, כי כל ניסיון מצד ארה"ב (לפגוע במכלית) וליצור בעיות עבור הסחר של איראן, יכול להפוך גם את הסחר הבינלאומי למסוכן, במיוחד במימי המפרץ הפרסי, הים של עומאן והים האדום".

סלטאני, שגריר איראן בוונצואלה הכחיש את הדיווחים כי תשעה טון זהב נשלחו לאיראן תמורת דלק. קודם לכן הכחיש דובר משרד החוץ האיראני טענות דומות של אליוט אברהמס, הנציג המיוחד של ארה"ב בוונצואלה לפיהן מעבירה ונצואלה לאיראן זהב תמורת דלק . על פי דיווחים עיתונאיים מי שעומד מאחורי הקלעים למימוש עסקת דלק תמורת זהב הוא Alex Nain Saab Moran קולומביאני התומך במשטרו של מדורו\ שאף בקר לאחרונה בטהראן בלוויית נציגי חברת הנפט של ונצואלה Petroleos de Venezuela .

(וטן אמרוז : מכלית הזהב)
(וטן אמרוז : מכלית הזהב)

חלק ממטוסי חברת "מאהאן" שהעבירו ציוד, טכנאים וכימיקלים מאיראן וונצואלה חזרו לאיראן כשהם עמוסים בזהב. על פי המדווח Alex Nain Saab Moran סייע בעבר גם לשיפור היחסים בין ונצואלה לתורכיה בעסקאות דומות במסגרתן הועבר זהב בשווי כמיליארד דולר לתורכיה. Saab סומן יחד עם Alvaro Pulido Vargas (Pulido) הורשע (יולי 2019) בעוון הלבנת כספים ושוחד במסגרת תוכנית המזון לסייע לנזקקים בוונצואלה .

"מעשים פיראטיים"

סוכנות הידיעות "נור", המזוהה עם משמרות המהפכה הזהירה מפני "מעשים פירטיים", דיווחה על שיגור משחתות אמריקניות ומטוסי Boeing P-8 Poseidon ללוחמה ימית לאזור הקריביים והבהירה, כי פעילות נגד איראן "לא תיוותר ללא מענה". עוד נכתב, "האם טראמפ מהמר שוב באמצעות יצירת חוסר ביטחון בנתיבי השיט הבינלאומיים" .

דובר ממשלת איראן אמר כי איראן מוכנה לכל תרחיש והזהיר מפני "ההשלכות השליליות" ו"התגובה הקשה" של כל ניסיון אמריקני לפגוע במכליות האיראניות העושות דרכן לוונצואלה , וכי קשרי הכלכלה בין איראן לבין ונצואלה הם "לא מעניינו של אף אחד". שה"ח האיראני אף העביר מכתב בנדון למזכ"ל האו"ם בו . לאור הירידה בביקוש לנפט ולדלקים החמיר מצבה הכלכלי של איראן והיא מנסה למלא את הקופה באמצעות ייצוא דלקים והטכנולוגיה לוונצואלה גם, ואולי בגלל, הסיכון הכרוך בעימות עם הצי האמריקני והפעם לא במימי המפרץ הפרסי, אך באוקיינוס האטלנטי ו/או בים הקריבי, סמוך לחופיה של ארצות הברית. בשנה שעברה ( 4 יולי 2019) פשט כוחות מיוחדים בריטים סמוך לגיברלטר על מכלית הענק Grace 1 לבקשת ארה"ב לאחר שהפרה את הסנקציות האירופאיות על סוריה. האנייה שוחררה . ושבועיים לאחר מכן עצרה איראן מכלית בריטית במימי המפרץ הפרסי.

הדילמה האמריקנית

לפי שעה לא ברור כיצד תנהג ארצות הברית ובאלו אמצעים תנסה, אם בכלל לעצור את הספינות בכח . יתכן, שארה"ב תבחר להגביר את הלחץ על האישים והיישויות המעורבים בעסקה בתחום הבנקאות והמסחר, אך אין להוציא מכלל אפשרות שימוש בכח תחת חוק הסנקציותIran, North Korea, and Syria Non-proliferation Act Sanctions (INKSNA) .מעבר המכליות קרוב לחופי ארצות הברית מעמדים את הממשל האמריקני בדילמה ובכל מקרה עימות כוחני עם הספינות יקרין את ביטחון השיט במפרץ הפרסי ובנתיבי שיט בהם יש לאיראן דריסת רגל. ובהם נמלים בים האדום במיצר באב אלמנדב סמוך לתימן, שם גם פועלים כוחות משמרות המהפכה של איראן יחד עם החות'ים בתווך הימי (סירות נפץ, מיקוש ימי, טילי חוף ים).

 

בהקשר זה פרסם (19 מאי) פיקוד מרכז של כוחות הצי האמריקני (U.S. Naval Forces Central Command) אזהרה לכלי שיט במפרץ  פרסי בה נקראו כלי שיט לשמור על מרחק של 100 מטר מהספינות האמריקניות ולא" "הם ייחשבו לאיום וייורטו בהתאם לצעדי הגנה חוקיים". בהודעה נכתב כי הצעד נועד "לשפר את הבטיחות, למנוע עמימות ולהפחית עד כמה שאפשר את מרחב הטעות"[1]. ההודעה מכוונת בעיקר לחיל הים של משמרות המהפכה המתריסות מעת לעת נגד ספינות הצי האמריקני. יתכן, כי פרסום ההודעה בעיתוי הנוכחי בה לקראת אפשרות של עימות בין הצי האמריקני באוקיינוס האטלנטי והים הקריבי לבין מכליות הדלק ששלחה איראן לוונצואלה, וכחלק מהערכות אמריקנית לתגובה איראנית אפשרית במפרץ הפרסי.

[1] https://www.cnbc.com/2020/05/19/us-navy-warns-to-mariners-to-stay-clear-of-its-warships-in-the-persian-gulf.html

קודם לכן,  פרסמו משרד האוצר האמריקני, מחלקת המדינה ומשמר החופים האמריקני (14 מאי) "התראת סנקציות" עבור שורת גופים אמריקנים ובהם התעשיה הימית, מגזר האנרגיה ומתכות ובהם מפורטות הסנקציות התלויות ועומדות נגד איראן והישויות שסומנו כמי שמסייעות לגופים ולאישים איראנים הנתונים לסנקציות. ובהם חברת הנפט והספנות הלאומיות (National Iranian Oil Company (NIOC), the National Iranian Tanker Company (NITC), and the Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL). כמו הוזהרו בהתראה גופים שונים מפני "צעדי הונאה" שונים של גופים ואישים שונים הקשורים לאיראן כדי לעקוף את ההגבלות בהם נתונה איראן בתחום התובלה הימית, פעולות בהן מעורב גם כח קדס של משה"מ, על ידי הסתרת מקור, יעד והנמען הסופי של המשלוח.

מדינות תומכות נרקו-טרור – איראן ונצואלה

כחלק מהמאבק שמנהלת ארה"ב נגד איראן וונצואלה באמצעות סנקציות משתקות היא גם רואה בשתי מדינות כמי שאינן משתפות פעולה בתחום המאבק העולמי נגד הטרור וכן כמי שמעורבות בתחום מימון טרור באמצעות סמים (נרקו-טרוריזם) וכן בהלבנת הון ובפשיעה. מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה לקונגרס (12 מאי) כי איראן, צפון קוריאה, ונצואלה, סוריה וקובה הוגדרו כמדינות שלא שתפו פעולה באופן מלא עם מאמץ המלחמה בטרור שנהלה ארה"ב במהלך 2019. הודעת מחלקת המדינה שבה וקבעה כי "גם ב-2019 המשיכה איראן להיות המדינה הגולה ביותר בעולם התומכת בטרור בשל תמיכתה בארגוני הטרור של חזבאללה והארגונים הפלסטינים וכן קבוצות טרור רבות ברחבי המזרח התיכון. עוד נקבע, כי למשמרות המהפכה – ובעיקר כח קדס – ממלא תפקיד מוביל בקרב הארגונים שונים במשטר האסלאמי המכוונים ומבצעים פעילות טרור בינלאומית. לגבי המשטר בוונצואלה רבעה מחלקת המדינה כי הוא מקיים קשרים עם ארגוני הפועלים נגד קולומביה (FARC, ELN ( בתחום מימון טרור באמצעות סמים (נרקו-טרוריזם) .

דובר משרד החוץ האיראני דחה את הטענות וצייץ : "מדינה לה היסטוריה של הקמת ומימון ארגוני טרור וכן סיוע בנשק של לקבוצות טרור שונות, הפעלת טרור מדינה ותמיכתה במשטר טרור (ישראל.) אינה קנה מידה לאמוד את מידת תמיכתן של מדינות במאבק נגד הטרור".

כך למשל ארצות הברית הכניסה את טארק זידאן אלעיסמי Tareck Zaidan El Aissami המעורב בעסקאות סמים והלבנת הון לרשימת הסנקציות לאחר שמונה (2017) על ידי מדורו לסגן הנשיא. אלעסימי מבוקש בארצות הברית בגין סחר בסמים שחלקו מצא את דרכו לארצות הברית . לאלעיסמי ממשפחה לבנוני-סורית קשרים עם ארגון החמא"ס וחזבאללה והוא היה מעורב גם בפרשת מכירת דרכונים ונצואליים לחזבאללה. קרובת משפחתו הייפה אלעיסמי, הינה שגרירת ונצואלה בהולנד ומקורבת לתובעת הכללית בהאג, פאטו בנסודה.

תמורה נוספת אותה מציעה ונצואלה לאיראן עבור הסיוע שהיא מקבלת הוא דרכונים בהם משתמשים פעילי חזבאללה וגורמי טרור איראני (משמרות המהפכה, משרד המודיעין) איראנים לצורך פעילות טרור וחתרנות באזורים שונים בעולם ובכלל זאת בדרום אמריקה. במהלך שנים רבות ספקה ונצואלה דרכונים ומסמכים אחרים לאזרחים לא וונציאנים ובכללם פעילים מהמזרח התיכון. כך דווח כי ב-2015 פעילי חזבאללה קבלו דרכונים מקוריים של ונצואלה בשגרירות ונצואלה בדמשק, כמו כן מוסד קן תעופה להעברת פעילי טרור, סמים וכסף. איש הקשר בדמשק היה ע'אזי נאצר אלדין, שקיים קשרים עם ונצואלה ובמיוחד עם אז שר הפנים…טארק אלעסימי. השניים הפעילו את מה שזכה לכינוי העיתונאי "טרור אוויר" (“aeroterror”) להעברת משלוחי סמים (שיוצרו על ידי ארגון ה FARC בקולומביה ) לסוריה .

Misael Lopez שוטר לשעבר במשטרת ונצואלה שהוצב בשגרירות בבגדאד העיד כי מספר שיעים מהמזה"ת קבלו במהלך תקופת שהותו (2013) בשגרירות דרכונים, תעודות לידה ותיועד אחר של ונצואלה תמורת כסף . תחקיר המשך של CNN (2017) חשף כי דרכונים של ונצואלה ניתנו לגורמים הקשורים לטרור ומי שמעורב בנושא הוא לא אחר מאשר טארק אלעסימי. חלק מהדרכונים הגיעו לידי חזבאללה. דרכון ונצואלי מאפשר כניסה ל130 מדינות (כולל מדינות האיחוד האירופי) ללא צורך בויזה וכן גישה חופשית למדינות Mercosur and ALBA באמריקה הלטינית ולמעשה בטווח גישה נוחה לארצות הברית דרך גבולותיה. במאי 2018 נעצר עלי צאדר האשמי אזרח איראני שהחזיק בדרכון מזוייף של סיינט קיס ונויס כשניסה לעקוף את הסנקציות בהעברת כספים דרך המערכת הבנקאית האמריקנית לפרויקט הדיור הציבורי איראני בוונצואלה.

השילוב המסוכן של מדינות תומכות טרור ורשתות פשע מארגן חוצה גבולות

 

במאי 2019 העיד קרייג פאולר Adm. Craig S. Faller, commander of the U.S. Southern Command, USSOUTHCOM , בפני ה The House Transportation and Infrastructure subcommittee on Coast Guard and Maritime Transportation תחת הכותרת "Western Hemisphere Drug Interdictions: Why Maintaining Coast Guard Operations Matter": לדבריו, איראן "ייצאה את התמיכה המדינתית בטרור לחצי הכדור שלנו…ואנו מודאגים מאד מכך שתומכת מובילה בטרור פועלת באזורנו…איראן פועלת במשנה מרץ לאחר שקודם לכן הפחיתה את פעילותה באמריקה הלטינית ובקריביים. היא הגבירה את התעמולה האנטי-אמריקנית באמצעות השימוש במדיה בספרדית ולבת חסותה, חזבאללה יש באזור רשתות הפצה המאחסנות נשק ומגייסות כספים בדרך כלל באמצעות סחר בסמים והלבנת כספים".

Joseph M. Humire, executive director of the Center for a Secure Free Society העיד (מאי 2018) בפני תת-ועדת השירותים הפיננסיים לענייני טרור ומימון בלתי חוקי על "ציר המימון של טרור, סחר בסמים ופשע מאורגן. לדבריו, רשתות האיום הלא חוקיות באות לידי ביטוי במה שמגדיר משרד ההגנה מודל ה- 4 +1 במסגרת אסטרטגיית הביטחון הלאומי של ארצות הברית – רוסיה, צפון קוריאה, איראן וסין מייצגות את ה-4 המדינות המשתמשות ברשתות של טרור-פשיעה לאיים ולעורר חוסר יציבות בארצות הברית יחד עם קיצוניות אלימה חוצת הגבולות מצד גורמים לא-מדינתיים כמו טרור אסלאמי המייצגת את ה +1. מודל זה ישים גם באמריקה הלטינית כשארבע המדינות הן קובה, ונצואלה, בוליביה וניקרגואה והפשע המאורגן חוצה הגבולות מייצג את +1.. הוא מוסיף, כי ונצואלה נחשבת למוקד של פשיעה מאורגנת חוצת גבולות בין היתר בשל הקשרים בין ממשלת ונצואלה לקרטלי הסמים במקסיקו ובקולומביה והיותה מרכז להעברת כספים לארגונים אלה .

להתקרבות האחרונה בין איראן לבין ונצואלה עלולות להיות השלכות מסוכנות על ביטחון ארצות הברית ובעלות בריתה במיוחד עם תחול הסלמה במאפייני ההתנגשויות עם איראן במפרץ הפרסי ויתכן גם במימי האוקיאנוס האטלנטי ובים הקריבי לאור התקרבות המכליות האיראניות לוונצואלה. זאת כאשר ברקע ממשיכה ארצות הברית לדבוק מדיניות המקסימום סנקציות נגד איראן וונצואלה ועתיד הסכם הגרעין לוט בערפל (באוקטובר גם אמור גם להיות מוסר אמברגו בנשק מעל איראן מתוקף החלטה 2231 של מועצת הביטחון כאשר ארה"ב פועלת להמשיכו).

ההתקרבות האחרונה בין איראן לבין ונצואלה המהווה מעין חיבור בין שני מעגלי האיום על הביטחון הלאומי האמריקני מאפשר לאיראן כר פעילות רחב יותר בונצואלה בכל הקשור להפעלת רשתות טרור, סמים והברחות מול ארצות הברית. לאיראן ככל הנראה תכניות מגירה שלה לפגיעה בשטח ארצות הברית (ביעדים אמריקנים או של בעלות בריתה של ארה"ב או באינטרסים אמריקנים במדינות אמריקה הלטינית. ב-2011 תכננה איראן להתנקש בחיי עאדל אלג'ביר שגריר סעודיה בארצות הברית ובשגרירויות סעודיה וישראל בסיוע קרטל הסמים המקסיקני Los Zetas .

החיבור בין איראן לוונצואלה בתחום הנרקו-טרוריזם וקרבתה היחסית של ונצואלה לארצות הברית מאפשרים לאיראן ולחזבאללה גישה יחסית נוחה לשטח ארה"ב. זאת, בסיוע בכירים במשטר בוונצואלה, דוגמת טארק זידאן לאעסימי, שהיו מעורבים בעבר ויתכן שעדין מעורבים, בסיוע פעיל ובשיתוף פעולה עם איראן ועם חזבאללה וגורמי טרור נוספים, שחלקם שולב ברשתות הפשע המאורגן הפועלות בחסות ממשלת ונצואלה. מעבר לזאת, ונצואלה יכולה אף להעמיד לרשותם איראן וארגוני הטרו הפועלים בחסותה, אמצעי לחימה ואף להתיר נוכחות של משמרות המהפכה בשטחה (כח קדס).

איראן נערכת לאורך שנים ארוכות לעימות אפשרי עם ארצות הברית, רובו בתחום הלוחמה האסימטרית נוכח יחסי הכוחות הנוטים בברור לצידה של ארצות הברית. הברית המתהדקת עם ונצואלה מאפשרת לאיראן להשיג דריסת רגל קרוב לארצות הברית ממנה יהיה לה קל יותר להגיב לפעולות האמריקנית הרחק מגבולותיה ולבצע פעולות טרור נגד ארה"ב ובעלות בריתה (דוגמת הפיגועים בארגנטינה) כשבינתיים היא מכשירה את תשתיות הטרור והלבנת הכספים הדרושות לכך ובמקביל, מנהלת תעמולה ארסית ומתמשכת נגד ארצות הברית וישראל.