עבור לתוכן העמוד
Menu

טראמפ: להשמיד כל ספינה איראנית שמטרידה את חיל הים של ארה"ב

לאחר מתיחות על "אש קטנה" במימי המפרץ הפרסי מפרסם היום נשיא ארה"ב בציוץ את ההוראה החד משמעית נגד הצי האיראני

המתיחות במפרץ הפרסי עולה –  בציוץ היום (רביעי) הודיע נשיא ארה"ב כי הוראה לחיל הים האמריקאי להרוס ולהשמיד כל ספינה איראנית המטרידה את הכוחות במקום

.

 

שלשום פרסם סא"ל במיל. מיקי סגל, לשעבר ראש ענף איראן בחטיבת המחקר של אמ"ן וכיום חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה כי בעקבות התקרית (14 אפריל) בין ספינות תקיפה מהירות של חיל הים של משה"מ וספינות הצי האמריקני פרסם דובר משמרות המהפכה הודעה בה הדגיש כי הדרך בה הציגה ארצות הברית את התקרית הינה "פייקניוז". בהודעת נכתב, כי הצי החמישי האמריקני (שמפקדתו בבחריין) מנהל את התרגיל, שחרר הודעה כוזבת ומכוונת בנוגע לתקרית, המעידה על "רצונם של האמריקנים להשתמש בתסריט הוליוודי ערוך מראש… בשבועות האחרונים, ראינו הישנות של התנהגות לא מקצועית, מסוכנת ואפילו הרפתקנית מצד הטרוריסטים האמריקניים" משה"מ ציין כי כדי לבצע את תפקידו לאכוף את הביטחון של כלי השיט האיראנים הפועלים באזור ולהילחם במבריחי נפט הגביר חיל הים שלו את נוכחות כלי השיט שלו באזור.

בדרך לעסקת שבויים: חמאס מצפה לעסקה טובה יותר מ"עסקת שליט"

ההודעה הוסיפה, כי קבוצת הקרב של הספינות האיראניות עמדה מול ספינות הקרב האמריקניות והפגינה נחישות ועמידה איתנה נוכח "התנהגותם הלא מקצועית של האמריקנים" ואלצה אותם לסגת מנתיב השיט שלה[1]. ההודעה "יעצה" לארצות הברית לכבד את החוק ואת תקנות השיט הבינלאומיים במפרץ הפרסי ובים של עומאן ולהימנע מ"תמרונים ומבדיות חדשותיות" והוסיפה כי חיל הים של משה"מ והכוחות המזויינים של צבא איראן רואים בפעילותם ובנוכחותם של כוחות זרים באזור איום על הביטחון הלאומי של איראן וחציית קו אדום והם יגיבו בתקיפות ובעוצמה על כל טעות והערכת מצב שגוייה "נוכחותו הלא חוקית של הממשל האמריקני הטרוריסטי באזור הוא המקור לאי יציבות בו והפיתרון היחיד שיכול להביא ליציבות באזור מערב אסיה הוא נסיגת הכוחות האמריקניים ממנו[2].

ברוח דומה התייחס מפקד חיל הים של משה"מ, עלירצ'א תנגסירי (Alireza Tangsiri), לתקרית אחרת , בה לטענתו המשחתת האמריקנית USS Vella Gulf (CG-72) חסמה (7 אפריל) בצורה מסוכנת את נתיב השיט של הספינה התקיפה המהירה האיראנית ע"ש החלל חג'ג'י (איש משה"מ שנתפס בסוריה ב-2017 והוצא להורג על ידי ארגון המדינה האסלאמית). לדבריו, האמריקנים התעלמו מקריאות האזהרה של הספינה האיראנית, תנסגירי אמר, כי האמריקנים גורמים לחוסר יציבות בכל מקום אליו הם מגיעים…הם חסמו את נתיב השיט של הספינה האיראנית אך נתקלו בתגובה נחרצת"[1].

(מפקד חיל הים של משה"מ : תגובה נחרצת)
(מפקד חיל הים של משה"מ : תגובה נחרצת)

ארצות הברית אבדה את דרכה במימי המפרץ

ברוח דומה אמר (18 אפריל) שר ההגנה האיראני, אמיר חאתמי, כי נוכחותה התוקפנית של ארצות הברית באזור הוא המקור לחוסר היציבות בו "הם באים מקצה העולם, נוכחים על גבולותינו ועוד מעיזים להשמיע טענות חסרות כל שחר…הם באים מקצהו של העולם לאיים ולהטיל סנקציות".

שר החוץ האיראני, ג'ואד ט'ריף, צייץ בלעג לאחר פרסום ההודעה האמריקנית בה ציינה (ככלל הנראה בכוונה ובהתרסה מול איראן), כי התקרית ארעה ב"מפרץ הערבי" וקבע כי "נראה כי הצי האמריקני מתקשה למצוא את דרכו במים סביב איראן…אולי בגלל שהוא לא מכיר את השם המפרץ הפרסי כפי שהוא מוכר ב-2000 השנה האחרונות לפני שארה"ב הייתה קיימת. או שמא הוא לא יודע מה הוא מחפש בחצר האחורית של איראן, 7000 מייל הרחק מביתו"[3]

ערב התקרית במפרץ השתלטו (13 אפריל) כוחות חמושים על מכלית נפט סיני והעבירו אותה לנמל ג'סק Bandar Jask בו נמצאים כוחות של משמרות המהפכה ואליו הועברו בעבר אנשי צוות של מכלית נורווגית שנפגעה מפיצוץ שבוצע על ידי כוחות ימיים מיוחדים של משה"מ. ב-27 מרץ התקרבו ספינות משה"מ לספינת מכולות שהניפה דגל אמריקני וב-2 אפריל התקרבו לספינה נוספת באזור המפרץ הפרסי.

משה"מ והצבא : קוץ בבשרם של ארה"ב וישראל

בתוך כך, ראש המטות המשולבים של צבא איראן פרסם הודעה לרגל יום השנה ה-41 להקמת משמרות המהפכה בה קבע, בין היתר, כי משה"מ ממלאים תפקיד מכריע בהיסטוריה של המהפכה האסלאמי והם אחראים לשימור התנופה והפיתוח ברפובליקה האסלאמית ועוצמתה הפנימית , האזורית והגלובלית. בהודעה נכתב עוד כי משה"מ מאז הקמתם, מסייעים להתמודדות מוצלחת עם כל המזימות של "ההתנשאות העולמית" (ארה"ב ובעלות בריתה באזור) נגד האומה האיראנית בתחומים רבי ובהם התחום הצבאי, ההגנתי, התרבותי, החברתי. זאת, לצד מאבקם בארגוני טרור המאיימים של שלום העולם (המדינה האסלאמית) ועל איראן (המג'האדין ח'לק, אחד מארגוני האופוזיציה העיקריים של המשטר באיראן).

לדבריו, "עוצמתו והצלחותיו האדירות" משה"מ נמדדת בין היתר על ידי המלחמה הפסיכולוגית והפעילות "הפחדנית" שמנהלות נגדו הישות הציונית (ישראל), ארה"ב ואוייבים, נוכח יכולתו לשמור על עוצמתה של איראן ויכולת ההרתעה שלה מפני "היהירות העולמית". ההודעה חלק שבחים ליכולות ההקרבה (martyrdom) והעמידה האיתנה של משמרות המהפכה המעלים על נס את עקרון הציות לשלטון איש הדת (וליאת אלפקיה) והמפקד העליון של צבא איראן – ח'אמנהאי. ההודעה שבחה גם את שיתוף הפעולה בין צבא איראן (ארטש) ובין משמרות מהפכה והגדירה אותו "קוץ בבשרם של אוייביה של איראן" וקו ההגנה הראשון של איראן המבליט את כוחה ואת עוצמתה האזורית של איראן והמהפכה האסלאמית ואת נוכחותן הגוברת במשוואות היחסים והכוח האזוריים[4].

התקריות האחרונות באזור המפרץ בין כוחות אמריקניים לבין כוחות של משמרות המהפכה האיראניים לצד המשך המתיחות בעיראק על רקע המעורבות האיראנית העמוקה במאמצים לכינון ממשלה חדשה, מעידים כי איראן ממשיכה ב"עסקים כרגיל" בכל הקשור לפעילותה הצבאית והתרסתה מול ארצות הברית גם נוכח המשך משבר הקורונה והשלכותיו הקשות על כלכלתה של איראן. יתכן, כי איראן מנסה להסית את תשומת הלב מבעיות הפנים שלה נוכח המשך התפשטות המגפה ולאותת לארצות הברית כי היא נחושה להמשיך ולהתמודד מולה במספר זירות.

 

 

[1] https://twitter.com/US5thFleet/status/1250534742472220678

[2] https://tinyurl.com/IRGCvrsUSN190420

[3] https://twitter.com/JZarif/status/1025172213106966528

[4] https://tinyurl.com/yax62z5k

 

[1] https://defapress.ir/fa/news/392744/%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%88-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87