עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש בישראל שחמאס יפגע במתקני הגז הטבעי והנפט בים התיכון

ישראל נערכת לאפשרות שאיראן תבצע פעולת נקם נגדה שתכוון לעבר מתקני הגז הטבעי והנפט שלה בים התיכון מול חופי רצועת עזה • ישראל ביקשה ממצרים להפעיל לחץ על חמאס להימנע מפעולות כאלה שיפגעו באספקת הגז הטבעי מישראל למצרים ולמדינות נוספות

ישראל נערכת לתגובה איראנית על שורה של התקפות מסתוריות שהיו באיראן במהלך חודש מאי, שאותן מייחסים האיראנים למוסד הישראלי, במסגרת המלחמה החשאית בין שתי המדינות.

אחרי חיסולו של הקולונל האיראני, חסן ציאד חודאיי, סגן מפקד יחידה 840 בכוח "קודס", איים הגנרל חוסיין סלמי, מפקד "משמרות המהפכה" האירניים לנקום בישראל לאחר שהאשים אותה מפורשות בחיסולו, האיראנים מאשימים את ישראל גם בחיסולו של אבי תוכנית הגרעין האיראני מוחסן פחרי זאדה.

אחד החששות של ישראל הוא שאיראן תשתמש באחת משלוחותיה במזרח התיכון כדי להוציא לפועל פיגוע נקמה נגד ישראל.

העיתון" אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-2 ביוני מפי גורמים מצרים בכירים כי ישראל פנתה למצרים בבקשה שתפעיל לחץ על ארגון חמאס כדי שימנע מתקיפת מתקני גז טבעי ונפט חיוניים של ישראל בים התיכון מול חופי רצועת עזה.

בין ישראל למצרים מתקיימות התייעצויות ביטחוניות שוטפות בדרג בכיר וישראל עדכנה את המודיעין המצרי במידע המודיעיני שיש לה על התוכניות של הקומנדו הימי של הזרוע הצבאית של חמאס לפגוע באסדות גז ומתקני נפט ישראלים בים התיכון באמצעות סירות נפץ מהירות או באמצעות טילי ים-ים.

גורמי ביטחון בכירים הסבירו למצרים כי פגיעה כזו במתקני הגז הטבעי והנפט של ישראל על ידי הזרוע הצבאית של חמאס תפגע באספקת הגז הישראלית למצרים, אירופה ולמדינות ערביות נוספות.

עקב החשש הישראלי הוגבר שיתוף הפעולה בין ישראל למצרים בתחומים שונים, הוגברו אמצעי הביטחון בים סוף, באזור הגבול היבשתי בין ישראל למצרים ובצפון סיני נגד כוחות שלוחת דאע"ש באזור הזה.

גורמים מצרים מסרו כי מצרים פועלת לכלול את הנושא הזה של אבטחת מתקני הגז הטבעי והנפט הישראלי בהבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס תוך הדגשה כי כל פגיעה של חמאס במתקנים האלה הינה פגיעה באינטרסים של מצרים.

אולם ארגון חמאס משחק "קשה להשגה".

טאהר אלנונו, יועץ התקשורת של מנהיג חמאס אסמעיל הניה מסר לפני כמה ימים כי אסמעיל הניה דחה פניות של גורמים שונים וסירב לתת שום התחיבויות או ערבויות כי ארגונו לא יגיב על אירועי מצעד הדגלים בירושלים ו"הפגיעה בקדושת מסגד אל-אקצא".

גורמי ביטחון בישראל טוענים כי לזרוע הצבאית של חמאס יש סירות מהירות שיכולות לשאת חומר נפץ עד כמות של 50 ק"ג שמוכוונות באמצעות מכשירי GPS ויכולות לבצע פיגועי התאבדות מדוייקים על מטרות בלב ים, בדיוק כפי שהמורדים החות'ים בתימן עושים פיגועים תוך שימוש בסירות כאלה נגד מטרות סעודיות.

ניתן בנקל להפעיל סירות כאלה לעבר מתקני גז טבעי של ישראל המרחקים רק כ-20 ק"מ מחופי רצועת עזה.

במהלך מבצע "שומר החומות" היה ניסיון שסוכל של הזרוע הצבאית של חמאס לפגוע במתקן הגז הטבעי "תמר" מול חופי עזה באמצעות צוללות זעירות שפותחו על ידי מהנדס החמאס מוחמד אלזווארי שחוסל בתוניסיה על ידי המוסד הישראלי בשנת 2016.

במהלך מבצע "שומר החומות" שיגר ארגון חמאס עשרות רקטות לעבר אסדת הגז "תמר" מול חופי אשקלון ואף ניסה לפגוע בה באמצעות כלי טיס בלתי מאוייש.

משרד האנרגיה השבית  עם תחילת מבצע את הפעילות של האסדה ובסמוך אליה הציב חיל הים הישראלי ספינת טילים שעליה סוללת "כיפת ברזל", דבר סייע רבות בהגנה על אסדת הגז.

מערכת "כיפת ברזל" יירטה את הרקטות שנורו מהרצועה לעבר אסדת הגז וכלי הטיס הבלתי מאוייש יורט על ידי ספינה של חיל הים המצויידת במכ"ם מתקדם לאיתור כלי טיס בלתי מאויישים.

ארגון חמאס נמנע מפעולה נגד ישראל במהלך יום ירושלים מכמה סיבות:

הרצועה עדיין בשלבי שיקום ראשוניים מנזקי המלחמה האחרונה,ארגון חמאס גם לא השלים עדיין את שיקום התשתית הצבאית שלו שנפגעה במבצע "שומר החומות" לפני שנה שכוללת את תשתית המנהרות וחידוש מלאי הרקטות.

בנוסף לכך, מצרים הפעילה לחצים כבדים על הארגון שלא להפר את הסכם הרגיעה עם ישראל, דבר שיביא להפסקת הבנות הרגיעה: ביטול התוכנית לשיקום בתי ותשתיות הרצועה, מניעת כניסת אלפי פועלים מעזה לעבודה בישראל ועצירת הפרוייקטים ההומניטריים ברצועה.

אולם, אסדת "תמר" ושדה הגז הטבעי יישארו במקומם מול חופי הרצועה והם ימשיכו להוות מטרה אפשרית עבור חמאס בכל מקרה של הסלמה עם ישראל.

לחמאס אין כרגע אינטרס להסלמה, אך הדברים עלולים להשתנות במהירות ובפתאומיות, כבר היינו בסרט הזה בעבר, הכל אפשרי במזרח התיכון.