עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מבקש להתקרב לירדן

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הניה, ביקר השבוע בירדן והשמיע שורה של הצהרות התומכות בעמדת המלך עבדאללה • חמאס מחזר אחר ירדן כדי שתאפשר לו לשוב ולפעול משטחה אחרי שגורש ממנה, אבל המלך עבדאללה חושש מניסיון הפיכה נוסף נגדו ונוהג בזהירות דיפלומטית

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הניה, ומנהיג חמאס בחו"ל ח'אלד משעל ביקרו בירדן בתחילת השבוע באישור מיוחד מהמלך עבדאללה השני כדי להשתתף בהלוויתו של בכיר חמאס אברהים ע'ושה.

שלטונות ירדן אומרים כי הביקור אושר מסיבות הומניטריות. יתכן מאוד שהמלך עבדאללה לא היה יכול להתעלם מתהליך התחזקותו של ארגון חמאס ברחוב הפלסטיני בעקבות המלחמה האחרונה ברצועת עזה.

אבל בחמאס מנסים להשתמש בביקור כדי לנסות שוב להתקרב לבית המלוכה הירדני. אברהים ע'ושה היה אחד המהנדסים הידועים בממלכה ההאשמית שסייע בבניית פרויקטים רבים, להנהגה הותיקה של חמאס היה קשר טוב עם המלך חוסיין בן טלאל, אביו של המלך הנוכחי עבדאללה השני.

בחודשים האחרונים הגביר מנהיג חמאס אסמעיל הניה את זרם הבקשות לבוא לעמאן ולהתקבל לפגישה מדינית אצל המלך עבדאללה, אך הללו נדחו שוב ושוב. הוא לא היה מוכן להתפשר ולהסכים לפגישה עם ראש ממשלת ירדן, בשר אלח'צאוונה, הוא רצה לזכות  בכבוד שמקבלים ראשי מדינות בארמון המלוכה ההאשמי.

המודיעין הירדני לא הגביל את תנועותיהם של אסמעיל הניה וח'אלד משעל במהלך ביקורם בירדן. מלבד ההשתתפות בהלוויתו של אברהים ע'ושה הם קיימו פגישות עם פעילים פוליטיים של תנועת "האחים המוסלמים" בירדן ונערכו להם קבלות פנים, הם גם ביקרו בבית חולים בעמאן שבו מאושפזים לטיפול רפואי ילדים מרצועת עזה שנפצעו במהלך המלחמה האחרונה.

הביקור בבית החולים סוקר בהרחבה עם תמונות באמצעי התקשורת של חמאס.

החיזור הפוליטי אחרי בית המלוכה הירדני בא לידי ביטוי בשורה של הצהרות שהשמיע מנהיג חמאס אסמעיל הניה בעד ירדן, הוא הודיע כי "ההתנגדות" מתייצבת לצדה של ירדן וכי "פתרון בעיית הפליטים לא יהיה על חשבונה של ירדן".

"ירדן איננה המולדת החלופית של הפלסטינים, ירדן היא ירדן ופלסטין היא פלסטין" הדגיש אסמעיל הניה.

ארגון חמאס מחדש את החיזורים אחרי ירדן כדי שתאפשר לו לפתוח מחדש את משרדיו בעמאן לאחר נתק של 20 שנים.

חברי פרלמנט ירדנים המזוהים עם תנועת "האחים המוסלמים" הגבירו את הלחץ על ממשלת ירדן,  בעקבות המלחמה האחרונה ברצועת עזה, להדק את הקשר עם ארגון חמאס. חבר הפרלמנט ינאל פריחאת קרא בגלוי לממשלה הירדנית לחדש את הקשר עם חמאס.

במהלך מבצע "שומר החומות" היו בירדן הפגנות ענק להזדהות עם חמאס ורצועת עזה, השלטון הירדני איפשר להן להתקיים, לא רק הפגנות של פלסטינים, גם השבטים הבדואים השתתפו בהן.

ראש המודיעין הירדני, הגנרל אחמד חוסני, מחזיק קשר קבוע עם מנהיג חמאס אסמעיל הניה. ירדן הביעה בגלוי את רצונה לסייע ככל האפשר לתושבי רצועת עזה במהלך המלחמה האחרונה.

אולם, המלך עבדאללה מבין היטב את הסכנת הטמונות בהכנסת "הנחש החמאסי" מחדש לירדן במיוחד לאור העמדה האמריקנית של ממשל ביידן שרואה בחמאס ארגון טרור, העמדה של הרש"פ שרואה בחמאס ארגון החותר להפיל את שלטון מחמוד עבאס ולהשתלט על הגדה והעמדה של ישראל שרואה בו שלוחת טרור של איראן.

לאחר שהמוסד הישראלי נכשל ב-1996 בניסיונו לחסל את מנהיג חמאס ח'אלד משעל בירדן,קיבל המלך עבדאללה ב-1998 החלטה אסטרטגית לסגור את משרדי חמאס בירדן, לאור מידע מודיעיני ירדני בדוק על פעילות טרור של הארגון בתחומי הממלכה,וגירש 5 ממנהיגי הארגון לדוחא שבקטאר הנותנת מחסה לכל מנהיגי ארגוני הטרור הסונים במזרח התיכון.

הנתק בין ירדן לתנועת חמאס נמשך עד לשנת 2012, לאחר שתנועת “האחים המוסלמים” עלתה לשלטון במצרים ונציגה מוחמד מורסי נבחר לנשיא, חלה התקרבות מסויימת בין הנהגת חמאס לבין בית המלוכה הירדני, מנהיג חמאס ח’אלד משעל בא לעמאן לפגישה עם המלך עבדאללה אך בכך הסתיים הניסיון להחזיר את הקשרים לקדמותם.

מנהיגי ארגון חמאס שומרים על כבודו של המלך עבדאללה ואינם מהססים להתחנף לבית המלוכה ההאשמי, בעקבות מבצע "שומר החומות" התחזק המעמד של ארגון חמאס כגורם אזורי חשוב והוא מנסה לגשש שוב אחר האפשרות לחזור ולהתמקם בשטח ירדן.

אבל המלך הירדני זהיר מאוד, רק לפני כמה חודשים הצליח המודיעין הירדני לסכל קשר של הנסיך חמזה אחיו למחצה של המלך, בשיתוף עם כמה ממנהיגי השבטים הבדואים ושתי דמויות ירדניות בכירות הקשורות לסעודיה, לזעזע את היציבות של המשטר הירדני.

מאז המלך עבדאללה שרוי בסוג של טראומה לגבי כל דבר שעלול לערער את יציבות שלטונו, ההערכה בירדן היא כי המלך ימצא את הדרך הנכונה ביותר לדחות באדיבות את החיזורים של הנהגת חמאס אחריו.

נראה כי העמדה הירדנית המסורתית לא תשתנה, אין לאפשר לארגון חמאס שום פעילות פוליטית מסוג כלשהו על אדמת ירדן וגם לא נוכחות פיזית של משרדים או מפקדות.

 

.