עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מאיים: סגירת מחסום רפיח תוביל לפיצוץ

אמש עזבו פעילי פת"ח שאיישו את מעבר הגבול ברפיח בהוראת עבאס • החשש בחמאס הוא כי מצרים לא תאפשר הפעלת המעבר והמצור יתהדק

למרות האזהרות שישראל העבירה לארגון חמאס ברצועת עזה באמצעות המתווך המצרי שלא להסלים את המצב על גבול הרצועה בתקופת הבחירות, ממשיך ארגון חמאס לתת "אור ירוק" לתקיפות לעבר ישראל.

ב-6 בינואר שוגר לעבר עוטף עזה טיסן נושא מטען חבלה גדול שנחת בשטח ישראל, המטען נוטרל ע"י חבלני צה"ל ובתגובה תקף צה"ל 2 עמדות של החמאס ברצועת עזה.

החמ"ל המשותף של כל הארגונים הפלסטינים התכנס אמש ברצועה ובתגובה לתקיפת צה"ל שוגרה לפנות בוקר רקטה לעבר העיר אשקלון, הרקטה יורטה ע"י מערכת "כיפת ברזל".

צה"ל הגיב הבוקר בתקיפות כמה יעדי טרור של החמאס במחנה צבאי של הארגון בבית לאהיא בצפון הרצועה.
נראה כי ארגון חמאס שוב מנסה לכפות על ישראל כללי משחק חדשים ולהרגיל אותה לירי רקטות בכל פעם שהיא תוקפת בשטח הרצועה בתגובה על הפרות הבנות הרגיעה שהושגו באמצעות מצרים.

לקריאה נוספת:

 התרגיל של עבאס: מצג שווא של הקמת מדינה

לתת לזאב לשמור על הכבשה: בחירתו של נציג פלסטיני לתפקיד בבית הפלילי הבינלאומי

בישראל מתייחסים לשיגור הטיסן הממולכד לשטח ישראל כאירוע חמור ביותר והפרה בוטה של הבנות הרגיעה. ההערכה היא כי טיסן כזה לא יכול היה להיות משוגר משטח הרצועה לעבר ישראל ללא אישור מארגון חמאס שהוא הריבון ברצועה.

הסלמה בין הרש"פ לחמאס

ההסלמה על הגבול באה במקביל למתיחות גדולה ברצועת עזה בין תנועת פת"ח לחמאס ברצועת עזה. בסוף השבוע שעבר פרצו אלמונים למשרדי הטלוויזיה הפלסטינית של הרש"פ בעיר עזה וגרמו נזק רב לציוד בשווי 150 אלף דולר, ארגון פת"ח האשים את חמאס במעשה אך משרד הפנים של חמאס טען כי עצר 5 חשודים במעשה וכי מדובר בפקידים זועמים של הרש"פ שלא קיבלו את משכורתם מהרש"פ.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, שוהה במצרים ומשם הוא מנהל את ההסלמה מול ארגון חמאס, למרות פגישתו עם הנשיא א-סיסי ההסלמה לא נרגעה ועפ"י דיווח בעיתון "אלערבי אלג'דיד" הודיע יו"ר הרש"פ לנשיא מצרים על כוונתו לנקוט סנקציות נוספות נגד רצועת עזה במסגרתן לא יאפשר את העברת הכסף הקטארי לרצועה עזה ויפסיק את העברת הסיוע הכספי החודשי לרצועה בסך 96 מיליון דולר.

בנאום שנשא מחמוד עבאס ב-1 בינואר לרגל הקמת יום הפת"ח הוא כינה את ארגון חמאס ופעיליו של יריבו המר מוחמד דחלאן במילים "מרגלים (של ישראל)".
תנועת פת"ח הודיעה על ביטול העצרת הגדולה של התנועה שתוכננה להיום במרכז העיר עזה לציון יום השנה ה-54 להקמת התנועה מחשש לעימות גדול עם מנגנוני הביטחון של חמאס שיביא לשפיכות דמים גדולה.

בשבוע האחרון עצרו מנגנוני הביטחון של חמאס מאות פעילים של פת"ח ברצועה במסגרת "מעצרי מנע" בניסיון לשבש את קיום העצרת.
בהנהגת פת"ח ברצועה פרצו ויכוחים קשים אם לקיים את העצרת או לבטלה. הרש"פ הפעילה לחצים מרמאללה לקיים את העצרת "בכל מחיר" כדי להראות שלפת"ח יש כוח גדול ברצועה אך בסופו של דבר התקבלה ההחלטה "לדחות" את קיום העצרת למועד אחר.

אמש הודיעה הרש"פ על פינוי כל פקידיה ממעבר רפיח, הפקידים הוצבו במקום במסגרת הבנות הפיוס בין פת"ח לחמאס, בארגון חמאס חוששים כי המהלך נועד להביא לסגירת המעבר ע"י מצרים שאיננה מוכנה שחמאס יחזיק לבדה את המעבר.

תנועת חמאס פרסמה הודעת גינוי להחלטה לפנות את הפקידים ממעבר רפיח והגדירה את המהלך כ "מכה למאמצי הפיוס של מצרים וביצוע "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ במגמה לפצל את הרצועה מהגדה.

עפ"י גורמים בכירים ברש"פ, יו"ר הרש"פ מתכוון לנקוט סנקציות נוספות נגד רצועת עזה אחרי שהוביל מהלך של פירוק המועצה המחוקקת (פרלמנט) שנשלטת ברוב של שני שלישים ע"י חמאס.

חוסיין א-שיח' בכיר פת"ח הודיע אמש כי הרש"פ תנקוט צעדים מנהלתיים, כספיים ומדיניים נגד ארגון חמאס כדי להפעיל עליו לחץ ולהקל את מצבם של פעילי פת"ח ברצועה.

במקביל למתיחות ברצועת עזה עצרו מנגנוני הביטחון של הרש"פ עשרות פעילים של חמאס בשטחי הגדה, בהם סטודנטים ואסירים ביטחוניים לשעבר כדי למנוע ארגון הפגנות נגד הרש"פ והעומד בראשה.