עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס והמהומות בנגב – עוד שמן למדורה

ארגון חמאס קורא לבדואים בנגב להסלים את מאבקם נגד ישראל כדי "למנוע את ייהוד הנגב ולקבע את הזהות הערבית הפלסטינית באדמה הכבושה" • במערכת הביטחון חוששים שארגון חמאס מנסה לדחוף לגל של אלימות שיסחוף את כל מגזר הערבי בישראל ואת הערים המעורבות כפי שהיה במבצע "שומר החומות"

האירועים האלימים שהיו בדרום הארץ ביומיים האחרונים, בעקבות המחלוקת על מבצע הנטיעות של קק"ל והמעצרים של המשטרה בכפר אלאטרש בנגב, מעוררים דאגה רבה במערכת הביטחון שנמצאת בכוננות לקראת האפשרות של התלקחות האלימות והתפשטותה לישובים ערבים בתוך ישראל ואף לערים המעורבות.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

כדאי לשים לב לדברים שאמר לואי ח'טיב, חבר הלשכה המדינית של תנועת "בני הכפר":
" מה שקורה בנגב אולי יהיה הניצוץ שיצית את פתיל המאבק בתוך ישראל… אנו יודעים ששאלת המאבק עם הממשלה היא שאלה של זמן ונראה שזהו הזמן".

הנטיעות של קק"ל הופסקו בינתיים, הושגה פשרה פוליטית עם מפלגת רע"מ על פתיחה במשא ומתן על הסדרה, אבל בשטח נמשכות ההפגנות של הבדואים, ארגון חמאס ממשיך להסית את הבדואים בנגב והפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית בישראל בשיתוף עם וועדת המעקב העליונה של ערביי הנגב ממשיכים בארגון ההפגנות.

חאזם קאסם, דובר ארגון חמאס
חאזם קאסם, דובר ארגון חמאס

בחודש מאי בשנה שעברה התלקחה האלימות בגלל האירועים בירושלים בשכונת שיח' ג'ראח, בשער שכם ובהר הבית, ארגון חמאס הצליח ל"רכב על הגל" ומיצב את עצמו כ"מגן ירושלים ומסגד אלאקצא" ושיגר רקטות לעבר ירושלים שהביאו לפתיחת מבצע "שומר החומות".

עכשיו גובר החשש בקרב גורמי הביטחון כי ארגון חמאס מנסה למצב את עצמו גם כ"מגן הנגב" וכי הוא פועל להתסיס את הבדואים בנגב נגד ישראל כדי שיפתחו באירועים אלימים כפי שהיה בחודש מאי שעבר, ההסתה נעשית באמצעי התקשורת של חמאס וברשתות החברתיות בשיתוף עם גורמים אסלאמיים בישראל וגורמים עויינים בקרב הבדואים. צריך לזכור כי קיימים קשרים שבטיים הדוקים בין השבטים הבדואים בנגב לתושבים ברצועת עזה ובדואים רבים בנגב מצפים לסיוע מחמאס במאבקם נגד הרשויות בישראל, בדיוק כפי שתושבי שכונת שיח' ג'ראח הערביים מצפים לסיוע של חמאס בירי רקטות לעבר ישראל במקרה שבית המשפט יורה לפנותם והמשטרה תבצע את החלטתו.

החשש במערכת הביטחון הוא שהסלמה כזו עלולה להביא לירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל שתתגלגל לסבב לחימה נוסף בסגנון "שומר החומות 2".

ההתפרעויות של הבדואים בנגב ביומיים האחרונים היו בכמה מוקדים, שני שוטרים נפצעו באורח קל, והיו ידויי אבנים, חסימות צירים והפרות סדר של עשרות רעולי פנים לאורך כביש 25 מבאר שבע לנבטים שם ממוקם בסיס של חיל האוויר.
רכבו של עיתונאי "הארץ" הוצת באזור שגב שלום והמשטרה עצרה עשרות בדואים בחשד להתפרעויות.

מבצע הנטיעות של קק"ל בנגב הינו אקט של ריבונות ומשילות שנמשך כבר כ-30 שנה, הנטיעות נועדו למנוע פלישה ובניה בלתי חוקית, אך הבדואים בנגב מנסים לקעקע אותו ורואים בו חלק מהמפעל הציוני, זהו מבחן חשוב ואתגר למשילות של ממשלת ישראל ולכוחות הביטחון שאמורים היו להפיק את הלקחים מהאירועים שהיו בנגב במהלך מבצע "שומר החומות".

ארגון חמאס מנסה כעת לאתגר את ישראל באמצעות התססת הבדואים בנגב. חמאס מנסה לנצל את התסכול והמצוקה של האוכלוסיה הבדואית בנגב שחשה במשך עשרות שנים כי המדינה מתעלמת ממנה ואינה מוכנה לבוא לקראתה, המרירות, התסכול וחוסר האמון הביאו את הבדואים לעוינות ולמרירות רבה כלפי הרשויות.

בהודעה שפירסם חאזם קאסם, דובר ארגון חמאס ב-11 בינואר, הוא גינה את " הניסיונות של הכיבוש לייהד את הנגב הכבוש" והביע הערכה ל"תנועה ההמונית" של ערביי ישראל נגד "מדיניות הייהוד של רשויות הכיבוש."

הוא קרא להם להסלים את המאבק שמטרתו "לקבע את הזהות הערבית-פלסטינית באדמה הכבושה" בתחומי מדינת ישראל.

חמאס רואה במבצע הנטיעות של קק"ל התגברות של מדיניות " החרמת האדמות הפלסטיניות ומדיניות הטיהור האתני שהתגבשה עם היווסדות התנועה הציונית, המשך פעולות החשיפה וההריסה שמבצעות רשויות הכיבוש באזור הנגב מוכיח את התעקשות הכיבוש להשלים את הפשע של ייהוד הנגב הפלסטיני הכבוש".

הכפר אלאטרש

אחת הבעיות המרכזיות בנגב בין הבדואים לבין הרשויות בישראל היא שאלת הבעלות על הקרקעות, הממשלה דורשת מהם הוכחות לבעלות על הקרקע, אך מסתבר כי הבדואים שטענו לבעלות על הקרקע לא רשמו אותה בספרי המקרקעין והם רוצים שהמדינה תכיר בבעלותם על סמך הנוכחות הפזית וההסיטורית שלהם על הקרקע.

כתוצאה מכך, העימות בין המדינה לבין הבדואים הוא בלתי פוסק על בניה בלתי חוקית וצווי הריסה מלווים בקנסות כבדים שהמדינה מוציאה כדי לאכוף את החוק.

אחת הבעיות העיקריות בעימות הנוכחי היא הבעיה של הכפר אלאטרש בנגב, הבדואים טוענים שהם נתונים להתקפה חריפה של הרשויות הישראליות שמטרתה "לגנוב" מהם כ-45 אלף דונמים ולגרש את התושבים כחלק מהתוכנית הישראלית להשתלט על כל אדמות הנגב.

על פי נתונים שמפיצים הבדואים בדרום, יותר מ-70 אלף בדואים חיים ב-35 כפרים בלתי מוכרים ומתמודדים עם צווי הריסה באופן יומי במיוחד בכפר אלעראקיב.
הבדואים בנגב נהנים מתמיכה גורפת של שני פלגי התנועה האסלאמית בישראל, הדרומי(רע"מ) והצפוני של השיח' ראיד צלאח, חבר הכנסת מנצור עבאס אמר אתמול בגלוי: "הנגב זה רע"מ" אולם, תנועת חמאס מהדהדת בעיקר את דברי מנהיגי הפלג הצפוני של התנועה.

מאז שוחרר השיח' ראיד צלאח, מנהיג הפלג, מהכלא לאחר שהורשע בהסתה, הוא נזהר מאוד בהתבטאויותיו, בחזית התקשורתית התייצב שוב סגנו, השיח' כמאל אלח'טיב, העומד אף הוא לדין באשמת הסתה והוא שמוביל כרגע את המאבק התקשורתי של הפלג הצפוני בעד הבדואים בנגב.

בראיון שפורסם ב-12 בינואר בבטאון תנועת חמאס "פלסטין" תיאר השיח' כמאל ח'טיב את מבצע הנטיעות של קק"ל בנגב כ"נכבה".

לטענתו, 300 אלף הבדואים שמתגוררים בנגב מהווים איום דמוגרפי על ישראל ולכן היא פתחה במבצע הנטיעות כדי למחוק את השרידים של הכפרים הפלסטינים שנהרסו ב-1948.
ממשלת ישראל צריכה לקחת ברצינות רבה את מה שמתרחש בנגב מבחינה ביטחונית, נוכח התרבות מעשי האלימות של הבדואים ותחושה של רבים מהאוכלוסיה היהודית בנגב כי תחושת הביטחון האישית שלה נפגעה.

בנגב פרוסים בסיסים של צה"ל, כולל בסיסים של חיל האוויר, והצבא נמצא בעיצומו של תהליך ענק של העברת בסיסים נוספים ממרכז הארץ, כולל יחידות מודיעין, לנגב.

מבחינת חמאס, התושבים הבדואים בנגב המתוסכלים והממורמרים , חדורי השנאה, הינם "חיילים" בשירות חמאס שיש להם פוטנציאל, באמצעות הסתה והכוונה מדוייקת ליצור איום אסטרטגי על ישראל בזמן מלחמה על ידי פגיעה בבסיסים האלה ושיבוש צירי התנועה והאספקה בנגב.

לכן, לא מן הנמנע שאם המאבק נגד הבדואים בדרום יימשך לאורך זמן, תנועת חמאס לא תסתפק רק בהבעת תמיכה פומבית בבדואים ובהסתה בתקשורת וברשתות החברתיות אלא תנקוט גם במעשים, תאיים בירי רקטות על ישראל ואף תיתן אולטימטום לישראל בכל הקשור לנושאי המחלוקת עם הבדואים כפי שהתערבה בנושא המחלוקת בשכונת שיח' ג'ראח בירושלים בחודש מאי שעבר, ערב מבצע "שומר החומות".