עבור לתוכן העמוד
Menu

חי"ה של משמרות המהפכה מסייע בהברחות נשק לתנועת ה"שבאב" בסומליה

מרחיב את פעילות הימית המבצעית באזור הים האדום והים התיכון

שר הביטחון הישראלי, בני גנץ, חשף בועידת ה"אקונומיסט" כי איראן הולכת ומבססת את נוכחותה הצבאית בים האדום "איראן מרחיבה את פעילותה התוקפנית באזור בכלל ובמרחב הים האדום בפרט ומתבססת בו צבאית, עם ספינות צבאיות שמפטרלות באופן חריג". הוא הוסיף, כי נוכחות זו היא "המשמעותית ביותר זה עשור  ומהווה איום ישיר על המסחר, האנרגיה והכלכלה העולמית".

זמן קצר קודם לכן פרסם אתר אינטרנט המשקף עמדות נגד המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן דיווח מפי "מקורות מיוחדים" כי ב-28 יוני הצליחו כוחות הביטחון הסומלים בבנדר בילה Bandar beyla))  לחוף הים הערבי, לתפוס שתי סירות עמוסות נשק שניסו המורדים החות'ים,  בסיוע משמרות המהפכה האיראניים, להעביר לארגון הטרור הסומלי "חרכת אלשבאב אלמג'האדין  ("אלשבאב").

על פי אותו דיווח הסירות, אותן הפעילו צוותים סומלים ותימנים, שייכות לאחמד מתאן, מבריח סומלי שהיה אחראי גם לפיגוע התופת בסומליה באוקטובר 2017 בו נהרגו למעלה מחמש מאות בני אדם. ההברחות מתבצעות מסומליה לתימן ובכיוון ההפוך מתימן לסומליה[1].

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

בהקשר זה בשנה שעברה (נוב' 2021) דיווח "ארגון היוזמה הבינלאומית נגד פשע מאורגן חוצה גבולות"  The Global Initiative against Transnational Organized Crime כי משלוחי נשק שספקה איראן למורדים החות'ים בתימן מצאו דרכם לסומליה. חלק ממערכות הניווט בספינות שנשאו משלוחי נשק ויורטו על ידי חיל הים האמריקני הראו נקודות יציאה בנמל ג'אסק באיראן (בו פועלים חיל הים של משה"מ  וחיל הים של איראן), נמל מוקלה בתימן המשמש להברחות תימן וסומליה. בין היתר נתפסו מאות רובי סער מסוג Type 56-1 (AK-56) ייצור סיני של הקלאצ'ניקוב הרוסי AK-47.[2]

בבמאי 2021 החרימה אניית המלחמה האמריקנית USS Monterey משלוח נשק, שמקורו ככל הנראה באיראן, ובו אלפי רובי סער,   52 רובי צלפים AM-50 Sayyad (גרסה איראנית לרובה הצלפים האוסטרי Steyr HS.50 שנמכר על ידי אוסטריה למשטרה האיראנית ומצוי גם בידי החמא"ס), כוונות אופטיות וחימוש חודר שריון לרובה הצלפים, טילי נ"ט  מטולי רקטות RPG-7 ומקלעים קלים מתוצרת סין ובולגריה.

קשרים בסומליה?
קשרים בסומליה?

חיל הים של משמרות המהפכה   (IRGCN)שבצע את עיקר הפעילות הימית באזור המפרץ הפרסי הרחיב בשנים האחרונות את פעילותו המבצעית גם לאזורים נוספים בהם: הים הערבי, הים האדום והים התיכון. בחלק מפעילות המבצעית מסתייע חיל הים של משה"מ, הזוכה לעדיפות מבחינת הצטיידות, כח אדם  ואימונים, בחיל הים של איראן (IRIN). שני חיילות הים משתפים פעולה סביב הסיוע למורדים החות'ים בתימן, חלק מהפעילות, בעיקר של חיל הים האיראני, מבוצע במסגרת המלחמה בפירטיות מאז 2008 והגנה על מכליות נפט  וספינות מסחר איראניות באזור.

נוכחות חיל הים האיראני גברה מאז החלה הקואליציה בראשות סעודיה לפעול בתימן ב-2015 וקיים שיתוף פעולה מבצעי באזור בין שני חיילות הים, בעיקר בכל הקשור להעברת אמצעי לחימה לחות'ים בתימן והפגנת כח מול המצור שהטילה סעודיה על תימן.

עיקר הנוכחות של חיל הים של משמרות המהפכה באזור הים הערבי והים האדום היא חשאית, חלקה באמצעות ספינות אזרחיות מהן פועלים הכוחות לאיסוף מודיעין ולהעברת משלוחי נשק לחות'ים בתימן. ספינת מטען כזאת MV Saviz,  נפגעה על פי דיווחים זרים על ידי ישראל במאי 2021 בים האדום מול חופי תימן[3]. הספינה שמשה ככל הנראה כבסיס צף קדמי ( forward base ship  ) לפעילות השונות של משרות המהפכה באזור וככל הנראה כבר הוחלפה על ידי   Shahid Roudaki ספינת מסחר שהוסבה לבסיס צף. בטקס השקת הספינה נכתב, כי היא מצוידת במערכות טילי קרקע אוויר, קרקע-קרקע , ציוד מכ"מ ומודיעין  וכן כלי שיט מסוגים שונים, מסוקים ומל"טים[4].

 

 "שהיד רודכי" – בסיס צף של חיל הים של משה"מ יכולות שיגור מל"טים וטילים מסוגים שונים
"שהיד רודכי" – בסיס צף של חיל הים של משה"מ יכולות שיגור מל"טים וטילים מסוגים שונים

 

הפעילות האיראנית באזור הים הערבי והים האדום מסתתרת מאחורי סיסמאות של המלחמה הבינלאומית בפירטיות, אך מנוצלת גם לפעילות מבצעית איראנית והברחות אמל"ח למורדים החות'ים בתימן, לסומליה ואף לארגוני הטרור הפלסטינים בעזה.

נוכח התגברות איום המל"טים יכולות ספינות מוסבות הפועלות בשירות חיל הים של משמרות המהפכה וחיל הים של איראן להפוך לפלטפורמות שיגור של מל"טים ושל סירות מהירות, סירות נפץ מהירות (מונחות  GPS  ולא מאוישות) נגד יעדים שונים בים התיכון ויתכן נגד אסדות הגז של ישראל. יכולות ימיות איראניות אלה משתלבות היטב בדוקטרינת הלוחמה הא-סימטרית האיראנית. חלק מיכולות אלה מופעלות הים נגד תשתיות אסטרטגיות בסעודיה וכוללות פגיעה במתקני נפט בים וביבשה וכן בספינות סעודיות הפועלות מול חופי סעודיה.

למרות הפגיעות הרבות שספגה איראן בפעילותה הימית באזור זה- פגיעות מסתוריות בספינות איראניות החרמת אמל"ח בספינות שמקורן באיראן- תמשיך איראן לפעול באזור במאפיינים דומים בתווך הימי ואך לשכלל את יכולות השיגור של מל"טים (לתקיפה ולאיסוף מודיעין) מפלטפורמות ימיות וכן להמשיך להעביר אמל"ח לבעלי בריתה באזור ולארגוני הטרור הפלסטינים וחזבאללה. הנוכחות האיראנית המוגברת ובעיקר של משמרות המהפכה, כנראה כוחות מיוחדים של כח קדס האמונים על סיוע לוגיסטי והפעלת טרור, עלולה להגביר את האיום על נתיבי מסחר ושיט בינלאומיים ולחזק את יכולת איראן לפגוע בספינות דוגמת הפגיעה במרסר סטריט  MT Mercer Street מול חופי עומאן ביולי 20121. פיקוד המרכז האמריקני קבע, כי המל"ט שפגע בספינה והרג שני אנשי צוות יוצר באיראן (שני מל"טים אחרים ששוגרו לעבר הספינה החטיאו את מטרתם).

שיפור היכולות האיראניות בתחום הלוחמה הימית ושיגור מל"טים, ספינות מהירות וטילים מפלטפורמות ימיות נועד לשפר את היכולת המבצעית של איראן לפעול בלב ים נגד מטרות הן במסגרת הלוחמה ה-סימטרית והן כפיתוח יכולות תגובה אפשרית נגד ישראל על רקע המשך הפגיעות בנכסים ביטחוניים ויעידי גרעין באיראן.

 

 

[1] https://adengad.net/public/posts/625367

[2] https://globalinitiative.net/wp-content/uploads/2021/11/GITOC-An-Iranian-Fingerprint-Tracing-Type-56-1-assault-rifles-in-Somalia.pdf

[3] https://www.bbc.com/news/world-middle-east-56661069

[4] https://tinyurl.com/ysc42pjz