עבור לתוכן העמוד
Menu

חוק וסדר: ראש ממשלת עיראק מבקש לאסוף נשק בלתי חוקי במדינה

ראש ממשלת עיראק מוצטפט כאט'מי הכריז על מבצע פירוק הנשק הבלתי חוקי באזור בצרה כשלב ראשון לקראת הרחבת המבצע לכל המדינה • כאט'מי מתכנן גם לפרק את המליציות הפרו איראניות מנשקן וזה יהיה אחד הנושאים המרכזיים במהלך ביקורו הראשון באיראן

ראש ממשלת עיראק החדש, מוצטפא כאט'מי, היה אמור לצאת לביוקר רשמי ראשון מחוץ למדינה ראשית אל ערב הסעודית ולאחר מכן לאיראן. ביקורו בערב הסעודית נדחה עקב מחלתו של המלך סלמאן. בהמשך הוא אמור גם לנסוע לוושינגטון כדי להשתתף בסבב השיחות השני של הדיאלוג האסטרטגי בין עיראק לארה"ב.

לכאט'מי יש קשים הדוקים מאוד עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן עוד מתקופת היותו ראש המודיעין הכללי בעיראק. על פי גורמים שיעים בעיראק, כאט'מי יתווך בין סעודיה לאיראן בכמה נושאים.

לקראת הביקור של כאט'מי בסעודיה ובאיראן הגיע לבגדאד שר החוץ האיראני ג'וואד זריף כדי לתאם עמדות ולהעביר את עמדת ארצו, לפני הגעתו ירו המליציות הפרו איראניות 2 רקטות לעבר מתחם השגרירות האמריקנית בבגדאד.

הביקור של כאט'מי באיראן הוא ביקור חשוב מאוד, בכל הקשור להמשך תפקידו כראש ממשלה.

על פי גורמים עיראקיים, הביקור יעסוק במשבר הקורונה, בניסיונות לייצב את המצב הביטחוני בעיראק, בישום החלטת הפרלמנט העיראקי להוציא את כוחות צבא ארה"ב בעיראק ובפירוק הנשק הבלתי חוקי בעיראק, בעיקר נשקן של המליציות הפרו איראניות המאוגדות במסגרת הגג "אלחשד א-שעבי".

כאט'מי נכשל במבחן הראשון שלו לפרק את הנשק הבלתי חוקי בעיראק כאשר לפני כ-3 שבועות הוא ניסה להפסיק את ההתקפות המזויינות על בניין השגרירות האמריקנית בבגדאד ועל כוחות הצבא האמריקני בבסיסי הצבא העיראקי באמצעות ירי רקטות של המליציות הפרו איראניות.

כוח למלחמה בטרור של ממשלת עיראק פשט על מפקדת מליציית "גדודי חזבאללה" בבגדאד ותפס סדנא ליצור רקטות מסוג קטיושה, הכוח עצר 14 פעילים של המליציה החשודים בביצוע ובתכנון ההתקפות על היעדים האמריקניים.

אולם, כמה שעות לאחר הפשיטה, הורה כאט'מי לשחרר את כל העצורים לאחר שקיבל איומים ממליציות "אלחשד א-שעבי".

עכשיו מנסה כאט'מי להמשיך במשימת פירוק הנשק הבלתי חוקי בשיטה אחרת, באופן הדרגתי שיתחיל בפירוק הנשק הבלתי חוקי של השבטים והמפלגות הפוליטיות ואח"כ יגיע למליציות הפרו איראניות.

ראש הממשלה כאט'מי ביקר בעיר בצרה ב-15 ביולי ומסר הודעה רשמית כי כוחות הצבא וגורמי הביטחון יאכפו את ההחלטה לפרק את השבטים והמפלגות הפוליטיות בבצרה מנשקן.

 

בעיר בצרה יש כ-3 מיליון תושבים וכמות הנשק הבלתי חוקי בה היא כרבע מכמות הנשק הבלתי חוקי בדרום עיראק.
לשבטים בבצרה יש גם נשק בינוני וכבד שכולל רקטות ומרגמות וגם קבוצות חמושות.

המחלוקות באזור בצרה הן רבות והשבטים מנסים לפתור אותן בכוח הנשק דבר שגורם לנפגעים רבים ולמעשי פשע ומגביר את תחושת האנדרלמוסיה.
מפקד משטרת מחוז בצרה, הגנרל פליח רשיד, אמר לפני שנה בראיון טלוויזיוני כי בעיר בצרה יש כמות נשק כמו שיש ל-2 דיוויזות עיראקיות.

כאט'מי גם הקים ועדה ביטחונית עליונה שכוללת נציגים של משרדי הביטחון והפנים וגם נציגים של מטה מליציות "אלחשד א-שעבי" כדי להכין את תהליך פירוק הנשק הבלתי חוקי בעיר בצרה.

איסוף הנשק הבלתי חוקי אמור להתחיל בהידברות ובמשא ומתן, ממשלת עיראק מוכנה להנפיק רישיונות לנשק קל אך היא תפעל להוצאת הנשק הבינוני והכבד מהעיר,כל מי שיסרב למסור את הנשק יחשב למפר חוק ואז צפויים להתערב כוחות הביטחון של עיראק.

איסוף הנשק בעיר בצרה אמור להיות, על פי התכנון של ראש ממשלת עיראק. השלב הראשון בפירוק הנשק הבלתי חוקי במדינה, מדובר במבחן חשוב של יכולתה של ממשלת עיראק החדשה להשליט חוק וסדר ובהמשך לפרק גם את המליציות הפרו איראניות מנשקן.

תושבים רבים בבצרה מקבלים בברכה את היוזמה החדשה של כאט'מי, נפשם קצה באלימות ובפשיעה החמורה, אך הם מטילים ספק ביכולת הממשלה לאסוף את הנשק הבלתי חוקי, ההערכה היא כי ניסיונות הממשלה לכפות בכוח את איסוף הנשק על הסרבנים יביאו להתנגשויות צבאיות.

הנשק הבלתי חוקי באזור בצרה משפיע באופן שלילי על מצב הביטחון ושלום הציבור ומונע מחברות זרות להשקיע ולעבוד באזור.
ראש הממשלה כאט'מי קיבל החלטה אמיצה, אך ההערכה בעיראק היא כי הוא מסתכן בעימות צבאי וצפוי להיכשל.