עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן ממשיכה להציג עמדה קשוחה בווינה

היום אמורות להיפתח סבב שיחות בין מדינות ה-JCPOA לאיראן, כאשר לא תתקיים פגישה פנים אל פנים בין השליחים של ארה"ב לשליחי טהרן • איראן מגדירה את הפגישה כטכנית בלבד וממשיכה לעמוד על התנאי שלה - הסרת כל הסנקציות

לקראת פתיחת המשא ומתן העקיף בין  איראן לבין ארצות הברית בווינה באמצעות מתווכים, ממשיכה איראן להציג עמדה קשוחה ובלתי מתפשרת הקוראת להסרת כל הסנקציות כדי לאפשר את חזרתה של ארצות הברית להסכם  הגרעין.

עמדה זו מוצגת על ידי כלל הדוברים האיראנים והיא משקפת אל נכון את עמדת מנהיג איראן. ההסכמה שסללה את הדרך לחזור לשיחות לא ישירות התאפשרה  לאחר שהאיחוד האירופי יזם פגישה מכינה וירטואלית  (2 אפריל) של נציגים מבריטניה, סין, צרפת, גרמניה, רוסיה ואיראן[1] (Joint Commission of the Joint Comprehensive Plan of Action JCPOA). בראשה הפגישה ישב ג'וזף בורל’ המכהן כנציב העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי. ערב השיחות  דחק שר החוץ האיראני בשותפות להסכם הגרעין "למלא תפקיד בונה" במהלך הפגישה בכל הקשור לתנאים להחזרת ארה"ב למסגרת ההסכם. הוא שוחח בטלפון בסוגיה זו עם עמיתו הבריטי   Dominic Raab והדגיש בפניו את הצורך בהסרת "כל הסנקציות האמריקניות"[2]

מאז נבחר ביידן, שהבטיח במסע הבחירות שלו לשוב להסכם הגרעין, מתקשים הוא וצוותו למצוא את הנוסחה שתאפשר את חזרתה – ולו המדורגת של ארה"ב – למסגרת הסכם הגרעין בשל עמדותיה של איראן ותעצור את הפרותיה המהותיות החוזרות ונשנות של איראן את הסכם הגרעין, מהערימות מכשולים נוספים על חזרתה של ארה"ב למסגרת ההסכם.

בין היתר, הגדילה איראן בצורה נכרת את כמות האורניום שברשותה, העלתה את רמת העשרת האורניום במתקן בפורדו לעשרים אחוז, צמצמה את השת"פ עם סבא"א   ואף התקינה צנטריפוגות מתקדמות תוך המשך המחקר והפיתוח. במקביל, ממשיכה איראן, על פי דו"ח שפרסמה לאחרונה סבא"א,  במאמצי העשרת האורניום שלה במתקן התת-קרקעי בנתנז באמצעות  צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-2m. כל זאת במטרה להעצים על הלחץ על ארה"ב.

דובר משה"ח האמריקני אמר (5 אפריל) כי בראש המשלחת האמריקנית לשיחות בוינה  יעמוד רוברט מאלי והן יתמקדו בדרכים להחזרת איראן לציות ולפיקוח אפקטיבי על תוכניתה הגרעינית וכן בהקלת בסנקציות עליה. לדבריו, מדובר בשלב ראשון בלבד ו"לא צפויה פריצת דרך מיידית שכן אנו מעריכים כי מדובר בשיחות קשות". הוא הוסיף,  כי הן תתמקדנה מצד אחד בצעדים בתחום הגרעין שעל איראן לנקוט כדי להגיע לתוצאה הסופית של ציות(end state of compliance) .. והקלה בסנקציות מצד ארה"ב כדי להשיג לציות זה בהתאם להסכם הגרעין"   [1].

דובר משה"ח האיראני: הסרת כל הסנקציות האמריקניות האכזריות"

 

בתוך כך, דובר משה"ח האיראני, סעיד ח'טיבזאדה, אמר (5 אפריל)  שב והבהיר ערב השיחות, ברוח העמדה האיראנית התקיפה,  כי מטרת השיחות בוינה היא להסיר את "כל הסנקציות האמריקניות האכזריות". במהלך מסיבת העיתונאים השבועית שלו אמר ח'טיבזאדה, כי "סדר היום של השיחות (6 אפריל) בוינה הוא הסרת כל הסנקציות האכזריות נגד איראן…אם נצליח להשיג הסכמה עם ה1P4+ (בריטניה, צרפת , רוסיה וסין + גרמניה) שיערבו למחויבות האמריקנית (להסרת הסנקציות) אז תסלל הדרך להתקדמות". הדובר הוסיף, כי מבחינת איראן הדרך קדימה ברורה כל הסנקציות צריכות להות מוסרות ואיראן צריכה לאשר זאת. רק אז, איראן תנקוט בצעדים משלה במסגרת התחייבויותיה "במילים אחרות, (לנו) נדרש רק צעד אחד – הסרת כל הסנקציות האמריקניות. בתמורה איראן מוכנה לחדול ולחזור בה מכל  הצעדים בהם נקטה בתגובה להפרת הסכם הגרעין מצד השותפות האחרות לו.

ח'טיבזאדה הנמיך מהציפיות של הכינוס בוינה ואמר כי הוא אינו שונה מכינוסים קודמים של הועדה המשותפת ליישום הסכם הגרעין ,(Joint Commission of the Joint Comprehensive Plan of Action JCPOA) והגדיר אותו פגישה עיתית בין איראן לשאר השותפות להסכם. לדבריו, בראש המשלחת האיראנית יעמוד עבאס ערקאצ'י Abbas Araqchi)), סגן שה"ח לעניינים פוליטיים והיא לא תנהל מו"מ ישיר על הצד האמריקני "לא ננהל שיחות ישירות עם ארה"ב עד שזו תחזור להתחייבויותיה מתוקף החלטה 2231 של מועצת הביטחון…אנו נחשוף בפני   ה 1P4+ את הדרך בה צריכה ארה"ב לצעוד ואת הסנקציות שעליה יהיה להסיר…משה"ח האיראני כבר פעל מול ארגונים שונים לפרטן". [3]

הוא הוסיף, כי מסיבה זו השיחות בוינה יהיה שיחות בעלות אופי "טכני ומשפטי…כל הסנקציות האמריקניות יוזכרו…יש להסיר את כולן ואיראן תנהל משיחות טכניות עם ה 1P4+ כדי לודא כי הן אכן הוסרו". בהקשר זה הדגיש הדובר האיראני את מגזר הנפט ואמר כי הוא בין החשוב ביותר בכל הקשור להסרת הסנקציות ואישור שאכן הוסרו " כמובן שאיראן לא המתינה להסרת הסנקציות כדי לשוב ולתפוס את מקומה בשוק הנפט והמשיכה בייצוא נפט".

ברוח אופטימית יותר התבטא (6 אפריל)  עלי רביעי (Ali Rabii), דובר הממשלה בטהראן. לדבריו, "עמדת איראן ברורה והיא תחזור עליה בפני הנושאים ונותנים – לא יתנהל כל מו"מ עם ארה"ב אך אנו מוכנים להעביר את המסר : בתמורה להסרת כל הסנקציות ויישום החלטה 2231 איראן מוכנה לחזור לכל התחייבויותיה בזמן הקצר ביותר האפשרי לאחר שהצד השני ימלא אחר כל התחייבויותיו והדבר יאושר". רביעי הגדיר את הפגישה בוינה "הזדמנות לכל הצדדים להחליף דעות לגבי השיטה והתזמון של חסרה להתחייבויות במסגרת הסכם הגרעין…אנו לא פסימיים ולא אופטימיים לגבי תוצאות הפגישה הנוכחית אל אנו בטוחים שאנו צועדים בדרך הנכונה…אם  יוכחו הרצון, הרצינות והכנות של ארה"ב יתכן כי יהיה בזה סימן מבשר טוב לגבי עתיד ההסכם ויישומו המלא בשבועות הקרובים". רביעי הוסיף, כי מדיניות "מקסימום הלחץ" של טראמפ נכשלה ואנו בנקודת המוצא של החייאת ההסכם[1].

לקראת השיחות ובמטרה להגביר את הלחץ על ארה"ב דיווח הערוץ האיראני PRESS TV  מפי "מקור המקורב למשלחת האירנית", כי בוינה שוהה רוברט מאלי Robert Malley השליח האמריקני המיוחד לענייני איראן, אך הוא אינו צפוי להשתתף בשיחות הועדה המשותפת. על פי אותו מקור מאלי "צפוי לעזוב בידיים ריקות" אל אם כן יוסרו כל הסנקציות האמריקניות". בד בבד מדגישה גם התקשורת האיראנית בקו אחיד את הצורך "בהסרת כל הסנקציות האכזריות".[4]

איראן: שעבר העיתון מרמז על ההמשך
איראן: שעבר העיתון מרמז על ההמשך

עד לאחרונה הצליח הממשל  האמריקני להימנע ממסכת הלחצים האיראנים ולדרוש לפחות חזרה מדורגת למסגרת המו"מ. נוכח הנחישות והעמדה האחודה והבלתי מתפשרת שמציגה איראן לצד המשך הפרותיה הסכם הגרעין, יתכן, כי עמדתו הנחושה של הממשל לגבי ציות איראני מלא כתנאי להסרת הסנקציות הולכת ונסדק. על רקע זה נראה כי סיכוייה של ארצות "להרחיב ולשפר" את ההסכם כך שיכלול גם את סוגיית הטילים, מעורבותה האזורית השלילית של איראן והפרות זכויות האדם בתחומה, קלושים למדי.

ברקע גם הבחירות לנשיאות באיראן בעוד כחודשיים המבצרות את עמדתה הנחושה של איראן הקוראת הסרת כל הסנקציות ומתנגדת בתוקף ל"תוספות" להסכם הגרעין. עמדה זו מציבה את הממשל האמריקני ללחצים מבית ומחדדת את הדילמות בפניהן הוא ניצב לא רק לגבי מדיניותו מול איראן אלא גם במזרח התיכון ובאסיה בזירות בהן פועלת איראן – בעיקר בתימן (המשך ירי הטילים ושיגור המל"טים נגד סעודיה), בעיראק בסוריה ובלבנון וההסכמים הכלכליים האסטרטגיים שחתמה עם סין.

[1] https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage_en/96133/JCPOA:%20Joint%20Commission%20to%20meet%20virtually

[2] https://www.presstv.com/Detail/2021/04/04/648755/Iran-nuclear-deal-Foreign-Minister-Dominic-Raab-US

[3] https://tinyurl.com/3uydh3pn

[4] https://newspaper.irandaily.ir/

[1] https://www.state.gov/briefings/department-press-briefing-april-5-2021/#post-232802-IRAN

[1] https://dolat.ir/detail/361404