עבור לתוכן העמוד
Menu

ח'אמנהאי: להערך להעשרת אורניום במידה ונזדקק לו

המנהיג העליון של איראן נשא נאום תיאולוגי בעיקרו אולם התייחס גם לסוגיות הבוערות של הפרק • השהתה את יישום הפרוטוקול הנוסף • הEU3 : "צעד מסוכן"

מנהיג איראן, עלי ח'אמנהאי , המשיך להסלים את התבטאויותיו סביב התקדמות איראן בתוכנית הגרעין באופן העלול לקרבה לקיצור זמן הפריצה קדימה במידה ותחליט על הצטיידות בנשק גרעיני ומגביר בכך את הלחץ על ממשל ביידן.

במקביל, הפסיקה איראן את יישום הפרוטוקול הנוסף המצמצם, ובמידה רבה את יכולות הפיקוח על תוכני הגרעין של איראן ועל פעילויות גרעיניות אחרות בשטחה. גרמניה, צרפת ובריטניה ( (EU3 הגדירו, בהודעה משותפת שפרסמו, את המהלך כ"מסוכן מאד" ומגביל בצורה משמעותית את יכולת הפיקוח עת פעילות איראן בתחום הגרעין".

ה”הפתעה האסטרטגית” של חמאס

בנאום שרובו נשא אופי תיאולוגי במהלך בפגישה עם מועצת המומחים (הגוף המפקח על פעילות המנהיג ובוחר את המנהיג הבא) הדגיש   ח'אמנהאי, כי ממשלת איראן תמשיך ליישם את החלטת הממשלה לשחוק במחויבות איראן להסכם הגרעין (נעשיר אורניום גם לששים אחוז אם תצטרך) וחזר על עמדתו כי האסלאם אוסר על ייצור נשק גרעיני.

עלי ח'אמנהאי, בנאום השבוע אודות הסכם הגרעין מקור: https://www.leader.ir/fa/pictures/album/2370/grid?img=68386_345.jpg
עלי ח'אמנהאי, בנאום השבוע אודות הסכם הגרעין מקור: https://www.leader.ir/fa/pictures/album/2370/grid?img=68386_345.jpg

ח'אמנהאי אמר כי  "איראן נחושה לפתח את יכולותיה הגרעיניות כך שיעלו בקנה אחד עם צרכיה. מסיבה זו אחוז ההעשרה לא יוגבל לעשרים אחוז ואנו ננקוט בכל פעולה שתידרש…ולדוגמא לצורך פיתוח דלקים גרעיניים ( پیشران هسته‌ای  Nuclear propellants ) ופעילויות אחרות אנו אפילו נגדיל את ההעשרה לששים אחוז".

אשר להפסקת שיתוף הפעולה של איראן עם הפרוטוקול הנוסף אמר ח'אמנהאי "המג'לס אשר את החוק תשחוק איראן בהדרגה את התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין ועד אתמול (21 פבר) הממשלה עשתה פעלה בהתאם. בעזרת אללה היא תמשיך ליישם את (שאר מרכיבי) החוק (הפסקת פעילות הפיקוח במסגרת הפרוטוקול הנוסף) מחר (23 פבר')…החוק הוא חוק טוב ולכן יש לבצעו הלכה למעשה בצורה הטובה ביותר".

 

ח'אמנהאי תאר את התייחסותן של ארה"ב וה 3EU כלפי  הפחתת מחויבותה של איראן להסכם הגרעין  כמתנשאות, לא כנות ושגויות "מהיום הראשון (לחתימת ההסכם) ולאורך זמן רב איראן בהתחייבויותיה בהתאם להלכה האסלאמית. הצד אשר לא עמד בהתחייבויותיו מהיום הראשון הן מדינות אלה ועל כן להן צריך להטיף ולשאול שאלות…מאחר וארה"ב ומדינות אחרות פרשו מהסכם הגרעין, הרי שעל פי הקוראן גם איראן היתה צריכה לפרוש, אך ממשלת איראן המכובדת לא חדלה ממחויבויותיה להסכם ורק שחקה מהן בהדרגה…כמובן שדרך פעולה זו של הממשלה הפיכה אך גם על הצד השני לחזור למחויבויותיו".

ח'אמנהאי הוסיף, כי הרטוריקה המתנשאת הגבירה את השנאה למערב בקרב העם האיראני ו"במוקד של כל זה ניצב ליצן הציונות העולמית ששב וטוען כי לא יתיר לאיראן לייצר נשק גרעיני. יש לומר לו בפה שאם איראן תרצה לבנות נשק כזה, הוא וגדולים ממנו לא יוכלו למנוע זאת…מה שמונע מאיראן לייצר נשק גרעיני הם העקרונות והאידאולוגיה של האסלאם האוסרים לבנות כל נשק – גרעיני או כימי – המשמש להרג המונים מקרב האזרחים הפשוטים".

ח'אמנהאי התייחס לשימוש של נשק גרעיני במלחמת העולם השנייה נגד יפן ולהרג וההרס שגרם ואמר כי "הרג אזרחים וחפים מפשע היא דרכו של המערב, אך לא דרך האסלאם, ולכן איראן אפילו לא חושבת לייצר נשק כזה".

ח'אמנהאי הוסיף, כי הסכם עם לוחות זמנים מוגדרים נחתם, אם הם יכבדו אותו, אנו נכבד אותו על פי אותו לוח זמנים. אך על המערב להבין כי איננו מעוניינים בייצור נשק גרעיני. בהתייחסו לכוונת ארה"ב להרחיב בהמשך את השיח עם איראן גם לגבי טילים בליסטים אמר ח'אמנהאי כי "סוגיית הנשק הגרעיני מהווה רק תירוץ עבור המערב המתנגד גם לזה שלאיראן יהיה נשק רגיל, שכן רצונם להפשיט את איראן מכל הבט של כוח".

מנהיג איראן הבהיר כי "הפקת אנרגיה מכורים גרעיניים תהווה את אחד ממקורות האנרגיה החשובים עבור איראן בשנים הקרובות נוכח היותה נקיה, בריאה וזולה יותר…עלינו להיערך לכך כבר עתה להעשרת אורניום לו נזדקק בבוא היום…המערב רוצה שאיראן תמשיך להיות תלויה בהם, כך שבבוא היום בו היא תזדקק לאנרגיה גרעינית הם יוכלו למנף צורך זה של איראן כדי לכפות עליה את צרכיהם…בדיוק כמו המשחקים שלהם עם מחירי הנפט".

ח'אמנהאי הדגיש, כי איראן לא תיסוג בה בסוגיית הגרעין, כפי שלא נסוגה גם בסוגיות אחרות. היא תמשיך להתקדם בעוצמה מוחלטת לכיוון שיביא לה את מירב התועלת."

בלבנון מאשימים: “ספינה של האויב” גרמה לכתם הנפט

"הכדור בידי ארה"ב"

במקביל, אמר (23 פברואר)  עלי רביעי דובר הממשלה, כי איראן מקדמת בברכה את יוזמתו של האחראי על מדיניות החוץ באיחוד, ג'וזף בורל, לשמר את מסגרת הסכם הגרעין ובכלל זאת קיום סבב שיחות א-פורמלי בקרב החתומות על הסכם הגרעין ובכלל זאת ארה"ב

רביעי הוסיף, כי נוכח העובדה כי ארה"ב טרם חזרה למסגרת הסכם הגרעין, היא לא יכולה להוות חלק ממנו ולכן הציעו האירופאים  לקיים פגישה בלתי רשמית עם ארה"ב כ"אורחת" במעמד משקיף כפי שמאפשר ההסכם.

עם זאת, "הדבר תלוי בהשתכנעות איראנית כי השיחות יסייעו לארה"ב לעמוד בכל התחייבויותיה או לא". רביעי הבהיר, כי הכדור נמצא בידי ארה"ב ולא בידי איראן בכל הקשור לחידוש מחויבויותיה וכי ארה"ב היא זו שצריכה לשוב ולכבד את הנורמות הבינלאומיות…"ברגע שארצות הברית תפגין רצון טוב, תיישם את החלטה 2231 ותסיר את כל הסנקציות, איראן לא תאבד אף רגע ותנקוט בצעד תואם"[1].

 

השהיית הפרוטוקול הנוסף תגביל משמעותית את יכולת הפיקוח על תוכנית הגרעין

תגובת ה E-3 לצעדים של איראן; ח'אמנהאי: נעשיר גם ל-60 אחוז אם נצטרך
תגובת ה E-3 לצעדים של איראן; ח'אמנהאי: נעשיר גם ל-60 אחוז אם נצטרך

הEU3 פרסמו (23 פבר')  הודעה משותפת שהביעה "צער רב" על השהיית הפיקוח במסגרת הפרוטוקול הנוסף  וצעדי השקיפות שנקבעו במסגרת הסכם הגרעין וקבעה כי פעולותיה של איראן מהוות הפרה נוספת של התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין ומפחיתות באופן משמעותי את יכולת הפיקוח של סבא"א.

ההודעה קבעה כי שלוש המדינות מאוחדות בהדגשתן את "האופי המסוכן של ההחלטה (האיראנית), תגביל באופן משמעותי את יכולת הגישה של סבא"א לאתרים ואת יכולתה של הסוכנות להבטיח את המידע הנחוץ לה לצורך פעילות הפיקוח. כמו כן נאמר כי החלטת איראן תגביל את יכולתה של סבא"א לנטר ולאשר את תוכנית הגרעין של איראן ופעילות גרעיניות קשורות אחרות, כפי שנקבע בהחלטה "2231.  ההודעה גם הביעה תמיכה מלאה בפעילותם של מנכ"ל ומזכירות הסוכנות ומאמציהם הנמשכים לעקוב אחרי תוכנית הגרעין של איראן על פי הסכם הגרעין, כפי שהדבר בה לידי ביטוי במהל ביקורו האחרון (20-21 פבר') מנכ"ל הארגון באיראן.

בריטניה, צרפת וגרמניה הזכירו גם את ההסכם הזמני בין סבא"א לאיראן, שנחתם במהלך ביקור מנכ"ל הארגון באיראן, ולפיו תתאפשר "גישה למידע מסוים" (בנושא תוכנית הגרעין האיראנית) לפרק זמן של שלושה חודשים. לסיכום, האיצו שלוש המדינות באיראן לעצור ולהחזיר לאחור את כל הצעדים שנקטה להפחית את שקיפותה של תוכנית הגרעין ולאפשר שת"פ מלא עם סבא"א וקבעו כי "מטרתנו נותרה לשמור על מסגרת הסכם הגרעין ולתמוך במאמצים הדיפלומטיים למצוא פתרון במסגרת מו"מ לחזרתן של ארה"ב ואיראן לציות מלא להתחייבויותיהן במסגרת הסכם הגרעין"[2].

יו"ר המג'לס מחמד באקר קאליבף
יו"ר המג'לס מחמד באקר קאליבף

בתוך כך נמשך הוויכוח בין הרשות המחוקקת (מג'לס) לבין הרשות המבצעת (הממשלה) סביב יישומו, הלכה למעשה, של השלב האחרון של  חוק "הצעדים האסטרטגיים להסרת הסנקציות. יו"ר המג'לס מחמד באקר קאליבף אמר כי הפסקת הפיקוח במסגרת הפרוטוקול הנוסף מהווה את יישום הסעיף האחרון בחוק[3]  וכי תוכנית הגרעין הפכה ל"אסימון החושב ביותר בדרך להסרת הסנקציות.

שגריר איראן באו"ם, כאט'ם ע'ריבאבאדי כי כל הצעדים בהם נקטה הממשלה היו במסגרת החוק.

הסיכום אליו הגיעו בסופו של דבר מנכ"ל סבא"א והארגון האיראני לאנרגיה אטומית על המשך חלק מהפיקוח גרר זעם רב בשורות כמה מחברי המג'לס, שקראו להפסקה מוחלטת של הפיקוח ועורר ושב ועורר מחלוקת בין המג'לס לממשלה.

לחץ גובר על ממשל ביידן

בסיכומו של דבר כלל הדוברים האיראנים ממשיכים להציג קו בלתי מתפשר ובמוקדו קריאה להסרת כל הסנקציות מצד ארה"ב כתנאי למשא ומתן.

במקביל, היא ממשיכה לשחוק בהדרגה את ליבת התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין והולכת ומקצרת בהתמדה את הזמן הפריצה לייצור די חומר בקיעה לנשק גרעיני.

חלון הזמנים שסמנה, במסגרת ההסכם עם סבא"א להמשך חלק מהפיקוח, צפוי להסגר בתוך שלושה חודשים וגם בתוכו יכולה איראן להמשיך ולהפר את התחייבויותיה ולבצע פעולות בתחום הגרעין הרחק מעיניה הבוחנות של סבא"א.

כפועל יוצא הולך וגובר הלחץ על ממשל ביידן מצד מנכ"ל סבא"א, מדינות אירופה, הלובי האיראני בארה"ב וגורמים מקרב הממשל המעוניינים לקדם את החזרה למסגרת ההסכם. בינתיים ממשיכה איראן גם את הלחץ באפיקים אחרים ובמהלך השבוע האחרון בוצעו שלושה פיגועים נגד אינטרסים אמריקניים בעיראק ללא תגובה אמריקנית.

[1] https://www.irna.ir/news/84240517/%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA

[2] https://www.gov.uk/government/news/e3-foreign-ministers-statement-on-the-jcpoa-23-february-2021

[3] https://twitter.com/mb_ghalibaf/status/1364313213416972300

 

https://english.khamenei.ir/news/8386/Iran-to-increase-uranium-enrichment-to-60-if-needed-Imam-Khamenei  ; https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47396