עבור לתוכן העמוד
Menu

התנגדות בצמרת פת"ח לפיוס עם חמאס

תנועת פת"ח וחמאס ממשיכות להציג פעילות משותפת נגד תוכניות הסיפוח של ישראל אך צמרת פת"ח חוששת כי חמאס מתכננת להשתלט על הגדה בחסות הפיוס • את ההתנגדות לפיוס עם חמאס מוביל הגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי שממשיך בפעילות ביטחונית נגד חמאס

ככל שנוקף הזמן, מסתבר כי ג'בריל רג'וב, המזכ"ל של תנועת פת"ח הוא שיזם את מהלך ההתקרבות לחמאס.

בצמרת פת"ח חלוקות הדעות, יש כאלה הגורסים כי רג'וב יזם את המהלך מכיוון שהוא מאמין ב"אחדות לאומית" בעת הזו, הרוב של בכירי התנועה משוכנע כי הוא פעל מסיבות פוליטיות אישיות כדי לשדרג את מעמדו בקרב הירושה לאחר שיו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, מינה אותו לראש הועדה נגד תוכניות הסיפוח של ישראל בגדה המערבית.

רג'וב הציג את הסיכומים שלו בפני הועד הפועל של אש"פ וקיבל את הסכמתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס למהלך, אולם כמה מחברי הוועדה המרכזית של פת"ח דורשים לחקור את ג'בריל רג'וב על השגיאות שעשה מול חמאס, לטענתם, חמאס היא המרוויחה היחידה ממסיבת העיתונאים המשותפת שעשה ג'בריל רג'וב עם בכיר חמאס צאלח אלעארורי.

הרש"פ פועלת כעת מול תנועת חמאס ב-3 מישורים.

הערוץ הביטחוני: ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג' הגיש תוכנית כיצד צריכה תנועת חמאס לפעול בתחומי הגדה אך היא דחתה אותה על הסף.
בראיון שהעניק בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק לערוץ הטלוויזייה "אלפלוג'ה" ב-8 ביולי הוא אמר כי מאג'ד פרג' "איננו מעוניין ב "התנגדות" או בשותפות פוליטית עם חמאס".

הערוץ הפוליטי: על הערוץ הזה אחראי בכיר פת"ח עזאם אלאחמד אולם לא חלה בו שום התקדמות ולא נערך שום מפגש בין הצדדים, גם מצרים שהיא המתווך המסורתי בין חמאס לפת"ח מאז 2007 ועד היום שומרת על שתיקה ולא הזמינה את נציגי שני הצדדים לשיחות בקהיר, כנראה שגם היא מעריכה כי ההתקרבות הפוליטית האחרונה בין 2 התנועות איננה רצינית דייה.

המאבק נגד הסיפוח: על ערוץ הזה אחראי בכיר פת"ח ג'בריל רג'וב, ובמסגרתו נערכו כבר 2 מסיבות עיתונאים משותפת של נציגי פת"ח וחמאס, הראשונה של ג'בריל רג'וב וצאלח אלעארורי והשנייה של אחמד חילס וחוסאם בדראן.

במגעים בין שתי התנועות הסכימה תנועת חמאס לקבל את תוכנית הפעולה של פת"ח בשטח שתכלול "התנגדות עממית", אולם בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק מסביר כי אין פירוש הדבר שתנועתו ויתרה על המאבק המזויין בישראל.

אולם, מוסא אבו מרזוק הודה בראיון שהעניק לערוץ "אלפלוג'ה" שאין סיכוי לפיוס בין פת"ח לחמאס והטיל את האחריות לכך על פת"ח.
" הנסיון הקודם שלנו בעניין הפיוס מעיד על כך שקיים קושי וסירוב וחוסר יכולת בפת"ח, הרש"פ ופת"ח רוצות פיוס כדי לפרק באמצעותו את חמאס, את תוכניותיה ואת המנגנונים שלה" הבהיר אבו מרזוק.

חשש כי חמאס תשתלט על הגדה

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איננו מוכן לפיוס מלא עם חמאס שמשמעו לתת חלק לחמאס בעוגה השלטונית, דבר שיחזק אותה לקראת השתלטות אפשרית על שטחי הגדה, הוא הסכים להתקרבות הפוליטית הנוכחית לחמאס בגלל תוכניות הסיפוח של ישראל כדי להראות שהוא תומך ב"אחדות לאומית" אך לא לפיוס מלא.
גורמים בכירים בפת"ח מסרו כי הרש"פ העבירה מסר אזהרה לחמאס, באמצעות מצרים וירדן, להפסיק את החתרנות נגדה בשטחי הגדה ואת ניסיונותיה לערער את היציבות בשטחי הגדה.

צמרת פת"ח חוששת מהקשר ההדוק של תנועת חמאס לאיראן.

תנועת חמאס איננה רואה את עצמה רק כמי ששולטת ברצועת עזה, אלא כמי שצריכה להיות לה שותפות שווה ביחד עם הרש"פ בשטחי הגדה, דהיינו הקמת מאחז איראני גם בלב הגדה, קרוב למרכזי האוכלוסיה של ישראל.

השאיפה של חמאס להשתלט על שטחי הגדה או לפחות לקבל בהם דריסת רגל, מזכירה לצמרת פת"ח את הטראומה שעברה התנועה כאשר בכיריה גורשו בכוח הנשק על ידי חמאס מרצועת עזה ב-2007.

העיתונאי הירדני, עורייב א-רנתאווי פירסם לפני כמה ימים מאמר בעיתון הירדני "א-דוסתור" שבו חשף את התוכנית של חמאס להשתלט ב- 3 שלבים על שטחי הגדה המערבית.

שלב ראשון: פיגועים איכותיים נגד ישראל משטח הגדה שיגררו אותה לפעול נגד הרש"פ ולהוציא אותה מן הזירה.

שלב שני: לשלב נשים וילדים בראש ההפגנות נגד המעצרים שעושה הרש"פ בקרב פעילי חמאס בגדה כדי להשחיר את תדמיתה ולהציגה כמי שמחקה את הפעולות הביטחוניות של ישראל.

שלב שלישי: פעילות עממית ודיפלומטית בשטחים ובחו"ל נגד הלגיטימיות של הרש"פ והעומד בראשה, כדי ליצור תחליף לרש"פ או ישות שווה לה שתקבל לגיטימציה.
גם ד"ר מוחמד ג'מיעאן, פירסם מאמר בסוכנות הידיעות הירדנית "עמון" שבו הוא כתב כי לחמאס יש יכולות וקלפים שבהם היא יכולה להשתמש כדי להשתלט על הגדה המערבית, אולם לא בדרכים צבאיות הפעם, אלא דרכים עממיות דוגמת ההפיכה שעשה הייאתולה ח'ומייני באיראן ב-1979.

לדבריו, תנועת חמאס יכולה ללמוד מהאיראנים ולהפיק את הלקחים כיצד לעשות הפיכה דומה בשטחי הגדה.

ההתקרבות הפוליטית בין פת"ח לחמאס היא טקטית ומשרתת כרגע את האינטרסים של שני הצדדים נגד הסיפוח הישראלי הצפוי, אבל יו"ר הרש"פ לא יאפשר שום צעד משמעותי מעבר לכך, הוא לא רוצה לאבד את שלטונו בשטחי הגדה, קבלן הביצוע שלו לסכל את תוכניות ההשתלטות של חמאס על הגדה בחסות הפיוס הינו הגנרל מאג'ד פרג' שממשיך במעצרים ובחקירות של פעילי חמאס בגדה.