עבור לתוכן העמוד
Menu

התחזקות מעמד הג'יהאד האסלאמי ברחוב הפלסטיני

בעקבות אירוע הבריחה מכלא גלבוע התחזק מעמדו של ארגון הג'יהאד האסלאמי ברחוב הפלסטיני, דבר שמשפר את יכולות המיקוח שלו מול חמאס ברצועת עזה  • מדובר בשלב נוסף בהקצנה של הרחוב הפלסטיני שמאמץ את דרך  " ההתנגדות", מעמדה של הרש"פ ודרכה המדינית נשחקו לחלוטין

מבצע "שומר החומות" בחודש מאי האחרון, שבו הפתיע חמאס את ישראל ותקף את ירושלים במטח רקטות גדול ב"יום ירושלים",  חיזק את מעמד ארגון חמאס בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים והחליש מאוד את הרש"פ.

 

חמאס שיווק את עצמו, באמצעות ההתקפה על ישראל ומבצע "חרב ירושלים" שעליו הכריז ונמשך 11 ימים, לרחוב הפלסטיני כמי ש"מגן על ירושלים ומסגד אאלאקצא" מפני הסכנה הישראלית וזכה לפופולאריות עצומה ברחוב הפלסטיני.

 

עכשיו נכנס שחקן חדש לזירה במאבק על אהדת הרחוב הפלסטיני שהוא ארגון הג'יהאד האסלאמי, אירוע הבריחה המוצלח של ששת המחבלים מכלא גלבוע, שחמישה מהם הם אנשי הג'יהאד האסלאמי, מקנה לארגון כבוד גדול ברחוב הפלסטיני. 5 המחבלים נחשבים בעיני תושבי השטחים ל"גיבורים" שניפצו את אגדת מערכת הביטחון הישראלית הכל יכולה והצליחו להשפיל אותה.

לארגון הג'יהאד האסלאמי יש מסורת של בריחות מהכלא הישראלי, גם הפעם בראש מבצע הבריחה מכלא גלבוע עמד המחבל מחמוד אל-עארדה ששפוט למאסר עולם ועמו אחיו מוחמד אלעארדה,שהינו מרצה גם כן מאסר עולם, השניים שהינם רוצחים מסוכנים ניסו כבר ב-2014 לברוח מהכלא הישראלי אך נכשלו.

 

הבריחה הראשונה של מחבלי הג'יהאד האסלאמי מהכלא הישראלי הייתה בחודש מאי 1987, 18 שנים לפני נסיגת צה"ל מהרצועה. 6 מחבלים נמלטו מכלא עזה שהיה ממוקם בלב העיר,כמה מהמחבלים חוסלו על ידי צה"ל בעת המצוד אחריהם והשאר נעצרו במהלך הזמן.

 

גם אז הוכרזו המחבלים הנמלטים כ"גיבורים" מקומיים ותושבי הרצועה עזרו להם להסתתר, אבל השב"כ הישראלי הצליח בסופו של דבר להגיע אליהם.

 

ארגון הג'יהאד האסלאמי ניסה מאז הבריחה מכלא גלבוע להראות כי הוא מגן על אנשיו. הוא שיגר שורה של איומים לעבר ישראל ואף שיגר כמה רקטות לעבר שטח ישראל, שיורטו ע"י מערכת "כיפת ברזל" כדי להמחיש את איומיו.

 

מחקירת  4 המחבלים שנתפסו עולה כי הנהגת הארגון של הג'יהאד האסלאמי לא ידעה מראש על תוכנית הבריחה מכלא גלבוע, המחבלים שמרו את תוכניתם בסוד מחשש שפרטיה ידלפו, הם גם נמנעו לשוחח על הנושא בטלפון הסלולרי שהיה ברשותם בכלא מחשש השב"כ הישראלי מאזין לשיחותיהם ואז תוכנית הבריחה תתגלה.

 

אולם, זה לא מפריע להנהגת הג'יהאד האסלאמי להציג את עצמה כמי שמגנה על חייהם של 6 המחבלים הנמלטים וכמי שמובילה את המאבק למען שחרור האסירים הביטחוניים.

 

ארגון הג'יהאד האסלאמי מעלה לראש סדר היום הפלסטיני את סוגיית מאבקם של האסירים הביטחוניים לחופש, זהו נושא רגיש מאוד בחברה הפלסטינית שיש עליו קונסנזוס לאומי.

 

הסנקציות שנקט שירות בתי הסוהר, בעקבות בריחת 6 המחבלים מכלא גלבוע, נגד אסירי הג'יהאד האסלאמי שירתו את האג'נדה של הארגון. שב"ס נייד מאות אסירים של הג'יהאד האסלאמי ופיזר אותם בבתי הסוהר השונים כדי שלא יוכלו לתכנן ולבצע בריחות נוספות, בתגובה התפרעו עשרות אסירים ביטחוניים של הג'יהאד האסלאמי בכלא גלבוע ובכלא רמון ושרפו תאי מעצר.

 

בסוף השבוע יתחילו האסירים הביטחוניים בכל בתי הכלא בישראל בצעדי מחאה הדרגתיים שיתפתחו עד לכדי שביתת רעב כללית במחאה על הסנקציות של שב"ס ועל לכידת ארבעה מתוך ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע.

היריבות בין הג'יהאד האסלאמי לחמאס

התחזקות מעמד ארגון הג'יהאד האסלאמי ברחוב הפלסטיני בעקבות אירוע הבריחה מכלא גלבוע תגביר ללא ספק את המתיחות בין הארגון לבין ארגון חמאס ותשפר את כוח המיקוח שלו ברצועה מול חמאס.

מנהיג חמאס, אסמעיל הניה, התקשר בשבוע שעבר אל זיאד נח'אלה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי, בירך אותו על הבריחה המוצלחת של 6 המחבלים ותיאם עמו את התגובות במקרה שישראל תחסל את המחבלים.

אבל ארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה פועל עצמאית ומשגר רקטות לעבר ישראל כדי להראות לרחוב הפסלטיני שהוא עומד במילתו, תוך שהוא מסתכן בגרירת הרצועה לסבב לחימה חדש עם ישראל.

ברצועת עזה זוכרים היטב את מבצע חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא( מבצע "חגורה שחורה") ב-17 בנובמבר 2019, ארגון חמאס עמד אז מן הצד ולא השתתף בסבב הלחימה הקצר שהוביל ארגון הג'יהאד האסלאמי מול ישראל בתגובה על החיסול.

מאז מבצע "שומר החומות" ועד היום קיימת מתיחות בין ארגון הג'יהאד האסלאמי לבין חמאס, מדובר בשני ארגונים שהם שלוחות של איראן ברצועת עזה אבל יש ביניהם מאבק על הבכורה  למרות שארגון חמאס הוא גדול יותר עם הרבה יותר אמצעי לחימה וכסף.

 

על פי גורמים ברצועה, ארגון חמאס האשים באחרונה, באזני המודיעין המצרי, את ארגון הג'יהאד האסלאמי כי הוא זה שאחראי להסלמה בגבול הרצועה ובאירועי הטרור על גדר הגבול שהביאו למותו של לוחם מג"ב בראל שמואלי ז"ל.

 

הבסיס למתיחות בין שני הארגונים נוצר בעקבות ראיון שהעניק זיאד נח'אלה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי, ב-2 באוגוסט לאתר "ערבי 21" שבו סיפק כותרות ובהן ביקורת על ארגון חמאס.

 

נח'אלה הביע הסתייגות ברורה מהתיאורים של חמאס לגבי התוצאות של המלחמה האחרונה ברצועה שהציגו אותה כ"ניצחון" על ישראל.

המלחמה הייתה "הישג לאומי נחשב" אמר זיאד נח'אלה, אך סירב להציג אותה כ"ניצחון" על ישראל, הוא הדגיש את הצורך בחזרה למאבק נגד הכיבוש הישראלי בגדה ואמר כי "זוהי המשימה של הפלגים הפלסטינים" כשהוא מותח ביקורת סמויה על כך שחמאס מתמקד ברצועת עזה:

 “בעקבות המלחמה האחרונה, הערבים והפלסטינים מרגישים שאפשר להביס את ישראל. הישראלי החל להבין שהוא חי במדינה מאויימת שאין בה ביטחון, המלחמה יצרה תחושה אצל הישראלי במשך 11 ימים שהוא חי תחת איום.


אינני יכול לומר שהשגנו במלחמה הזו ניצחון אף היה זה הישג חשוב בדרך לשחרור פלסטין והיא איננה דרך קצרה.”

“זה איננו ניצחון כפי שמתואר בהגזמה רבה בתקשורת (הערבית) ,אנחנו באותו המקום ובאותה הגיאוגרפיה, ישראל ממשיכה בפעולות עויינות ועושה כל מה שברצונה, היא עדיין צרה על רצועת עזה וממשיכה בצעדיה נגד מסגד אל-אקצא, אנחנו עכשיו במערכה לשמור על מה השגנו ואנו חייבים להיות משוכנעים בשינויים אשר קרו”.

“מדובר בהישג מורלי ולא חומרי בהיקף של ניצחון. הדיבורים על ניצחונות שונים מכיוון שהמאבק שלנו נגד “הפרויקט הציוני” הוא מורכב וגדול”, הסביר זיאד נח'אלה.

 

נראה כי פרשת הבריחה מכלא גלבוע  מחזקת את מעמד הג'יהאד האסלאמי ברחוב הפלסטיני, פרשת הבריחה מכלא גלבוע הינה שיחת היום ברחוב ו-6 המחבלים זוכים לתהילה רבה גם באמצעי התקשורת הפלסטינים וברשתות החברתיות, גולשים רבים משבחים את התעוזה והמקוריות של מחבלי הג'יהאד האסלאמי, תוך שמירה על כבודו של זכריה זביידי איש הפת"ח עם ציון העובדה כי הוא הצטרף לתוכנית הבריחה רק ביום האחרון.

 

הפרשה עדיין לא הסתיימה, נותרו עדיין 2 מחבלים של הג'יהאד שעדיין לא נעצרו, אם הם יצליחו להימלט מידה של ישראל יהיה זה עוד הישג עבור הג'יהאד האסלאמי, בכל מקרה, אירוע הבריחה מכלא גלבוע מחזק אותו גם ביריבות שלו מול ארגון חמאס במיוחד ברצועת עזה.

 

זה מעורר את השאלה האם ארגון חמאס, שהוא הריבון ובעל הבית ברצועת עזה, יצליח לרסן את הג'יהאד האסלאמי ולמנוע ממנו שיגור רקטות לעבר ישראל ולאפשר חזרה למשא ומתן עם המודיעין המצרי על הבנות הרגיעה.

 

בכל מקרה, התחזקות מעמד הג'יהאד האסלאמי ברחוב הפלסטיני הינה שלב נוסף בתהליך ההקצנה של החברה הפלסטינית, מעמדה של הרש"פ נשחק לגמרי, התמיכה הציבורית במשא ומתן מדיני כדרך לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני יורדת והרחוב הפלסטיני מאמץ את רעיונות "ההתנגדות" של חמאס והג'יהאד האסלאמי.