עבור לתוכן העמוד
Menu

התחזקות מעמדה האזורי של מצרים

המלחמה האחרונה בין ישראל לחמאס חיזקה את מעמדה האזורי של מצרים שהפכה להיות הגורם המרגיע את המתיחות באזור • למצרים יש אינטרסים שהרגיעה בגבול הרצועה תישמר לאורך זמן והיא מקבלת תמיכה מממשל ביידן במאמציה להשיג רגיעה ארוכת טווח

בשבוע שעבר נתלו כרזות ענק ברצועת עזה ובהן תמונות ענק של הנשיא א-סיסי ועליהן כתוב "תודה מצרים", הכרזות נתלו בעקבות הודעתו של נשיא מצרים א-סיסי על תרומה של 500 מיליון דולר לשיקום רצועת עזה מנזקי המלחמה.

שלטון חמאס מבליט את המעורבות של מצרים בנעשה ברצועת עזה מאז שהושגה הפסקת האש בין ישראל לחמאס מתוך ציפיה שמצרים תסייע לשיקום הרצועה במהירות ותחזק את מעמדה האזורי של חמאס כגורם חשוב שיש להתחשב בו.

מצרים פתחה את מעבר רפיח במהלך המלחמה האחרונה והזרימה שיירות מזון לרצועת עזה, בסוף השבוע שעבר נכנסו לרצועת עזה, על פי הוראה של הנשיא המצרי א-סיסי, צוותי הנדסה מצרים וציוד מכני כבד בשיירה של  כ-50 כלי רכב, הם התקבלו במחיאות כפיים על ידי פלסטינים שהיו במעבר רפיח, הכל מתבצע כדי להתחיל בפינוי הריסות המלחמה האחרונה, התוכנית המצרית היא לפנות בשלב הראשון את כל ההריסות ברצועת עזה ולהמתין עד שיגיעו כספי הסיוע כדי להתחיל בשלב השני של בניית הבתים שנהרסו.

הסיוע ששולחת מצרים לעזה
הסיוע ששולחת מצרים לעזה

מעבר רפיח בין מצרים לרצעת עזה פתוח ברציפות ומשאיות מזון, אספקה ומיכליות דלק עוברות דרכו כדי לשפר את המצב ההומניטרי בעקבות נזקי המלחמה.

הנשיא המצרי גם הורה לכל בתי החולים במצרים לקלוט את כל הפצועים הפלסטינים שנפצעו במהלך 11 ימי  הלחימה ברצועת עזה.

הנשיא א-סיסי מייחס חשיבות גדולה להרגעת המצב ברצועה ולקח על עצמו לדאוג לייצוב הפסקת האש והשגת רגיעה ארוכת טווח בין ישראל לחמאס,מצרים הזמינה השבוע לקהיר את נציגי כל הפלגים הפלסטינים ואת יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לדיאלוג לאומי בניסיון להשיג פיוס שיאפשר הקמת ממשלת אחדות פלסטינית שהינה חלק מהתוכנית המצרית לרגיעה ארוכת טווח, מצרים מפעילה לחץ על כל הפלגים הפלסטינים להתפייס עם הרש"פ ומדגישה כי המפגש הינו "תחת חסותו של הנשיא א-סיסי".

דוגמא לחשיבות הגדולה שמייחס הנשיא המצרי לנושא הרגיעה ברצועת עזה ניתן לראות בעצם העובדה שהוא שיגר שני שרים בכירים: את שר החוץ סאמח שוכרי שנסע לרמאללה לפגישה עם יו"ר הרש"פ ואת שר המודיעין עבאס כאמל שנסע לירדן, לרמאללה, לישראל ולרצועת עזה כדי להכשיר את הקרקע ליוזמה המצרית לרגיעה ארוכת טווח.

המצרים מבינים שהחזרת השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס היא חיונית להצלחת שיקום הרצועה מנזקי המלחמה ופועלים לקדם עסקת חילופי שבויים חדשה בין ישראל לחמאס.

 

האינטרסים של מצרים

הנשירא המצרי נטל על עצמו את תפקיד "מכבה האש" של ממשל ביידן, העסוק בבעיות הפנימיות של ארה"ב, ואיננו רוצה לטבול את ידיו כרגע בסכסוך הישראלי פלסטיני, המלחמה האחרונה ברצועת עזה שאבה את ממשל ביידן, בכל כורחו, בחזרה לסכסוך הישראלי פלסטיני והוא הסמיך את  מצרים לטפל בהרגעת המצב ברצועת עזה כשהוא תומך בתוכניתה להשגת רגיעה ארוכת טווח בין ישראל לחמאס.

הנשיא ביידן שוחח כבר פעמיים בטלפון עם הנשיא א-סיסי ושר החוץ האמריקני בלינקן ביקר בשבוע שעבר בקהיר כדי לתמוך ביוזמה המצרית לרגיעה ארוכת טווח בין ישראל לחמאס.

הנשיא א-סיסי נטל את היוזמה לידיו משלושה שיקולים עיקריים:

א.שיפור היחסים עם ממשל ביידן שיש לו ביקורת חריפה ביותר על מצרים בגלל הפרות זכויות האדם.

נשיא מצרים זקוק גם לסיוע של ארה"ב  במאבקו נגד אתיופיה על נושא המים וסכר אל-נהדה.

ב.שיקום מעמדה האזורי של מצרים שנפגע בגלל תהליך הנורמליזציה של ישראל עם איחוד האמירויות, בחריין, סודאן ומרוקו והניסיון להגיע לנורמליזציה עם סעודיה.

סעודיה ואיחוד האמירויות שיחקו בתקופת ממשל טראמפ משחק אזורי חשוב על חשבון האינטרסים של מצרים.

ג.המשך ניטרול פעילות הטרור של חמאס ומניעה ממנו לחזור לשיתוף פעולה בתחום הטרור עם תנועת "האחים המוסלמים" המצרית ושלוחת דאע"ש בצפון סיני.

 

מבחינתה של מצרים, מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר עמד בהתחיבויותיו כלפי מצרים בכל הקשור לשמירה על ביטחונה הלאומי בגבול רצועת עזה וצפון סיני, יחיא סינוואר מילא את הבטחתו למודיעין המצרי להילחם נגד פעילי דאע"ש בצפון סיני וברצועת עזה עצמה, לכן, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל עשה לו כבוד גדול בעת ביקורו בשבוע שעבר ברצועת עזה, הוא התחבק והצטלם עימו בפומבי, המצרים מתדרכים את אמצעי התקשורת הערביים כי יחיא סינוואר הוא "אדם העומד במילתו".

הסיוע ששולחת מצרים לעזה
הסיוע ששולחת מצרים לעזה

 

מצרים חזרה במלוא הכוח לתפקיד המתווך העיקרי בין ישראל לחמאס, בדיוק כפי שהיה בסוף מבצע "צוק איתן" ב-2014 כשהשיגה את הפסקת האש,עתה היא הצליחה פעם נוספת להביא להפסקת אש ומנסה למצוא נוסחה שתשמר אותה לאורך זמן.

 

ההנהגה המצרית הבינה מהר מאוד כי ארגון חמאס הפך לשחקן אזורי חזק שאסור להתעלם ממנו וזאת בזכות ההתעצמות הצבאית חסרת התקדים שלו, היא מעדיפה לעבוד עם הארגון במקום להילחם בו כדי לשמור על השקט בגבול רצועת עזה ולמנוע התססה אפשרית של הרחוב המצרי נגד המשטר, השקט היחסי שנוצר ביחסים עם חמאס משתלב היטב בתפיסת הביטחון של המשטר המצרי המעוניין בהמשך ההישרדות על כיסאו.

 

הנשיא א-סיסי מתכוון לתת לצבא המצרי ולחברות מסחריות הקשורות אליו תפקיד חשוב ברצועת עזה, כספי השיקום של רצועת עזה יזרמו לחברות המצריות שיעבדו ברצועה וזה יתרום רבות לחיזוק הכלכלה המצרית.

אחד הפרוייקטים הכלכליים הגדולים של הנשיא א-סיסי  הוא הקמת קריית מגורים גדולה בדרום הרצועה, שר המודיעין המצרי עבאס כאמל הניח במהלך ביקורו ברצועה בשבוע שעבר את אבן הפינה של הפרוייקט.