עבור לתוכן העמוד
Menu

השאלה שמדאיגה את ערב הסעודית – מה יהיה עם מצוות החאג'?

בערב הסעודית דווח אתמול על סה"כ 61 מקרים חשים של הדבקות בוירוס הקורונה. מניין ההרוגים עומד על 34. משרד הבריאות הדגיש כי אמנם אנשים די עומדים בהגבלות התנועה במדינה אולם שיעור המספר האנשים שעדיין יוצאים מן הבית לקניות  מדאיג. אבל זו לא השאלה היחידה שמטרידה את הממלכה. מצוות החאג' שאמורה להתקיים השנה בחודש יולי וההכנות […]

בערב הסעודית דווח אתמול על סה"כ 61 מקרים חשים של הדבקות בוירוס הקורונה. מניין ההרוגים עומד על 34.

משרד הבריאות הדגיש כי אמנם אנשים די עומדים בהגבלות התנועה במדינה אולם שיעור המספר האנשים שעדיין יוצאים מן הבית לקניות  מדאיג.

אבל זו לא השאלה היחידה שמטרידה את הממלכה. מצוות החאג' שאמורה להתקיים השנה בחודש יולי וההכנות אליה מטרידה מאוד את הממלכה. "ביקשנו מאחינו המוסלמים ברחבי העולם לחכות לפני שיחלול בתכניות לקיום המצווה" , מספר ד"ר מוחמד סאליח בן טאהר באנטן, שר החאג'.

 

https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://www.arabnews.com/sites/default/files/userimages/20/spotlight_graph_05apr20.pdf

 

הוא הוסיף: "ביקשנו מהעולם לא למהר להכין תכניות בנוגע למצוות עלית החאג' עד שהמצב בעקבות נגיף הקורונה יתבהר. יש להתחשב בבטיחות עולי הרגל והבריאות של הציבור שהיא בראש סדר העדיפויות".

על רקע זה, החלטה להשעות את החאג' 'עשויה להיראות בלתי נמנעת וחסרת תקדים, כותב מוחמד עלי קיאני.

למעשה, אי קיום המצווה שובש לארוך השנים שנים ספורות

בשל מקרים שאינם קשורים לאחראים על המקום.

 

 

על פי דו"ח שפרסמה קרן המלך עבדול עזיז למחקר וארכיונים (דראח), הפעם הראשונה בה השועה החאג 'הייתה בשנת 930 לספירה, כאשר הקארמטים, פלג סינכרטי של האיסלאם השיעי מרד נגד הח'ליפות העבאסית, והם ביצעו תקיפה של עולי הרגל.

בדו"ח נכתב כי הקרמטים, שהיו משוכנעים שביצוע החאג 'היה מעשה של עבודה זרה, הרגו יותר מ -30,000 עולי רגל באותה שנה וברחו עם האבן השחורה של הכעבה חזרה לחאג'ר (קטיף בימינו), בירתם במפרץ הערבי באותה תקופה.

לאחר מכן במשך כשעשור הושעהקיום המצווה.

העיכוב הבא התרחש ב-  968 לספירה. לפי ספרו של אבן קתיר "אל-בידאיה וואן-ניהאיה." נכתב כי מחלה התפשטה בתוך מכה וגבתה את חייהם של עולי רגל רבים.

במקביל, גמלים ששימשו להובלת עולי רגל למכה מתו בגלל מחסור במים.

"רבים מאלו שהצליחו להגיע למכה בבטחה לא יכלו לחיות הרבה אחרי החאג' 'מאותה סיבה", נכתב בדו"ח.

בין אלה שהגיעו למכה לבצע את החאג 'במספרים משמעותיים היו המצרים.

אולם בשנת 1000 לספירה, הם לא יכלו להרשות לעצמם לצאת למסע בגלל יוקר המחיה הגבוה במדינה באותה שנה.

כעבור 29 שנה, אף עולי רגל מהמזרח וממצרים לא הגיעו לחאג '. על פי הדיווח בדראח, בשנת 1030 הצליחו רק מעט עולי רגל עירקיים להגיע למכה כדי לבצע את המצווה.

תשע שנים לאחר מכן, מוסלמים עירקיים, מצרים, ממרכז אסיה ומצפון ערבים לא הצליחו לבצע את החאג'.

ד"ר עאמד טאהר, ראש המחלקה להיסטוריה באוניברסיטת קינג עבדול עזיז, אמר כי הסיבה היא אי שקט פוליטי ומתחים עדתיים.

באופן דומה, איש לא ביצע את החאג' ב 1099 בגלל פחד וחוסר ביטחון ברחבי העולם המוסלמי כתוצאה ממלחמות.

כחמש שנים לפני שהצלבנים כבשו את ירושלים בשנת 1099, חוסר האחדות בין שליטי המוסלמים באזור הערבי הביא לכך שאף מוסלמי לא ביצע אתה מצווה.

בשנת 1168 מצרים שהייתה בעימות עם המפקד הכורדי אסדודין שירוקה, שקיווה להרחיב את שושלת זנגיד למצרים לא אפשרה לעולי רגל לעלות.

העלייה לרגל שוב הופסקה במאה ה -13. בדו"ח של דארח נאמר כי אף אנשים מחוץ לאזור החיג'ז לא יכלו לבצע את החאג 'בין 1256 ל- 1260.

מלחמות נפוליון בין 1789-1801 הביאה לכך שהדרכים למכה היו לא בטוחות עבור עולי הרגל.

למעלה משתי מאות שנים, מגיפה עולמית הטילה צל עצום של אי וודאות על העלייה לרגל האיסלאמית.

האני נסירה, אקדמאי וסופר מצרי, אמר שאם המקרים של COVID-19 ברחבי העולם ימשיכו להתגבר, ההחלטה להפסיק את החאג ' צריכה להפתיע.

"אם כך יוחלט, זו תהיה החלטה חכמה ותואמת את רוח השריעה האיסלאמית, שמטרתה בעיקר להגן על חיי העמים ולשמור עליהם. בקוראן, אללה אומר, ואל תהרוג את עצמכם. "כמו כן, הנביא מוחמד הזהיר את חבריו מפני מגפות".