עבור לתוכן העמוד
Menu

הרש"פ מנסה דרכי פעולה חדשות אל מול קיזוז כספי המחבלים

הקבינט הביטחוני אישר לקזז סכום של כ-600 מיליון ש"ח מכספי המיסים שישראל מעבירה לרש"פ שהינו הסכום שהרש"פ שילמה כמשכורות למחבלים ולבני משפחותיהם • הרש"פ תפנה בתלונה לממשל ביידן בטענה כי המהלך הישראלי מגביר את מצוקתה הכספית ומחליש את שליטתה בגדה דבר שעלול להביא לאינתיפאדה חדשה

הקבינט הביטחוני אישר בתחילת השבוע את קיזוז הכספים שהרש"פ מעבירה למחבלים ולבני משפחותיהם מתוך כספי המיסים שישראל גובה עבור הרש"פ.

הקיזוז נעשה בהתאם לדו"ח שהציג שר הביטחון בני גנץ. מדובר בסכום של כ-597 מיליון שקלים שקוזז.

הקיזוז נעשה בהתאם ל"חוק הקיזוז" שאושר בכנסת.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה אמר כי  מדובר ב"פעולה בלתי חוקית שסותרת את ההסכמים החתומים בין 2 הצדדים ומהווה הפרה של החוק הבינלאומי".

לטענתו, מאז החלה ישראל בפעולת הקיזוז של כספי המיסים שהיא מעבירה לרש"פ, קוזז סכום של 851 מיליון שקל וישראל מקזזת בפועל 51 מיליון שקל מדי חודש.

א-שתייה טוען כי הקיזוז יכניס את הרש"פ למצוקה כספית קשה בהיעדר כספים שאמורים להגיע מהמדינות התורמות.

המצוקה הכספית ברש"פ החלה בשנת 2015 עת ישראל הקפיאה את כספי המיסים שהיא מעבירה לרש"פ בתגובה לחתימת  הרש"פ על אמנת רומא והצטרפה לבית הדין הפלילי בהאג, בניגוד להסכמי אוסלו.

כתוצאה מכך הרש"פ נאלצה לקחת הלוואות מבנקים בחו"ל כדי לכסות את הגרעון בתקציבה ושילמה משכורות חלקיות לפקידיה.

על פי הסכם פאריז מ-1994, ישראל היא שגובה את כספי המיסים עבור הרש"פ על הסחורות שנכנסות דרך מעברי הגבול של ישראל עבור הרש"פ ומעבירה אותם לרש"פ בכל חודש.

בשנת 2019 התפוצצה פרשת קיזוז הכספים והרש"פ סירבה במשך 7 חודשים לקבל את כספי המיסים מישראל לאחר שבית משפט ישראלי הקפיא העברת סכום של 502 מיליון ש"ח לרש"פ על רקע תשלום משכורות למחבלים ובני משפחותיהם.

בשנת 2020 סירבה הרש"פ לקבל את כספי המיסים מישראל לאחר שהודיעה על ניתוק הקשרים המדיניים והביטחוניים עם ישראל בעקבות תוכנית הסיפוח הישראלית בהתאם לתוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

לאחר שהנשיא טראמפ הפסיד בבחירות לנשיאות, חידשה הרש"פ את הקשרים עם ישראל וקיבלה מחדש את כספי המיסים.

כיצד תנהג הרש"פ?

על פי גורמים בכירים ברש"פ, עבאס איננו מתכוון לחזור על אותה מתכונת הפעולה שבה נקט בשנים עברו וזאת עקב חילופי השלטון בישראל ובארה"ב.

יו"ר הרש"פ הורה לממשלה הפלסטינית לחפש מקורות מימון נוספים מהמדינות התורמות כדי לכסות את הגירעון שנגרם מקיזוז הכספים על ידי ישראל.

הרש"פ מתכוונת לפנות לממשל ביידן בנושא. ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד א-שתייה, כבר העלה את הנושא בפגישתו אמש ברמאללה עם השליח האמריקני האדי עמרו.

על פי גורמים ברש"פ מחמוד עבאס טוען כי קיזוז הכספים על ידי ישראל יוצר איום על קיומה של הרש"פ שנאבקת במצב כלכלי קשה ובמגיפת הקורונה.

עבאס יאמר לנשיא ביידן כי קיזוז הכספים מונע מהרש"פ לשלוט בצורה יעילה על שטחי הרש"פ בגדה דבר שעלול להביא לפרוץ אינתיפאדה חדשה.

יו"ר הרש"פ מנסה לגלגל את האשמה על ישראל. בעיות השליטה הביטחונית, אם אכן הן קיימות, נובעות מהתחזקות מעמדה של חמאס ברחוב הפלסטיני בעקבות מבצע "שומר החומות" ומהזעם העממי על השחיתות במנגנוני הרש"פ והריגתו של הפעיל  הפוליטי ניזאר בנאת בידי אנשי הביטחון של הרש"פ.

גורמי ביטחון בישראל אומרים כי טענותיו של מחמוד עבאס אינן נכונות. מנגנוני הביטחון הפלסטינים שולטים היטב במצב והוא צריך להפסיק את התמיכה הכספית במחבלים ובבני משפחותיהם שמעודדת את הטרור ומסכימים כי הקיזוז לא יוביל להתפרקות הרש"פ.