עבור לתוכן העמוד
Menu

הקלטות זריף: חשיפה מלאה של המאבק באיראן

שר החוץ האיראני בקלטת שהודלפה : מדיניות החוץ הוקרבה למען "שדה הקרב" • משה"מ פעל לסיכול הסכם הגרעין

מוחמד ג'ואד זריף (ט'ריף), שר החוץ של איראן הסביר בכאב , בראיון אישי וחושפני לסעיד לילאז, עיתונאי-כלכלן בכיר התומך במחנה הרפורמה באיראן,  את עומק מעורבות קאסם סלימאני, מפקד כח קדס שחוסל בינואר 2020, בתהליך קבלת ההחלטות באיראן בכלל ובמדיניות החוץ שלה בפרט . הריאיון הודלף לערוצי שידור  בשפה הפרסית מחוץ לאיראן, וממשיך לעורר הדים רחבים בזירה הפנימית איראן ומחוצה לה. זאת, בעיתוי רגיש במיוחד – בעיצומן של השיחות על התנאים להצטרפותה מחדש של ארה"ב להסכם הגרעין, סדרת פיצוצים ואירועים מביכים עבור המשטר באיראן באתרי גרעין וערב הבחירות הצפויות לנשיאות בחודש הבא.

בראיון חושף זריף,  כי התערבותו והלחצים התמידיים שהפעיל, גרמו לכך שמדיניות החוץ האיראנית (כולל מול רוסיה)  תמיד "הוקרבה" לטובת "שדה הקרב", קרי, תכנית הגרעין הצבאית, יצוא המהפכה והחתרנות האזורית של איראן. בהקשר זה חשף זריף כי ג'ון קרי, שה"ח בממשל אובמה, עדכן אותו "להפתעתו הרבה", אודות סדרת תקיפות שבצעה ישראל נגד מטרות איראניות בסוריה. זריף טען גם כי משה"מ פעל-כולל מול רוסיה-ללא הרף לסכל את הסכם הגרעין שנחתם ב-2015.

עבאס וישראל יודעים – ימים קריטים להמשך היציבות של הרש"פ

ח'אמנהאי : יש להימנע מהתבטאויות המשמחות את אוייבנו

מנהיג איראן, ח'אמנהאי, מתח (2 מאי) ביקורת חריפה, בעקבות פרסום הקלטת של זריף על התבטאויות של "פקידי ממשלה המשמחים את האוייב" והביע תמיכה ברורה וחזקה בכח קדס של משמרות המהפכה. הגם שלא הזכיר את זריף בשמו אמר ח'אמנהאי, כי "יש להצטער על התבטאויות כאלה המהוות המשך להתבטאויות דומות מצד אויבי איראן ו"רטוריקה אמריקנית".

הוא  יעץ לנושאי משרות בכירות באיראן להימנע מהן והוסיף, "האמריקנים לא היו מרוצים לחלוטין מפעילותה האזורית של איראן והשפעתה באזור במשך שנים רבות וכפועל יוצא לא היו מרוצים מפעילות כח קדס וקאסם סלימאני והתנקשו בחיי". לדברי המנהיג,  כח קדס היה הגורם האפקטיבי ביותר באזור בכלל וזאת לעמות  דיפלומטיה פאסיבית במערב אסיה והכח כונן מדיניות עצמאית מעוררת כבוד באזור זה"[1]. גם נשיא איראן הדגיש, כי מאחורי ההדלפה עומדים אויביה של איראן המעוניינים לחבל בשיחות הגרעין בוינה ולפגוע באחדות העם האיראני.

בתגובה כתב זריף בחשבון האינסטגרם שלו, כי דבריו של ח'אמנהאי הם בבחינת "סוף פסוק" לכל ויכוח של מומחים. זריף הוסיף, כי תמיד האמין כי מדיניות החוץ צריכה להשתלב מתוך הרמוניה בעשיה הלאומית וברמות הגבוהות ביותר. זריף הביע צער, כי "כמה דעות אישיות שהושמעו כדי לשקף חוויות אותנטיות פורסמו בחשאי ונוצלו באופן סלקטיבי ליצור מדון ומחלוקת על ידי חורשי רעת המהפכה האסלאמית והעם האיראני". הוא הביע תקווה, כי "בעזרת אללה תמשך העבודה עם גורמים אחרים ליישומה הלכה למעשה ובאופן מושלם של צו המנהיג העליון לקידום האינטרסים של איראן היקרה"[2] .

 

ייצוא המהפכה קודם לדיפלומטיה

הריאיון, שהוקלט לפני כמה חודשים ממחיש בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים את סדר העדיפויות של איראן ואת מקומה והשפעתה המוגבלת של הדיפלומטיה ולמעשה של ממשלת איראן בעיצובו. מעבר לזאת, הוא שב ומבהיר את חלקום המרכזי של סלימאני ומשמרות המהפכה בכל תהליכי קבלת ההחלטות  המרכזיות באיראן, כולל  בתוך לשכת המנהיג,  ובכלל זאת החלטות המדיניות בסוגיות הליבה של העשייה האיראנית- הגרעין, תעשיית הטילים, חתרנות מדינית וייצוא המהפכה – עמודי התווך של האסטרטגיה האזורית אותה מנהלת הרפובליקה האסלאמית של איראן.

 

הריאיון משקף גם את היריבות רבת השנים בזירה הפנימית באיראן בין משמרות המהפכה ולשכת המנהיג לבין  משרדי הממשלה השונים ובעיקר משרד החוץ ומיניסטריון המודיעין וכן את מערכת היחסים המתוחה בין המחנה השמרני למחנה הרפורמה הדועך. בהקשר זה יתכן כי דבריו, של זריף הן ביטוי כן למורת הרוח הגוברת בקרב חוגים שונים באיראן מהעמקת מעורבותם ולמעשה השתלטותם של משמרות המהפכה על המהפכה האסלאמית, מגמה שממנה הזהיר הנשיא המנוח רפסנג'אני ורבים אחרים. בבחירות הקרובות באיראן, אם יבחר אחד ממועמדי משה"מ לנשיאות, הם ישלימו את השתלטותם על כל מוקדי הכוח והשלטון באיראן, אפשרות המעניקה עוצמה מיוחדת לדבריו של זריף.

הדיווח שנמחק: אבטחת מתקני הגרעין באיראן תעבור לידי משה"מ

מדברי זריף משתמע כי פעילות משה"ח האיראני משמשת להלבנת ההשלכות השליליות של הפעילות החתרנית-מודיעינית, פעילות הטרור והפרת זכויות האדם של איראן  ונועדה ל"רכך" את תגובת המערב לפעילותה הממאירה של איראן באזור בפרט וברחבי העולם בכלל. ניתן, להבין גם כי משה"מ – השולטים למעשה בסוגיות הביטחוניות ובמידה רבה גם על כלכלת איראן –  מתנגדים להסכם הגרעין ולמעשה ממשיכים לקדם פעילות גרעינית בחסותו ;  משה"ח החוץ משמש עלה התאנה מול המערב ליצירת מרחב תמרון לצורך כך . באופן זה, משה"ח האיראני ממלא למעשה את חלקו באסטרטגיה למימוש תוכנית הגרעין  האיראנית ליצור מראית עין של פעילות מדינית שתקנה זמן ותאפשר לקדם את פעילות הגרעין ולעיתים, כפי שמודה זריף נאלץ לקבל תכתיבים מקאסם סלימאני.

הראיון הארוך של זריף[3] (מעל שלוש שעות) הודלף מתוך איראן אל תחנות טלוויזיה בי בי סי בפרסית בלונדון I  Iran International המשדרת בפרסית מלונדון לאיראן (המזוהה עם ערב הסעודית "ערוץ הטלוויזיה הנבזי ביותר נגד איראן והאסלאם", לדברי הנשיא רוחאני) . ההדלפה המכוונת נעשתה מספר ימים לפני תחילת מועד הרשמת מועמדים לבחירות לנשיאות המתקיימת ב-18 מאי באיראן.

 (קריקטורה נגד טר'יף :משמש נקודת משען נוחה לצייד האמריקני הפוגע בתעשייה האיראנית[4]).
(קריקטורה נגד טר'יף :משמש נקודת משען נוחה לצייד האמריקני הפוגע בתעשייה האיראנית[4]).
בשבועות האחרונים התפרסמו שורה של ידיעות כי זריף שוקל להציג מועמדות לבחירות אלו. ההדלפה נעשתה קרוב לוודאי במטרה להביא לחיסול הקריירה המקצועית של שלו ולמנוע את הרצתו לתפקיד הנשיא נוכח הפופולריות הרבה לה הוא זוכה.

זאת, במקביל, למסע השמצות נגדו בעיתונות השמרנית והצגתו כמי שאחראי הסכם הגרעין הכושל בגינו נפגעה הכלכלה האיראנית אנושות והורע מצבו של העם האיראני. באחת מתשובותיו לשאלות אמר בהתייחסו לבחירות הקרובות לנשיאות באיראן, אמר כי השמרנים ו"משה"מ" סבורים, כי הם יתפסו את כס הנשיאות ואז "הכל יהיה בסדר והם יפתרו את כל הבעיות".

בערוץ המרכזי של הטלוויזיה האיראנית (IRTV2) דווחה כי הדלפת  הריאיון מעלה מסבר "שאלות מטרידות" הן לגבי עיתוי ההדלפה והן לגבי מטרותיה ואף ציינה,  כי יתכן ומקורה בשרותי מודיעין זרים המעוניינים לערער את יציבות המשטר.

 

 

 

כתבת הערוץ לענייני ביטחון, Ameneh Sadat Zabihpour קראה לפתוח בחקירה מקיפה בנושא עיתוי פרסום המחלוקת בין זריף לסלימאני[5] . בכל מקרה היא טענה כי יתכן וההדלפה קשורה לניסיונות לזרוע פילוג לקראת הבחירות הקרובות לנשיאות ביוני ולהסיח את דעתם של התושבים מבעיותיה הקשות של איראן ולטעת בהם את הרעיון – סוג של מלחמה פסיכולוגית – שאיראן נשלטת למעשה על ידי משה"מ ולא על ידי הממשלה ולהפר בכך את הסדר הציבורי.

 

(Sadat Zabihpou : לפתוח בחקירה לגבי ההדלפה)
(Sadat Zabihpou : לפתוח בחקירה לגבי ההדלפה)

 

זריף : משה"מ מכתיבים את מדיניותה של איראן

משרד החוץ של טהראן הדגיש בתגובה, כי הראיון הוקלט במרץ השנה במטרה לתעד את  שמונה שנות תפקידו של זריף כשר החוץ ולא הייתה אמורה להתפרסם ברבים עד סיום כהונתו של רוחאני. משרד החוץ לא האשים אף גורם בהדלפה מכוונת, אולם מבין השורות ניתן היה להבין, כי מאחוריה עומדים  גורמים במחנה השמרני.

זריף מדגיש לאורך כל הריאיון בהרחבה כיצד  "קבוצת מיעוט" (הכוונה למפקדי משמרות המהפכה ותומכיהם בלשכתו של  המנהיג ח'אמנהאי) פועלת לשימור  ולהרחבת אחיזתה בשלטון תוך אבטחת אינטרסיה. זאת, תוך הפיכת והגדרת כל סוגיה " ל"ביטחונית". לדבריו,  לקבוצה זו, בנוסף לכוחה לשבש מהלכים (דיפלומטיים), יש גם פוטנציאל "ליצור גלי תמיכה  עצומים לטובתה". זריף מלין לאורך הריאיון בנימת כעס ודאבון, כי "אנשי הצבא" (הכוונה הברורה למפקדי משמרות המהפכה ולא לצבא הסדיר של איראן) "תופסים את מקום הדיפלומטיה" ומדגיש, כי למעשה הם "הדיפלומטים" בפועל של המשטר בשעה ש"היה צורך להשאיר את העניינים בידי דיפלומטיים המקצועיים  (משה"ח האיראני)".

זריף מדגיש,  כי "לא הסכים בהכרח עם  סולימאני על הכל" אך נאלץ "לתאם איתו דברים" כדי למנוע חבלה גדולה יותר מצדו של סולימאני בענייני מדיניות החוץ של איראן.

בנימה ברורה של חוסר אונים הוא מוסיף :  "כמעט לאורך כל תקופת כהונתי כשר החוץ (שמונה שנים) לא הצלחתי לומר ל"מפקד השדה" (סולמיאני) לעשות דבר זה או אחר כי הדיפלומטיה זקוקה לצעד זה" וההיפך היה התיאור המדויק יותר של המצב: "כמעט בכל פעם שניגשתי למשא ומתן (עם מערב או גורמים אחרים), סולימאני הוא זה  שהיה מתערב ואומר לי תשתמש בנקודה זו או אחרת". (זריף, נאלץ להיכנע לתכתיבי סלימאני). בהקלטה לא חוסך זריף מילים טובות על "השהיד סלימאני" ואומר כי חיסולו היווה אבדה עצומה עבור איראן מצד ארה"ב.

 

זריף בהקשר זה מתייחס לדברים שסולימאני דרש ממנו לומר בפגישה עם שר החוץ הרוסי: הוא בא ואמר לי "תגיד לו (לשר החוץ הרוסי) שאתה רוצה ש(רוסיה) תעשה אחד, שניים, שלוש, ארבע. דהיינו הפעילות המדינית האמיתית שהיה עלי לבצע או לפעול לאורה, הוקרבה למען קידום מטרה זו או אחרת למען השיעים בחלב או אידליב . כך למשל בנימה שנשמעת כמעט כתחנונים על סף בכי  מספר זריף, כי דרש מסולימאני וכוח קדס לא להשתמש בטיסות של חברת התעופה הלאומית של איראן ((Iran Air לצרכים מבצעיים עבור המלחמה בסוריה אך סולימאני סרב.

 

"להפתעתי הרבה ג'ון קרי עדכן אותי בתקיפות שבצעה ישראל בסוריה"

זריף ציין כי ג'ון קרי,  שר החוץ האמריקאי דאז (שנפגש עמו באישורו מראש של ח'אמנהאי), לאחר הסכם הגרעין, אמר לו ביוני 2016 כי אנו (ארה"ב) ביטלנו את האמברגו על התעופה האיראנית אך האם ידוע לך,  כי מספר הטיסות שלכם מאיראן לסוריה גדל פי שישה?

זריף הוסיף ואמר: כמובן שאני לא ידעתי על כך, שאלתי את סולימאני והוא לא הסכים (לצמצם את הטיסות ולא הסכים להפסיק להשתמש בטיסות לצרכי המלחמה בסוריה).

לדברי זריף, אפילו הנשיא והשר הממונה על התעופה האזרחית לא היו מודעים לשימוש שעשו סלימאני וכח קדס בחברת התעופה של איראן לצרכים מבצעיים בסוריה. זריף אמר גם כי גם את המספר האמיתי של אבדות האיראנים בסוריה אי אפשר היה לדעת במדוייק.

שר החוץ האיראני גילה גם כי  "להפתעתו הרבה" ג'ון קרי עדכן אותו לפחות ב- 200 מקרים של תקיפות שבצעה ישראל נגד יעדים משמרות המהפכה בסוריה " אני כשר החוץ לא ידעתי על כך מאום".

(קרי, עדכן את זריף בתקיפות שבצעה ישראל בסוריה)
(קרי, עדכן את זריף בתקיפות שבצעה ישראל בסוריה)

משה"מ ורוסיה פעלו נגד גיבוש הסכם הגרעין

זריף אומר כי לאחר השגת הסכם הגרעין ביוני 2015, ולקראת הישורת האחרונה של תחילת יישום ההסכם בדצמבר אותה השנה, מפקדי משמרות המהפכה עשו הכל כדי לחבל בהישג זה.

הוא התייחס בין היתר בהרחבה להתקפות של אנשי כוח בסיג' של משמרות המהפכה על בניין שגרירות של סעודיה בטהראן שהביאה לניתוק הקשרים בין טהראן לריאד, ואת ביקורו של ק'אסם סולימאני במוסקבה לפגישה עם פוטין כשני צעדים בולטים שננקטו ע"י השמרנים כדי לפגוע בהסכם הגרעין.

זריף אמר כי משה"מ ורוסיה ניסו לסכל את הסכם הגרעין טרם חתימתו ב-2015 ומוסקבה "לא האמינה כי חתימתו אפשרית". בהקשר זה אמר שה"ח האיראני כי רוסיה יכלה לתקוף בסוריה במרחב הים התיכון, אך העדיפה להשתמש במרחב האווירי האיראני כדי לחבל בסיכויים לחתום על הסכם הגרעין. הוא גם הלין  כי רוסיה גררה את איראן למלחמה קרקעית על אדמת סוריה.

זריף ציין כי נסיעתו של אז של סולימאני למוסקבה התקיימה ללא כל פיקוח או תיאום עם משרד החוץ האיראני אלא נעשתה על פי "רצונה של רוסיה" במטרה "להשמיד את השיג משרד החוץ האיראני". זריף מציין,  כי "מר פוטין נכנס לפגישה עמו כשקיבל מראש החלטה להתערב במלחמה בסוריה…וגרר גם את כוחות איראן אל הזירה". (יש לציין כי עד כה טענו משמרות המהפכה  שסולימאני הוא ששכנע את הנשיא פוטין בפגישה של 150 דקות שעל רוסיה להתערב צבאית בסוריה).

סוכנות הידיעות פארס, המזוהה עם משה"מ האשימה את "יושבי המשרדים", קרי זריף ואנשי משה"ח, כי הם מנסים לייצר נרטיב שקרי בכל הקשור לרתימתה של רוסיה למלחמה בסוריה ולפגוע בהישגיו של "אדון הג'האד וההתנגדות" (סלימאני). עוד נטען בפארס ניוז כי סלימאני הצליח לשכנע אפילו את נשיא איראן לשעבר רפסנג'אני בחשיבותה של סוריה לאינטרסים האיראניים[6].

זינב סלימאני, בתו של קאסם סלימאני העלתה לטוויטר תמונה איקונית מחיסולו של סלימאני ובה נראית טבעת על ידו, מעליה נכתב "המחיר שמשלם שדה הקרב על (כשלונות) הדיפלומטיה[7].

 

(זינב סלימאני בביקורת תעל זריף : מחיר כישלון הדיפלומטיה).
(זינב סלימאני בביקורת תעל זריף : מחיר כישלון הדיפלומטיה).

בחלק אחר של הראיון שר החוץ האיראני התייחס בהרחבה לסוגיית טיוח הפלת המטוס האוקראיני מעל שמי טהראן, ביום שבו משמרות המהפכה בתגובה לחיסולו של ק'אסם סולימאני, תקפו בטילים את מטה כוחות האמריקאים בעין אלאסד בעיראק (8 יוני 2020). "בשעה שכל העולם כבר ידע כי המטוס עם 176 נוסעיו, נפגע מטיל (של משמרות המהפכה), הלכתי ושאלתי את המועצה העליונה לביטחון הלאומי האם באמת הטיל שלנו פגעה במטוס?, תגידו לי את האמת כדי שנוכל "לרפא" את הפצעים בצורה כלשהי (מול הקהילה הבינלאומית) אך "הם ענו לי: לא" (לא הפלנו את המטוס) והוסיפו: "לך, לך, באמצעות ציוץ תכחיש (את המעורבות של איראן), בעוד ש"האדונים" ידעו בעצמם כבר לפחות למחרת האירוע או לדעתי כבר מספר שעות לאחר הפלת המטוס כי הטיל נורה על ידי סוללת  הגנ"א" של משה"מ.

המראיין מתעקש ושואל את שר החוץ מי היו באותה הישיבה של המועצה העליונה לביטחון הלאומי, וזריף משיב: "לא יותר מ-4-5 אישים, כולל מזכ"ל המועצה העליונה לביטחון הלאומי (הגנרל עלי שמח'אני), הרמטכ"ל (מוחמד חוסיין באק'רי) ועוד שניים-שלושה בסך הכל" .

(זריף, "מנקה" אחרי שקרי משה"מ[8])
(זריף, "מנקה" אחרי שקרי משה"מ[8])
זריף ציין עוד, כי "ארה"ב קיבלה את המידע על התקפת הטילים  (שמשמרות המהפכה ביצעו) נגד הבסיס עין אל-אסד, בתגובה לחיסול סלימאני  מוקדם יותר ממני. שני אנשי כוח קדס הלכו באותו לילה ללשכת ראש ממשלת עיראק, כ-45 דקות לפני תחילת ההתקפה, ואמרו לו כי בזמן הקרוב תתרחש התקפה על בסיס אמריקאי בעיראק", אך אני שמעתי על זה בחדשות.

[1] https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=47772

[2] https://www.instagram.com/p/COYIiIFB4Xu/?utm_source=ig_web_copy_link

[3] https://www.radiofarda.com/a/zarif-interview-iran/31222216.html

[4] https://twitter.com/ansarclip_ir/status/1386336931060064259

[5] https://twitter.com/sm_zabihpoor/status/1386538262211137537

[6]   https://tinyurl.com/FarsZarifLEAK

[7] https://twitter.com/znb_soleimany

[8] https://twitter.com/iranwirearabic/status/1387156961276346370