עבור לתוכן העמוד
Menu

הקאמבק של אל קעידה בסיני

דעא"ש נחלש באזור סיני, דבר המפנה מקום לארגון הטרור הוותיק תחת הנהגתו של קצין מצרי לשעבר

ארגון דאע"ש במצרים נחלש על רקע תבוסתו בעיראק ובסוריה ואחד הארגונים שהצטרף אליו פרש ממנו והחל לפעול באופן עצמאי בחצי האי סיני.
ארגון אל-קאעדה המתחרה בדאע"ש מזהה את חולשתו ומנסה לחדש את פעילותו במצרים.

הולכים וגוברים הסימנים להיחלשות כוחו של ארגון דאע"ש בתוך מצרים וחזרת ארגון אל-קאעדה לפעילות טרור באזור המדבר המערבי ובחצי האי סיני.
לפני כחודש חשפו גורמי הביטחון במצרים תשתית טרוריסטית גדולה שהסתננה למצרים מלוב באוגוסט 2016 , הקימה מחנה אימונים באזור אלוואחאת במדבר המערבי והחלה בגיוס צעירים מצרים במטרה להקים "ח'ליפות אסלאמית" במצרים.

בראש ההתארגנות עמד קצין מצרי לשעבר, עמאד א-דין עבד אלחמיד המכונה "השיח' חאתם" , והוא נשלח למשימה ע"י "מועצת השורא של המוג'הידין בדרנה" שבלוב המשתייכת לארגון אל-קאעדה.

מדובר במועצה הכוללת קואליציה של כמה מליציות טרור ובהם "אנצאר אלשריעה" שהוגדרה כבר ע"י מועצת הביטחון של האו"ם ב-2014 כארגון טרור.
התשתית הטרוריסטית שהקימה במצרים הייתה אמורה לפגוע בכנסיות של הנוצרים הקופטים, לחסל אנשי צבא ומשטרה וליצור אווירה של תסכול ויאוש לאומי.

במאי 2017 ביצעו חברי תשתית הטרור של אל-קאעדה פיגוע באוטובוס שהסיע נוצרים קופטים לעבר מנזר שמואל במחוז אלמיניא מדרום לקהיר והרגו 34 נוסעים.
בהתקלות של כוחות המשטרה המצרית לפני כחודש עם מארב של מחבלי אל-קאעדה בקילומטר ה-135 באזור אלוואחאת נהרגו 16 שוטרים מצרים ו-12 מחבלים.
בסופו של דבר הצליחו גורמי הביטחון של מצרים לחסל את כל התשתית הטרוריסטית שחדרה למצרים מלוב ואף ללכוד בחיים מחבל לובי מהעיר דרנה בשם מחמד עבדאללה אלמסארי שסיפר בחקירתו על מטרות התשתית הטרוריסטית שהקים ארגון אלקאעדה במצרים.

אולם, החזרה המחודשת של ארגון אל-קאעדה לפעילות טרור במצרים באה לידי ביטוי גם בחצי האי סיני, שבו הייתה במהלך שלוש השנים האחרונות שליטה מוחלטת לארגון דאע"ש על פעילות הטרור באמצעות השלוחה שלו שנקראת "מחוז סיני" שהחליפה את שמה הקודם "אנצאר בית אלמקדס" ונשבעה אמונים לאבו בכר אלבגדאדי מנהיג דאע"ש.

שלוחת דאע"ש בסיני כפתה על כל ארגוני הטרור האחרים שפעלו בסיני לפעול תחת השם של דאע"ש אולם באחרונה חל פילוג בתוך השלוחה ואחד הארגונים "ג'נד אלאסלאם" פרש ממנה ואף החל לבצע פעילות נגדה.

מיהו ארגון "ג'נד אלאסלאם"?

ארגון "ג'נד אלאסלאם" מונה כ-120 פעילים, הוא הצטרף בינואר 2012 לארגון אל-קאעדה ונשבע אמונים למנהיג הארגון איימן אל-זוואהירי, בין היתר ביצע הארגון פיגועי תופת ב-2004 וב-2005 בשארם א-שיח' ובטאבה שבסיני.

ב-11 בספטמבר 2013 ביצע הארגון פיגוע בבבנין ארגון המודיעין המצרי בסיני שבו נהרגו 6 חיילים ועוד 17 נפצעו. כמו כן, הוא ביצע פיגועים לאורך צינור הגז בסיני שהוביל גז ממצרים לישראל ולירדן. לפני שלוש שנים הצטרף הארגון לדאע"ש ונשבע אמונים לאבו בכר אלבגדאדי.

באחרונה התגלעו חילוקי דעות בין הארגון לבין הנהגת דאע"ש, חילוקי הדעות נסבו על סירובו של ארגון "ג'נד אלאסלאם" לפגוע באזרחים חפים מפשע ולבצע בהם מעשי שחיטה המונית וכן לפגוע בקצינים ובחיילים צעירים של הצבא המצרי.

ראשי "ג'נד אלאסלאם" גרסו כי שלוחת דאע"ש בסיני צריכה להתמקד בפגיעה בקצינים בכירים בלבד של הצבא והמשטרה של מצרים.
על הרקע הזה החלה שלוחת דאע"ש בסיני לחסל בכירים בארגון "ג'נד אלאסלאם" דבר שהביא לפרישת הארגון ממנה.

במקביל קיבלו ראשי "ג'נד אלאסלאם" סיוע כספי מחו"ל, הנהגת אל-קאעדה מנסה להיאחז מחדש במצרים על רקע התבוסה של דאע"ש בסוריה ובעיראק ועל הרקע הזה חזר "ג'נד אלאסלאם" לפעילות עצמאית.

לפני כמה ימים הוא פרסם הודעה על התנגשות מזויינת בינו לבין פעילי שלוחת דאע"ש באזור נקיזאת מדרום לעיירה שיח' זוויד שמהלכה הרג 8 מפעילי דאע"ש והשתלט על 4 כלי רכב של דאע"ש.

בהודעה שפרסם הארגון הוא כינה את פעילי דאע"ש במילה "ח'ווארג' ", דהיינו חורגים מדת האסלאם. מי שמסייע לארגון "ג'נד אלאסלאם" בסיני הינו שבט תראבין הבדואי, המסוכסך עם דאע"ש. מדובר בשבט הגדול ביותר מבין השבטים הבדואים בסיני שיש לו חשבון דמים עם שלוחת דאע"ש בסיני שחיסלה רבים מבני השבט.

לאן פני הדברים?

ההיחלשות של ארגון דאע"ש בעקבות התבוסה שלו בעיראק ובסוריה מקרינה גם על מצרים,כוחו של דאע"ש נחלש בעקבות ההתקפות של הצבא המצרי בצפון סיני ושיתוף הפעולה של צבא מצרים עם תנועת חמאס ברצועת עזה.

תנועת חמאס סיפקה לשלוחת דאע"ש בסיני כוח אדם מיומן, אימונים צבאיים וטיפול רפואי בבתי החולים ברצועת עזה.

מאז ההתקרבות של חמאס למצרים, פסק שיתוף הפעולה הזה לחלוטין וחמאס גם פועלת נגד הארגונים הסלפים ברצועת עזה שיש להם קשר לשלוחת דאע"ש בסיני.
פרישת ארגון "ג'נד אלאסלאם" משלוחת דאע"ש מסבכת לכאורה את המצב הביטחוני בסיני אולם מי שעשוי להרוויח מהיחלשות שלוחת דאע"ש בסיני והפילוג שחל בה הוא צבא מצרים.

זו יכולה להיות הזדמנות עבורו להילחם בו זמנית בשני הארגונים ולהחלישם, שלוחת דאע"ש בסיני מונה בסה"כ כ-700 פעילים מזויינים שהמורל שלהם ירוד בגלל תבוסת הארגון בסוריה ובעיראק.

לצבא המצרי יש גם קשר טוב עם שבט אלתראבין והוא יכול לנצל את הברית החדשה בין השבט לפעילי "ג'נד אלאסלאם" לטובתו ולהגביר את הלחץ על דאע"ש.