עבור לתוכן העמוד
Menu

הסיפוח: ממה חושש מלך ירדן?

המלך עבדאללה מזהיר את ישראל מפני סיפוח הגדה המערבית ובקעת הירדן ומאמץ את העמדה הפלסטינית במלואה • דבריו של המלך הם "מס שפתיים" לפלסטינים וישראל איננה יכולה לוותר על בקעת הירדן שמהווה נכס אסטרטגי לביטחונה,יש להשלים את הסיפוח לפני הבחירות בארה"ב

ירדן פתחה בקמפיין דיפלומטי נגד הכוונה של ישראל לספח חלקים משטחי הגדה ואת בקעת הירדן והיא מתייצבת באופן מלא לצדה של הרש"פ השוללת על הסף את תוכנית "עסקת המאה" האמריקנית.

עבדאללה מלך ירדן התראיין בסוף השבוע לעיתון הגרמני "דר שפיגל" והזהיר כי "אם ישראל תספח באמת את הגדה המערבית ואת בקעת הירדן בחודש יולי, הדבר יוביל להתנגשות גדולה עם הממלכה".

עבדאללה נמנע מלפרט באילו צעדים תנקוט ירדן ואמר: "אינני מעוניין לשגר איומים כאלה או אחרים, אבל אנחנו נבחן את כל האופציות במידה ויתבצע סיפוח ישראלי, אם הרש"פ תתמוטט הדבר יצור כאוס וקיצוניות".

החלת הריבונות על יו"ש – עדיין רלוונטית

תנועות פת"ח וחמאס שיבחו את דבריו של המלך והתייצבותו לצד הפלסטינים.

ירדן מנהלת מגעים אינטנסיביים עם האיחוד האירופי והידברות עם הממשל האמריקני בניסיון להפעיל לחץ על ישראל לסגת מרעיון הסיפוח או לפחות לדחות את ההכרזה עליו בקיץ הקרוב.

במקביל לדברי המלך עבדאללה, הודיע שר החוץ הירדני איימן א-צפדי כי סיפוח הגדה המערבית על ידי ישראל נוגד את החוק הבינלאומי.

ירדן, כמו הרש"פ, סומכת בעיקר על האיחוד האירופי שיהלך אימים על ישראל בתקווה כי יטיל עליה סנקציות.

גורמים אירופים מסרו בסוף השבוע לאחר ישיבת שרי החוץ של האיחוד האירופי כי האיחוד האירופי אמור לפרסם ביום שני הודעה שמזהירה את ישראל מסיפוח הגדה המערבית וקובעת שמהלך כזה יהווה הפרה של החוק הבינלאומי.

ההודעה שתפורסם בשם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל תדגיש כי פתרון 2 המדינות הוא הדרך היחידה להתקדם בתהליך השלום וכי האיחוד האירופי מעוניין לשתף פעולה עם הממשלה החדשה בישראל ובדיאלוג עם ארה"ב ומדינות ערב.

למלך עבדאללה יש זיכרון סלקטיבי, הוא שכח כי ירדן היא זו שסיפחה את בקעת הירדן ב-1950, הוא גם שכח כיצד אביו המלך חוסיין הורה ב-1967 לצבאו לתקוף את ישראל וטנקים ירדנים חצו את נהר הירדן, דבר שהביא לכך שהממלכה האשמית איבדה את שליטתה במזרח ירושלים ובגדה המערבית כולל בבקעת הירדן.

דוברת משרד החוץ האמריקנית מורגן אורטגוס הגיבה על דבריו של המלך הירדני ואמרה כי ארה"ב סבורה שהדיונים על הסיפוח צריכים להתקיים כחלק מהשיחות בין הישראלים לפלסטינים על תוכנית טראמפ.

" תוכנית טראמפ מקיפה מאוד, הפלסטינים אמרו פומבית שהם דוחים את התוכנית אבל אנחנו הולכים להמשיך ולנסות לקדם את ישום התוכנית, לא איבדנו תקווה ואנו נפעל כדי ללחוץ על הפלסטינים לחזור לשולחן המשא ומתן", היא אמרה.

הדברים של עבדאללה מלך ירדן מתעלמים לחלוטין מתוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, התוכנית מדברת על הקמת מדינה פלסטינית, בהסכמה עם ישראל, על כ-70 אחוזים משטח הגדה המערבית, לכן דבריו על אפשרות התמוטטות הרש"פ אינם נכונים והם חלק ממסע התעמולה הפלסטיני נגד תוכנית השלום האמריקנית.

המלך עבדאללה גם מתעלם מהעובדה שתכנית "עסקת המאה" שומרת על זכויותיה של ירדן כפי שהם מופיעים בהסכם השלום עם ישראל מ-1994 ולא פוגעת במעמד שהוגדר לה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.

חשש מרעיון "המולדת החלופית"

המלך חוסיין, אביו של עבדאללה, הודיע ב-1988 אחרי פרוץ האינתיפאדה הראשונה כי ירדן מתנתקת מהגדה המערבית והצהיר כי לממלכה אין תביעות טריטוריאליות בה, אם כך, מדוע נזעק המלך עבדאללה להגן על שטחי הגדה ובקעת הירדן, הרי ירדן ויתרה על כל התביעות לגבי השטחים האלה?

א. חשש ירדני כי סיפוח 30 אחוזים משטח הגדה לישראל יעודד הגירה המונית של פלסטינים מהגדה המערבית לירדן.

ב. המלך עבדאללה יודע כי הפלסטינים לא יסכימו לעולם לדון בתוכנית טראמפ, גם אם היא מאמצת את רעיון 2 המדינות, מכיוון שהם דורשים שכל תוכנית שלום תקבל מראש את "הקווים האדומים" שלהם, דהיינו הקמת מדינה פלסטינית בקווי ירושלים שמזרח ירושלים היא בירתה ומימוש זכות השיבה של הפליטים.

לכן, הסכנה מבחינתו היא שתתעורר הדרישה של הימין בישראל לספח את הגדה המערבית ולהחיות מחדש את רעיון "המולדת החלופית", דהיינו שירדן היא המולדת האמיתית של הפלסטינים וכי שם צריכה לקום המדינה הפלסטינית במקום הממלכה ההאשמית, נוכח העובדה שכ-70 אחוזים מתושבי ירדן הינם פלסטינים.

בקעת הירדן היא נכס אסטרטגי לישראל

נוכח הסרבנות של הפלסטינים המתמשכת לכל תוכנית שלום שאיננה נותנת להם את כל מבוקשם וההתייצבות של המלך עבדאללה לצדם, חשוב מאוד שישראל תקבע את הגבול המדיני והביטחוני המזרחי שלה, נוצרה פה הזדמנות היסטורית לקבל גיבוי אמריקני לקביעה כזו ואסור להחמיץ אותה.

 

קמפיין חדש ברש"פ: האבן היא נשק

בקעת הירדן היא גבול טבעי שמאפשר לישראל עומק אסטרטגי ולכן היא צריכה להיות בשליטה מלאה של ישראל שתאפר לפרוס בה את כוחות צה"ל להגנה מפני כל חזית מזרחית שעלולה להתגבש בעתיד כנגד ישראל ולהרחיק את האיום על רצועת החוף בישראל שבה מרוכזת רוב האוכלוסיה של ישראל והתעשייה שלה.
בקעת הירדן מהווה מבחינה פיזית מחסום חשוב וחיוני להגנה מפני כל אויב חיצוני.

ישראל היא חזקה מאוד כרגע ויש לה יחסים מדיניים טובים עם העולם הערבי, הנשיא טראמפ הוא ידיד אמת של ישראל ונותן לה גיבוי מלא,בישראל קמה ממשלת אחדות שיש בה קונסנזוס על בקעת הירדן, לכן אסור להחמיץ את שעת הכושר שנוצרה.

לישראל יש זכות טבעית להגן על עצמה בגבולות ברי הגנה, המלך עבדאללה צריך לעיין שוב בהחלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם שאיננה דורשת נסיגה ישראלית לקווי 67 אלא לגבולות מוכרים ובטוחים, תוכנית השלום של טראמפ מגבה היטב את הפרשנות הזו.

מה שהמלך עבדאללה היה צריך לעשות הוא לשכנע את הפלסטינים להסכים לדון בתוכנית "עסקת המאה" שמקבלת את עיקרון הקמת המדינה הפלסטינית ולחדש את המשא ומתן עם ישראל בתיווך אמריקני, אולם הוא בחר לאמץ באופן מלא את העמדה הפלסטינית.

ישראל שולטת בשטח בקעת הירדן ממילא, אולם יש חשיבות רבה להחלטה להחיל את החוק הישראלי על כל בקעת הירדן, יש לכך חשיבות מדינית והצהרתית, הפלסטינים והעולם הערבי צריכים להבין כי ישראל נטלה את היוזמה לקבוע את גבולה המזרחי והיא קובעת עובדות בשטח נוכח הסרבנות ההיסטורית הפלסטינית לכל הסדר מדיני שאיננו מתאים לאש"פ.

 

הכוכבת הבאה – זיינב סולימאני

בית המשפט החוקתי בירדן קבע לפני כמה ימים כי אין זה חוקי לחוקק חוק בפרלמנט הירדני המבטל את הסכם הגז בין ירדן לישראל וכי ירדן חייבת לשמור על ההתחייבויות הבינלאומיות שלה.

ירדן רק תפסיד אם תבטל את הסכם השלום עם ישראל, היא תפסיק לקבל ממנה מים, תאבד את מעמדה כאפוטרופוס על המקומות הקדושים בירושלים והמלך עבדאללה לא יקבל שום סיוע מישראל, כפי שקיבל אביו, במקרה של ניסיונות הפיכה פלסטינים או ירדנים נגד בית המלוכה הירדני.

עדיף למלך עבדאללה שעל הגבול המערבי של הממלכה שלו ישבו חיילי צה"ל ולא חיילים פלסטינים הכפופים לישות מדינית שעלולה לקבל תיאבון מחדש כמו בספטמבר 1970 ולנסות להפיל את שלטון בית המלוכה ההאשמי.

מצבה הכלכלי והביטחוני של ירדן איננו מאפשר לה לבטל את הסכם השלום עם ישראל ולחזור למצב של עויינות עמה, דבריו האחרונים של המלך הינם בבחינת "מס שפתיים" שהמלך עבדאללה משלם לפלסטינים, ישראל צריכה להתקדם במהירות ולהשלים את סיפוח בקעת הירדן לפני הבחירות בארה"ב ולהעמיד את המלך עבדאללה בפני עובדה מוגמרת.