עבור לתוכן העמוד
Menu

הנשיא ביידן נגד המליציות הפרו איראניות

ההתקפה האמריקנית על מתחם המליציות הפרו איראניות במזרח סוריה נועדה להעביר מסר לאיראן כי ממשל ביידן נחוש להגיב על כל פגיעה באמריקנים בעיראק • הנשיא ביידן מנסה לבנות את ההרתעה מול איראן ואת המסר כי הוא בעד דיאלוג מדיני אך לא יהסס להפעיל את האופציה הצבאית במידת הצורך.

צילומי הלווין שפירסמה רשת CNN ב-28 בפברואר של האתרים שהפציצו מטוסי חיל האוויר האמריקני ביום חמישי שעבר, בגבול סוריה עיראק, לא מותירים ספק כי הייתה זו תקיפה רצינית על המליציות הפרו איראניות בעקבות ההתקפות החוזרות ונשנות שלהן על הבסיסים האמריקנים בעיראק ועל שגרירות ארה"ב בבגדאד.

הצילומים מראים את היקף ההרס שנגרם למתחם שהותקף, חיל האוויר האמריקני שיגר פצצות במשקל 226 ק"ג כל אחת והרס 10 מבנים, כמו כן הושמדו 3 משאיות שהביאו תחמושת מעיראק לסוריה.

על פי גורמי ביטחון בישראל, המתחם שהופצץ הוקם בזמנו על ידי קאסם סולימאני והוא משמש כתחנת מעבר חשובה במעבר היבשתי בין איראן לסוריה.

המתחם שייך לשתי מליציות פרו איראניות , "גדודי חזבאללה" ו "סייד אלשהודאא' ", שתיהן משתייכות למסגרת הגג "אלחשד א-שעבי" הנתמכת על ידי איראן והן חשודות על ידי האמריקנים כי אנשיהן הם אלה שתוקפים באופן קבוע יעדים אמריקנים בעיראק.

האמריקנים פעלו על סמך מודיעין מדוייק ממנגנוני המודיעין שלהם וגם מידע שהגיע מעיראק.

ממשלת עיראק הכחישה רשמית כי היו חילופי מודיעין בינה לבין ארה"ב בנושא. לפני ההתקפה שוחח הנשיא ביידן בטלפון עם ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי ועל פי גורמים עיראקיים ,ראש הממשלה ביקש ממנו שארה"ב לא תגיב צבאית בתחומי עיראק נגד המליציות הפרו איראניות כדי שממשלתו לא תובך,הנשיא ביידן נענה לבקשה וחיל האוויר האמריקני תקף את המטרות במזרח סוריה.

ראש ממשלת עיראק בפגישתו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
ראש ממשלת עיראק בפגישתו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ

הנשיא האמריקני ניסה שלא ל"מתוח את החבל" יתר על המידה מול איראן ולהביא להסלמה גדולה בעיראק שבה מוצבים חיילים אמריקנים. החזית האמיתית של ארה"ב היא בעיראק מול המליציות הפרו איראניות ולא בסוריה.

בהפצצה האמריקנית במזרח סוריה נהרגו 22 בני אדם, על פי גורמים סורים 17 מהם היו לוחמים של המליציות הפרו איראניות. סוריה גינתה את "ההתקפה הפחדנית" וגם רוסיה הצטרפה לגינוי.

נראה כי הנשיא ביידן ניסה באמצעות התקיפה של המליציות הפרו איראניות בסוריה להעביר מסר לאיראן כי הוא בעד דיאלוג מדיני אולם ארה"ב עדיין שומרת בידיה את האופציה הצבאית ולא תאפשר פגיעה באזרחיה או בחייליה.

גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי הנשיא ביידן הורה על תקיפה בסוריה , חודש לאחר כניסתו לתפקידו, כדי לבנות הרתעה מול איראן ולשים קץ להתקפות של המליציות הנאמנות לה על מטרות אמריקניות בעיראק.

המסר ההרתעתי של הנשיא ביידן לאיראנים הוא ברור: כל פגיעה באמריקנית בעיראק תיענה בתגובה צבאית מיידית.

הנשיא ביידן מנסה לשבור את התדמית שנוצרה לו בעיני האיראנים כי הוא "זקן וחלש", הוא בחר בסוריה, שהיא אותו "מגרש המשחקים" שבו מנהלת ישראל את המב"מ( המערכה שבין המלחמות),כדי להתכתש צבאית עם איראן, במקום בעיראק, כדי לנסות ולהימנע מהתקפות של המליציות על חיילי צבא ארה"ב.

האיראנים הגבירו בשבועות האחרונים את ההתקפות על היעדים האמריקנים בעיראק באמצעות המליציות הנאמנות להן ואת ההתקפות על סעודיה באמצעות המורדים החות'ים מתימן כדי להפעיל לחץ על ממשל ביידן להסיר את הסנקציות ולחזור להסכם הגרעין.

הנשיא ביידן מנסה להפגין קור רוח ולשדר לאיראנים שהוא איננו ממהר וכי יש לו סבלנות במשחק הפוקר, אירן היא זו שנמצאת תחת לחץ כלכלי כבד והנשיא האמריקני החדש מנסה לנצל זאת עד תום כדי לבנות את ההרתעה.

ההערכות בוושינגטון הן כי התקיפה האמריקנית בסוריה תביא בטווח הקצר לרגיעה בהתקפות של המליציות הפרו איראניות על היעדים האמריקנים בעיראק. בעקבות התקיפה האמריקנית בסוריה יצא שר החוץ העיראקי פואד חוסיין לשיחות בטהרן כדי למנוע הסלמה בעיראק, הוא נפגש עם שר החוץ ג'וואד זריף אשר עשה הצגה תקשורתית ו"דרש" מעיראק לגלות מי עומד מאחורי ההתקפות על הכוחות הזרים בעיראק, זריף טען כי מדובר בניסיון לסכסך בין איראן לממשלת עיראק.

שר החוץ העיראקי נפגש גם עם מפקדי כוח "קודס" שאחראים על המליציות השיעיות בעיראק, יתכן שתושג הפוגה בהתקפות, אך בטווח הרחוק יותר איראן לא תוותר והיא צפויה לחדש את ההתקפות של המליציות הנתונות למרותה כדי להביא לנסיגת צבא ארה"ב מעיראק באופן מלא.