עבור לתוכן העמוד
Menu

הנוכחות הסודית של משה"מ בים האדום

לאחרונה שבה המתיחות הימית בין ישראל לבין איראן לאחר שאיראן נאלצה להחליף את ספינת הריגול שלה בים האדום באחרת • במקביל איראן מפתחת יכולות שיגור מל"טים מן הים, דבר שייצור איום על ישראל ועל אסדות הגז

בראיון שפורסם על ידי יעקב לפין באתר JNS מתייחס סא"ל במיל. מיקי סגל, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר ראש ענף איראן בחטיבת המחקר של אמ"ן על תפקידו של צי משמרות המהפכה (משה"מ) של איראן בים האדום.

לדברי סגל הצי של משמרות המהפכה האסלאמיות של איראן (IRGC) שומר על נוכחות סמויה בים האדום באמצעות מערך של ספינות, כולל כמה שאוספות מודיעין ופועלות כבסיסים קדמיים, אמר חוקר הגנה בכיר.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

הדברים באים לאחר תקיפה שיוחסה לישראל בים כנגד ספינת סביז, המתוארת כספינת משמרות המהפכה הפועלת כבסיס קדמי ומשלוח.

שנה ל"שומר חומות": חמאס מציג את "ציר ירושלים"

את הספינה שניזוקה החליפו האיראנים, כך לפי דיווחים , ב" שאהיד רודאקי", ספינת סוחר לבסיס צף צבאי, המופעלת אף היא על ידי משמרות המהפכה, וממוקמת מול קו החוף של אריתריאה.

"הספינה של שאהיד רודאקי  וספינת בסיס קדמית אחרת מצוידת בדרך כלל בסירות מהירות שניתן להוריד לים עם מנופים", מספר סגל "בדרך כלל, חיל הים של הרפובליקה האסלאמית של איראן (IRIN) פעיל במשימות/פריסה מחוץ למפרץ הפרסי, בעוד ש-IRGC-N אחראי על המפרץ הפרסי ועל חופי החוף של איראן. אבל הם גם משתפים פעולה, למשל כאשר בסיסים ימיים קדמיים של משמרות המהפכה עשויים לשתף פעולה עם ספינות הצי האיראני במים בינלאומיים".

בעוד שבמשמרות המהפכה בדרך כלל פורסים ספינות בסיס קדמי כדי לשמש כאוספי מודיעין ולאפשר יכולות תקיפה מהירות, הצי האיראני, שממומן פחות טוב מהמקביל שלו למשמרות המהפכה, חשף בשנה שעברה בסיס קדמי משלו, בדמות ספינה גדולה בשם ה- IRIS Markan , מכלית שהוסבה, מסוגלת לשמש כספינת אם לפעולות ימיות, כמו ליווי מכליות איראניות.

המרקן היא ספינה ענקית שמלווה כלים קטנים יותר", אמר סגל.

ביום חמישי דיווחה רויטרס כי כלי שיט הותקפה במרחק של 63 קילומטרים (34 מיילים ימיים) מקו החוף של תימן, והוסיפה כי מתנהלת חקירה. חברת האבטחה הימית הבריטית Ambrey Intelligence אמרה כי התקרית הייתה מעורבת בספינת מפרש שהצליחה להימלט מניסיון עלייה אליה וכי הצוות דווח כי הוא בסדר.

התקרית היא תזכורת להטרדה המתמשכת של איראן ולתקיפה של ספנות בינלאומית, כולל מכליות נפט.

"משה"מ והצי האיראני לעתים קרובות מצדיקים את נוכחותם מול חופי תימן תחת הדגל של סיכול פיראטיות, מה שנכון, אבל זה תירוץ", אמר סגל. "במציאות, הספינות האיראניות באזור הזה מבריחות נשק לחות'ים התימנים".

החטיבה הימית של משה"מ היא השנייה בגודלה בארגון הצבאי המובחר, כאשר רק חיל האוויר של משמרות המהפכה גדול יותר. חיל הים האיראני הפחות מצויד, בינתיים, ממשיך לשלוח ספינות מלחמה ללוות מכליות נפט איראניות, כשהן מפליגות ליעדים רחוקים כמו ונצואלה.

ייצוא טקטיקות לוחמה אסימטריות ימיות

בנוסף לפעילות הימית של איראן ברחבי המזרח התיכון ומחוצה לה, איראן משדרגת כל העת את טקטיקת הים האסימטרית שלה ומייצאת אותן לנציגיה ולשותפיה, כמו חיזבאללה בלבנון, חמאס בעזה והחות'ים בתימן.

"ראינו טקטיקות איראניות שוב ושוב בתימן, שהפכה למעבדת הלחימה הגדולה ביותר של איראן", אמר סגל. "העיקר של הדוקטרינה הזו הוא השימוש בסירות מהירות עמוסות פצצות. חלקם מאוישים וחלקם בלתי מאוישים, באמצעות מערכות הנחיה GPS. אלה תקפו מטרות סעודיות מהחוף", ציין.

השימוש בטילי שיוט נגד ספינות – כפי שעשה חיזבאללה נגד ישראל במתקפה קטלנית במלחמת לבנון השנייה ב-2006 – מתפתח גם הוא כיכולת תקיפה, הוא הצהיר.

"הם בונים יכולות מבוססות ימיות לשגר מל"טים, וזה משהו שיכול להגיע גם לאזור שלנו", הזהיר סגל. השימוש בצוללות קטנות להנחת מוקשים הוא היבט איראני נוסף של דוקטרינה זו, כמו השימוש באיים הרבים מסביב למפרץ הפרסי כדי להסתיר כלי תקיפה קטנים.

"הסכנה הברורה והנוכחת היא לאסדות הגז הימיות של ישראל. ישראל בנתה הגנה רב-שכבתית סביב אלה", אמר סגל. בתימן, איראן לומדת כיצד להשתמש במל"טים, טילים בליסטיים, טילי שיוט וסירות תקיפה מהירה".

ערב הסעודית, מצדה, הגבירה את הנוכחות הימית שלה מול חופי הים האדום האפריקאי במאמץ לחתוך את הברחות הנשק לחות'ים ולהפחית את הנוכחות האיראנית המאיימת.

נראה כי מרוץ החימוש הימי והמתיחות הכלל-אזורית בין איראן ושלוחותיה מחד, לבין הגוש הישראלי-סוני הפרו-אמריקאי מאידך, יי

פורסם במקור באתר JNS