עבור לתוכן העמוד
Menu

המשוואה המסוכנת של חמאס

ארגון חמאס פתח במתקפת רקטות על ישראל שתוכננה מראש כדי לכפות משוואה חדשה על ישראל ולערער את יציבות הרש"פ בשטחי הגדה בעקבות ביטול הבחירות הפלסטיניות • חמאס מנסה, באמצעות סבב הלחימה הנוכחי, לשחוק את הריבונות של ישראל בהר הבית ובמזרח ירושלים וליצור מציאות חדשה שבה ישראל תיאלץ להתחשב בעמדותיו בכל הקשור לירושלים

ארגון חמאס פתח אמש במתקפת טרור מלווה בירי רקטות לעבר מדינת ישראל לאחר שישראל התעלמה מהאולטימטום של הזרוע הצבאית של הארגון לסגת לאלתר מהר הבית ומשכונת שיח' ג'ראח ולשחרר את כל העצורים מקרב תושבי מזרח ירושלים.

ארגוני הטרור ברצועת עזה קוראים להתקפה על ישראל בשם מבצע "חרב ירושלים" ( סיף אלקודס-בערבית), במסגרת ההתקפה על ישראל שהתחילה בשיגור 7 רקטות לאזור ירושלים, נורו עד לשעת כתיבת המאמר יותר מ-200 רקטות לעבר ישראל שחלקן יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל".

עד לשעה זו נהרגו 21 פלסטינים ברצועת עזה ונפצעו כמה מאות פלסטינים במזרח ירושלים וברצועת עזה, צה"ל תקף מנהרת טרור ויעדים של חמאס ברחבי רצועת עזה ומשגרי רקטות, באחת ההתקפות נהרג מפקד שטח של הזרוע הצבאית של חמאס.

במקביל פרצו מהומות בכמה ישובים ערביים בישראל להזדהות עם תושבי מזרח ירושלים שבהן היו עימותים קשים בין המפגינים למשטרה, בעיר לוד נהרג תושב ערבי מירי במהלך תהלוכה במרכז העיר, נסיבות מותו נחקרות.

לאחר שהצליח לרכוש את תמיכת תושבי מזרח ירושלים, ארגון חמאס אירגן אמש הפגנות ענק עם דגלי הארגון בערים המרכזיות בגדה לתמיכה בתושבי מזרח ירושלים ורצועת עזה. המטרה היא לערער את יציבות הרש"פ בעקבות ההחלטה של מחמוד עבאס לדחות את הבחירות,חמאס גם מאשים את הרש"פ והעומד בראשה בשיתוף פעולה ביטחוני עם ישראל נגד פעילי חמאס וכל מי שמבצע פיגועים נגד ישראל.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הורה למנגנוני הביטחון של הרש"פ למנוע את ההפגנות של חמאס, בכמה מקומות בגדה הצליחו מנגנוני הביטחון של הרש"פ לפזר במהלך הלילה כמה הפגנות במקומות שונים בגדה.

המצב שנוצר במזרח ירושלים ובשטחי הגדה, בעקבות המהלך שיזם חמאס, הוא מסוכן ומהווה פוטנציאל גדול לערעור שלטונו של יו"ר הרש"פ, בעקבות היחלצותה של תנועת חמאס "לסייע" לתושבי מזרח ירושלים בעקבות מאבקם בשכונת שיח' ג'ראח ובהר הבית באמצעות ירי רקטות לעבר ישראל, נחלשה הרש"פ והתחזק כוחה של תנועת חמאס ברחוב הפלסטיני.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ביטל את חגיגות עיד אלפיטר כאות אבל על ההרוגים הפלסטינים ברצועת עזה, אך החשש במנגנוני הרש"פ הוא גדול, מנגנוני הביטחון הפלסטינים נערכים למנוע את המשך ההפגנות ואת הפיגועים שארגון חמאס מנסה להוציא לפועל בשטחי הגדה.

עבאס הוא הנושא באחריות להתפתחויות המסוכנות מבחינה ביטחונית, הוא יזם את מהלך הבחירות בניגוד לעמדת ישראל, מצרים, ירדן ובכירים ברש"פ ולאחר שהבין כי טעה והחליש ופיצל את תנועת פת"ח. הוא ביטל את הבחירות, ארגון חמאס איננו מוכן לוותר על הניצחון שהיה צפוי לו בבחירות לפרלמנט ומנסה כעת לממש ניצחון באמצעות התססת מזרח ירושלים ומתקפת טרור.

משוואת הקשר בין ירושלים לרצועת עזה

ארגון חמאס מנסה לנצל את ההסלמה הביטחונית שהוא יזם כדי לנסות ולקבע משוואה חדשה בעימות עם ישראל.

הנהגת חמאס יזמה מהלך התקפי הדרגתי על ישראל שאותו תכנן מראש מוחמד דף,רמטכ"ל הזרוע הצבאית של התנועה. מטרתו של המהלך, לערער את יציבותה של הרש"פ בעקבות ביטול הבחירות.

חמאס שחשה שנגזל ממנה הניצחון בבחירות לפרלמנט מנסה כעת באמצעות מתקפת הטרור להרחיב את השפעתה על הרחוב הפלסטיני במזרח ירושלים ובשטחי הגדה.

ארגון חמאס מנסה לייצר משוואה חדשה באופן כזה שתהייה לו השפעה, באמצעות טרור הרקטות, על כל מה שנעשה בירושלים ושישראל תהייה חייבת להתחשב בעמדותיו בכל מה שקשור למתרחש בהר הבית ובמזרח ירושלים, המשוואה הזו מסוכנת מאוד לביטחון ישראל והיא חייבת לנתק את הלינקג' הזה מייד באמצעות תגובה נחושה במזרח ירושלים וברצועת עזה.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה אמר ב-10 במאי:
"המשוואה של הקשר בין רצועת עזה לירושלים היא קבועה ולא תשתנה, רצועת עזה נענתה לקריאות של ירושלים.

אנו נמשיך עד שהכיבוש הישראלי יפסיק את כל תופעות התוקפנות והטרור בירושלים ובמסגד אל-אקצא,ירושלים קיבעה מאזן כוח חדש מבחינה מדינית ובשטח עצמו ברמה הפנימית והחיצונית ורצון עמנו ינצח".

מתי יסתיים סבב הלחימה?

האו"מ, מצרים וקטאר מנסים לתווך בין חמאס לישראל כדי להביא להפסקת סבב הלחימה. לא ברור אם הסבב יפסק עד לעיד אלפיטר, חמאס רוצה לצאת מסבב הלחימה כשבידו הישגים ויכולת להשפיע מעשית ובאופן קבוע על המתרחש בהר הבית ובמזרח ירושלים כדי למחוק את הריבונות הישראלית במזרח ירושלים וההכרזה של ממשל טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

"חרב ירושלים" ( סיף אלקודס-בערבית
"חרב ירושלים" ( סיף אלקודס-בערבית)

אולם, אסור לעבור לסדר היום ולאפשר לחמאס להחזיק את המקל משני קצותיו: מחד גיסא להינות מהבנות הרגיעה עם ישראל ולקבל תשלום חודשי מקטאר של מיליוני דולרים בהסכמת ישראל, ומאידך גיסא להבעיר את הגבול ולשגר רקטות לעבר ישראל בכל פעם שיפרוץ עימות בירושלים.

ארגון חמאס מנצל את חולשת הרש"פ בעקבות הודעת מחמוד עבאס על ביטול הבחירות ואת התסבוכת הפוליטית בישראל בעקבות תוצאות הבחירות הרביעיות לכנסת כדי לקבוע עובדות בשטח ולקבע את כללי המשחק החדשים שלו כעובדה מוגמרת.

נראה כי ארגון חמאס הציב לעצמו את היעדים הבאים:

א.ערעור יציבותה של הרש"פ בתחומי הגדה וניסיון לגרור את תושבי הגדה להפגנות גדולות ועימותים עם חיילי צה"ל במחסומים.

ב. כירסום בריבונות הישראלית ושחיקתה בהר הבית ובמזרח ירושלים באמצעות מהומות והפרות סדר, מחיקת ההכרה של ממשל טראמפ בירושלים כבירת ישראל ועידוד הדור הצעיר במזרח ירושלים לאינתיפאדה חדשה נגד ישראל.

ג.ערעור היחסים של ישראל עם מדינות ערב: עם מצרים וירדן, שאיתן יש לישראל הסכמי שלום, וערעור הסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודאן.

ד. לאלץ את הקהיליה הבינלאומית לגנות את פעולותיה של ישראל בהר הבית ובמזרח ירושלים ולהכריז כי מדובר ב"שטחים כבושים".

 

מנהיג חמאס בחו"ל ח'אלד משעל אמר ב-8 במאי בראיון לערוץ "אלחיוואר" כי תנועתו לא תאפשר למתנחלים ובראשם נתניהו להצליח בקרב על ירושלים וכי "מוחמד דף יעמוד בהבטחתו לתושבי שכונת שיח' ג'ראח".

חמאס הפעיל כוח חלוץ קדמי בתוך שטח הר הבית וברחובות העיר העתיקה כדי ללבות את היצרים ולהתעמת עם כוחות המשטרה,מדובר בפעילי חמאס שהגיעו משטחי הגדה לירושלים ובפעילי הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית בישראל שמשתפים פעולה עם חמאס בעניין מסגד אל-אקצא.

ח'אלד משעל הדגיש בראיון שהעניק לערוץ "אלחיוואר" כי תנועתו סבורה שהגיעה העת להיכנס למערכה על ירושלים בכל האמצעים העומדים לרשותה, "המערכה על ירושלים איננה רק המערכה של הפלסטינים לבדם,אלא המערכה של העולם כולו, תושבי מזרח ירושלים הם קו ההגנה הראשון" אמר מנהיג חמאס.
בחמאס מאוכזבים מאוד מהסיקור התקשורתי באמצעי התקשורת המערביים של האירועים בהר הבית ובמזרח ירושלים.

בארגון חמאס יש כעס רב על מה שמכנים "ההתעלמות של אמצעי התקשורת הראשיים במערב מהדיכוי הקשה של הפלסטינים במסגד אל-אקצא בידי המשטרה הישראלית ופציעת מאות פלסטינים חפים מפשע".

בארגון גם כועסים על ממשל ביידן שלא גינה את פעולות ישראל בהר הבית ועל ארגוני זכויות האדם הבינלאומיים ששמרו על שתיקה על הנעשה בירושלים.