עבור לתוכן העמוד
Menu

המשוואה החדשה של חזבאללה

מנהיג חזבאללה חסן נצראללה קובע משוואה חדשה  להתמודדות עם המשא ומתן על תיחום הגבול הימי בין ישראל ללבנון • נצראללה יוצר איום אזורי ומאיים בפגיעה בכל אסדות הגז והנפט של ישראל ברחבי הים התיכון אם לא יכובדו זכויותיה של לבנון בשבועות הקרובים

השליח האמריקני עמוס הוכשטיין, המתווך בין ישראל ללבנון במחלוקת על הגבול הימי ביניהן אמור להגיע השבוע ללבנון בניסיון למצוא הסדר למחלוקת.

בשבוע שעבר הוא ביקר בישראל ונועד עם שרת האנרגיה, קארין אלהרר, בתום הפגישה הוא אמר כי "הפערים הצטמצמו".

השטח הנתון במחלוקת הוא קטן יחסית, מדובר ב-860 קמ"ר  שמאגר הגז "כריש" נמצא בקצה של השטח הזה בתחום המים הכלכליים של ישראל.

 

 

מנהיג חזבאללה, חסן נצראללה, ניצל את ביקורו של הנשיא ביידן באזור כדי להזהיר את ארה"ב וישראל מפני הניסיונות שלהן להתעלם מהזכויות של לבנון בתחום הנפט והגז הטבעי במים הכלכליים שלה.

בנאום מוקלט שנשא ב-13 ביולי הוא טען שביקור הנשיא ביידן במזרח התיכון נועד לשכנע את מנהיגי המפרץ להפיק עוד נפט וגז למדינות אירופה לאור העימות המתמשך בין ארה"ב לרוסיה בנושא המלחמה באוקראינה.

בגלל המלחמה הזו, הסביר חסן נצראללה, אירופה זקוקה להבטיח גז ונפט לפני תקופת החורף.

"אם בתוך חודשיים לבנון לא תקבל את זכויותיה המצב יהיה קשה מאוד" איים נצראללה נוכח כוונת ישראל להתחיל ולהפיק גז מאסדת הגז "כריש" בחודש ספטמבר הקרוב.

נצראללה הסביר בנאומו כי "נקודת החולשה של ארה"ב וישראל היא הצורך הדחוף שלהן בגז ובנפט, דבר שמעניק ללבנון ולחזבאללה את היכולת לטרפד זאת".

למרות ההצהרות החיוביות ששידרה ממשלת לבנון בנושא, ובמיוחד נשיא לבנון מישל עון, הדגיש נצראללה כי ארגונו עומד מאחורי לבנון בנושא תיחום הגבול הימי בינה לבין ישראל.

"זכותנו לעשות כל צעד ללחוץ על האויב לטובת המשא ומתן" והדגיש: "אם ינתן האישור לחברות(מסחריות) להוציא מהים את הנפט והגז, נהפוך את השולחן על העולם כולו".

 המשוואה החדשה

בנאומו אמר מנהיג חזבאללה חסן נצראללה:

"רשמו לפניכם את המשוואה החדשה:

"כריש" ומה שאחרי "כריש" ומה שאחרי אחרי "כריש".

נצראללה חזר לסגנון האיומים שבו השתמש במלחמת לבנון השנייה, אז הוא איים לשגר רקטות לעבר העיר חיפה ולעבר יעדים הרחוקים הרבה יותר מחיפה כשהוא משתמש בביטוי הערבי "בעדה חיפה ובעדה בעדה חיפה".

עכשיו הוא מאיים לשגר כטב"מים חמושים ורקטות לעבר אסדת הגז "כריש" וגם לעבר יעדים הרבה יותר רחוקים ממנה כשהוא רומז לכל מאגרי הגז הטבעי של ישראל בים התיכון.

נצראללה לגלג על האזהרה של שר הביטחון בני גנץ כי  ישראל מוכנה למלחמה  וכי אם תפרוץ מלחמה ישראל תגיע לביירות, צור וצידון, "הוא צוחק על עצמו ועל עמו" אמר נצראללה והזכיר לו את הימים האחרונים של מלחמת לבנון השניה שבהם, לטענתו, צה"ל התקשה בכיבוש כפרים בדרום לבנון ב-2006.

נצראללה ייחס חשיבות רבה למאגרי הגז והנפט של לבנון בים התיכון וטען כי הם "יכולים להציל את לבנון" והם עדיפים על ההלוואות הבינלאומיות שאינן מספיקות לכיסוי החובות של לבנון.

מבחינתו, מה שעומד על הפרק איננו רק תיחום הגבול הימי בין לבנון לישראל אלא גם שלבנון תוציא מעומק הים את הנפט והגז ובכך תמלא את צרכיה באנרגיה ואף תרוויח כסף רב ממכירתם בשווקי האנרגיה העולמים.

נצראללה נופף בנשק הכטב"מים שבידי ארגונו והדגיש כי  הכטב"מים ששוגרו לעבר אסדת הגז "כריש" הם רק "התחלה צנועה" שנועדה להבהיר לישראל ולצוות העובד באסדת "כריש" כי הוא שוהה באזור לא בטוח ונתון תחת איום רציני.

"המסר הגיע לישראל והובן" הוא טען.

גם מוחמד רעד, חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם חזבאללה השמיע איום על ישראל.

העיתון הלבנוני אל-אח'באר דיווח ב-17 ביולי כי מוחמד רעד אמר: "איננו רוצים במלחמה אך אנו מוכנים לה ונערכים אליה. תראו את הגבורה שלנו בימים הקרובים כאשר תטעו בבחירת האופציות ותפנו לדרך העוינות, לא נוותר על זכויות העושר הטבעי שלנו ועל תיחום הגבול הימי".

נאומו של חסן נצראללה הוא הכרזה על שלב חדש בעימות עם ישראל, הוא בעצם מרחיב את העימות עמה ומכריז על עימות עם כל החברות העוסקות בהפקת גז ונפט  ברחבי המזרח התיכון.

נצראללה בעצם מאיים ביצירת איום אזורי חדש בחזית רחבה שלא תתמקד רק  בים התיכון מול חופי לבנון, אלא מלחמה נגד כל הפרוייקטים של הפקת הנפט והגז הטבעי בים התיכון.

"איש לא יוכל להפיק ולמכור גז ונפט" הזהיר חסן נצראללה "אם המשא ומתן יגיע למבוי סתום".

למעשה, מניתוח נאומו של נצראללה עולה כי בעצם הוא קובע כי יש כעת חלון הזדמנויות של כשישה שבועות לסיים את המשא ומתן על תיחום הגבול הימי בין ישראל ללבנון באופן שיבטיח את זכויותיה של לבנון, אם זה לא יקרה וישראל תנסה להתחיל ולהפיק גז מאסדת "כריש" הדרך להסלמה היא בלתי נמנעת.

גורמים בלבנון המקורבים לחזבאללה טוענים כי צריך לקחת ברצינות את האיומים של חסן נצראללה וכי "אין מדובר בלוחמה פסיכולוגית".

לדבריהם,הסיכויים לעימות צבאי או מציאת הסדר מדיני בעניין הפקת הגז הטבעי הם 50:50 וישראל עלולה לטעות בהערכת המצב שלה ואז להתדרדר למצב של מלחמה.

האיום החדש של נצראללה אינו מנותק  מהנושא האזורי של ההתמודדות עם הסכנה האיראנית, חזבאללה הוא זרוע חשובה של משטר ההיאתולות, המחלוקת בין ישראל ללבנון על המים הכלכליים והפקת הגז הטבעי משדה הגז ב"כריש" ומשדה הגז קאנה קשורה ישירות למשבר האנרגיה העולמי.

בשורה התחתונה, עמדת לבנון במשא ומתן מתחזקת בעקבות האיומים של חסן נצראללה והדרג המדיני בישראל, שהופתע מהאיום החדש של נצראללה, יצטרך להחליט אם להתפשר באופן משמעותי במשא ומתן או להסתכן בעימות צבאי ובעיכוב משמעותי בהפקת הגז הטבעי מאסדת "כריש".