עבור לתוכן העמוד
Menu

המשוואה האיראנית החדשה

גורמים מדיניים בכירים אומרים כי ישראל תגיב בקרוב על התקיפה האיראנית הנפשעת על האונייה "מרסר סטריט" וכי ההפצצות על מטרות איראניות בסוריה ימשכו • בנוסף לתגובה הצבאית ישראל פתחה בקמפיין בינלאומי שדורש לרסן את פעילות הטרור של איראן ולהטיל מגבלות על יצור המל"טים והטילים הבליסטיים שלה

איראן משנה את כללי המשחק וקובעת משוואה חדשה, בתגובה על הפצצות ישראל בסוריה על מטרות איראניות ומטרות של חזבאללה.

איראן החליטה כי התגובה תהייה על כך בתקיפת אוניות ישראליות, או אוניות זרות בבעלות ישראלית בלב ים, זוהי ההערכה של גורמי ביטחון בכירים בישראל בעקבות התקיפה בסוף השבוע על האונייה "מרסר סטריט" במפרץ עומאן.

כתוצאה מהתקיפה נהרגו 2 אזרחים שהיו על סיפונה, האחד בריטי והשני רומני. הספינה היא בבעלות יפאנית, אך חברה פרטית בריטית שבבעלות איש העסקים הישראלי איל עופר מנהלת אותה.

על פי ההערכה בישראל של גורמי הביטחון, האונייה הותקפה על ידי 2 מל"טים איראנים מתאבדים שהתרסקו על סיפונה בזה אחר זה, המל"טים שוגרו כנראה מספינה איראנית בלב ים שניהלה מעקב מודיעיני ממושך אחרי האונייה "מרסר סטריט".

המל"טים האיראנים הם מדוייקים ויש להם יכולת טיסה למרחקים ארוכים של מאות ואף אלפי קילומטרים, הם מסוכנים מאוד ואיראן משתמשת בהם באופן קבוע לתקיפת מטרות בסעודיה ובעיראק.

זוהי ההתקפה ה-5 במספר של האיראנים על אוניות ישראליות, או כאלו שנחשבות על ידם לכאלה. ההערכה בישראל היא שהאיראנים בחרו להרחיב את המלחמה הימית נגד ישראל מכיוון שבזירה הזו יש להם יתרון צבאי על ישראל.

לאיראן יש צי ימי ענק ומל"טים וטילים מדוייקים שיכולים להגיע לטווח פגיעה ממרחק של מאות ואלפי ק"מ בספינות מבלי שישראל תוכל להגן עליהן, כמו כן,כ- 90 אחוזים מהסחורות המגיעות לישראל מגיעות בדרך הים, דבר שמעניק לאיראן אפשרות לפגוע במטרות רבות בלב ים.

האיראנים לא ניסו להסתיר את אחריותם להתקפה על האוניה "מרסר סטריט". ערוץ "אל-עאלם" האיראני מסר מפי גורמים איראנים רשמיים כי התקיפה היא תגובה על ההתקפה הישראלית בשבוע שעבר על שדה התעופה דבעה סמוך לאל-קוצייר באזור חומס בסוריה. בהתקפה, כך נמסר, נהרגו שני "פעילי התנגדות", כנראה שמדובר בפעילים של ארגון חזבאללה.

איראן מנסה להעביר מסר לישראל באמצעות התקיפה כי היא לא תשלים עם ההפצצות הישראליות על מטרות בסוריה של הציר השיעי שהיא עומדת בראשו וכי ישראל חשופה להתקפות על מטרות ישראליות בלב ים מבלי יכולת להגן עליהן.

גורמים בכירים בירושלים אומרים כי ישראל תגיב צבאית על "ההתקפה הנפשעת של איראן על אזרחים חפים מפשע",וכי ישראל תמשיך לתקוף מטרות בשטח סוריה כדי למנוע את ההתבססות הצבאית של איראן, את העברות הנשק לארגון חזבאללה ואת פרוייקט הטילים המדוייקים.

ההערכה בישראל היא כי יתכן שמנהיג חזבאללה חסן נצראללה הוא שביקש מ"משמרות המהפכה"של איראן להגיב בשם הציר השיעי על מות שני פעילי הארגון בסוריה. נצראללה חש שידיו כבולות כעת להגיב נגד ישראל משטח לבנון בגלל המשבר הכלכלי החריף הפוקד את המדינה והניסיון להקים ממשלה חדשה.

נצראללה חושש שתקיפה משטח לבנון לעבר ישראל עלולה לגרור תגובה צבאית ישראלית חזקה שתערער את השלטון הרעוע בלבנון ותביא לקריסתו.

סנקציות על הטילים והמל"טים של איראן

התקיפה האיראנית על האונייה "מרסר סטריט" באה כמה ימים לפני כניסתו של נשיא איראן החדש אבראהים ראיסי לתפקידו ובעוד שיחות הגרעין בוינה תקועות לאחר 6 סבבים של דיונים.

התקיפה של האונייה "מרסר סטריט" מסבכת את איראן לא רק עם ישראל אלא גם עם בריטניה רומניה ויפאן. ישראל פותחת כעת בקמפיין בינלאומי בדרישה להעניש את איראן על פעילות הטרור העולמי שלה.

המסר הישראלי הוא שהעולם צריך להגביל את איראן ולהעניש אותה על פעילות הטרור שלה ועל ייצור המל"טים והטילים הבליסטיים ולא להטיל עליה רק הגבלות בנושא הגרעין.

גורמים אמריקנים מסרו כי ארה"ב בוחנת תוכנית להטיל סנקציות על תוכנית הטילים מדוייקים והמל"טים של איראן, כך דיווח בסוף השבוע העיתון "וול סטריט ג'ורנל".

ארה"ב רואה ביכולות האלה של איראן איום מיידי ליציבות במזה"ת.

האמריקנים מתכננים להתמקד בגורמי הרכש ובספקים שמאפשרים קניה של חלקים לבניית מל"טים וטילים מדוייקים רבים.

חשש ירדני מהמל"טים של איראן

עבדאללה מלך ירדן דן במהלך ביקורו בארה"ב עם בכירים בפנטגון בהקמת בסיסים אמריקנים בממלכה ההאשמית שיגנו עליה מפני איומים חיצוניים וישמרו על יציבותה.

גורמים אמריקנים גילו כי ארה"ב תעביר בין היתר לירדן אמצעי התראה מוקדמת והגנה מפני מל"טים מתוצרת איראן.

בראיון לרשת CNN האמריקנית השבוע חשף המלך עבדאללה את הסכנות שבפניהן נמצאת ירדן מפני איראן.

הוא גילה כי ירדן הייתה נתונה בשנה שעברה להתקפות של מל"טים מתוצרת איראן והיא נאלצה להתמודד עם התופעה, מדובר בעיקר בחלק הצפוני של ירדן הגובל עם דרום סוריה שבה יש נוכחות חזקה איראנית ונוכחות של ארגון חזבאללה.

הוא התייחס גם לסכנות האחרות הנשקפות לירדן מצידה של איראן: טילים בליסטיים, התקפות סייבר, פרוייקט הגרעין ותקריות בגבול (הצפוני) עם ירדן, "ראינו את השיפור הבליסטי של איראן בהתקפות על הבסיסים האמריקנים בעיראק ועל סעודיה בהתקפות מתימן, מה שמחטיא את ישראל לפעמים נופל בירדן" אמר המלך עבדאללה.

ישראל יירטה בשנים האחרונות כמה פעמים מל"טים איראניים שהמריאו מסוריה והגיעו דרך שטח ירדן, כולל מל"ט אחד שיורט במהלך מבצע "שומר החומות".

ירדן חוששת מהנוכחות האיראנית בדרום סוריה, סמוך לגבולה הצפוני, המלך הירדני הזהיר בעבר מההתפשטות השיעית לאחר שמליציות איראניות ושיעיות השתלטו על שטחים נרחבים בדרום סוריה במיוחד באזור דרעא ובאזור מעבר הסחורות בגבול בין ירדן לסוריה הנקרא מעבר נציב-ג'אבר שהפסיק לפעול לפני כמה שנים. המליציות השיעיות והאיראניות פועלות במדים של הצבא הסורי במסגרות של דיויזיה 4 בפיקודו של מאהר אסד, אחיו של נשיא סוריה.

המל"טים האיראניים שבידי המליציות השיעיות שינו את פני הלוחמה האווירית באזור – הם יכולים לטוס למרחקים של מאות ואף אלפי ק"מ ולפגוע במטרות בדיוק רב.

מפקד “משמרות המהפכה” של איראן הגנרל חוסיין סלאמי התפאר בחודש שעבר כי ברשות ארצו מל”טים שיכולים לטוס למרחק של 7,000 ק”מ ולנחות בכל מקום.

המל"טים הם סוג נשק של המלחמה המודרנית שמאיימים על כל מדינה. מרבית מכשירי הראדאר הקיימים מתקשים לאתר אותם בזמן הטיסה וירדן עומדת להיעזר בארה"ב כדי שתוכל ליירט אותם. הנסיגה האמריקנית מאפגניסטאן תאפשר להעביר אמצעים צבאיים אמריקנים לירדן ואמצעי התראה וגילוי מוקדם של המל"טים מתוצרת איראן.
המליציות השיעיות בדרום סוריה אימצו אף הן את המל"טים האיראניים ככלי הנשק שלהם, לכן ירדן כל כך חוששת מהם.

המל”טים מתוצרת איראן מדאיגים מאוד גם את ארה”ב ואת ישראל.
התעניינות האמריקנית-ישראלית בנושא המל"טים החלה לאחר ההתקפה המיוחסת למורדים החות’ים בטילים בליסטים ומל”טים ממולכדים על מתקני הנפט של חברת “ארמקו” באל-בוקייק שבסעודיה ב-14 בספטמבר 2019, למל”טים שטסו מרחק רב של מאות ק”מ היו פגיעות מדוייקות במטרות והן גרמו לנזק רב.

סעודיה מסרה כי במהלך המלחמה נגד המורדים החות’ים בתימן שוגרו לעבר שטחה כמה מאות מל”טים ממולכדים.

לישראל ולארה"ב יש תיאום ביטחוני ביניהן בכל הקשור לנושא המל"טים האיראנים ולא מן הנמנע ששיתוף הפעולה הזה יוקם גם בין ארה"ב לירדן.

בקבוצת העבודה המשותפת הישראלית אמריקנית שהתכנסה בוושינגטון לפני יותר מחודשיים הציעה ישראל לכלול בשיתוף הפעולה עם ארה”ב וישראל גם מדינות ערביות שמתמודדות עם סכנת המל”טים כמו סעודיה וירדן.

הגנרל מקנזי חושש: “לראשונה אנחנו פועלים בלי עליונות אווירית”

כמו כן הציע הצוות הישראלי להקים “אזור אסור לטיסה” (NO FLYING ZONE) בשמי המזה”ת עבור מל”טים איראניים, כל מל”ט שיטוס באזור הזה יופל.