עבור לתוכן העמוד
Menu

הכרזת בריטניה נגד חמאס: פגיעה מורלית וכספית

ארגון חמאס פתח בקמפיין מדיני ותקשורתי ענק במטרה לבטל את החלטת בריטניה להכריז על הארגון כארגון טרור • בחמאס חוששים שמדינות נוספות ילכו בעקבות בריטניה • גורמי מודיעין במערב מעריכים כי החלטת בריטניה תפגע בפעילות הכספית של חמאס

בריטניה הנחיתה מכה מדינית ומורלית קשה ומפתיעה על ארגון חמאס כאשר שרת הפנים של בריטניה, פריטי פאטל, הודיעה כי החליטה להכריז על חמאס כארגון טרור וכי ההחלטה תועבר בימים הקרובים כהצעת חוק לאישור הפרלמנט ואמורה להיכנס לתוקף ב-26 בחודש.

הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים אתמול שבו רצח מחבל, פעיל בכיר בזרוע המדינית של חמאס, אזרח ישראלי ביריות ופצע 4 אזרחים אחרים רק חיזק את צדקת ההחלטה של שרת הפנים של בריטניה להכריז על חמאס כארגון טרור.

למעשה, בריטניה החליטה לבטל את ההפרדה בין הזרוע המדינית לבין הזרוע הצבאית של חמאס שכבר הוצאה מחוץ לחוק בשנת 2001. כל חברי הלשכה המדינית של חמאס וחברי הפרלמנט מטעמו ובראשם אסמעיל הניה, חאלד משעל, מוסא אבו מרזוק ואחרים מוגדרים כעת כפעילי טרור.

המודיעין הישראלי, שב"כ ואמ"ן, העביר חומר מודיעיני רב לשירותי הביטחון של בריטניה שסייע בקבלת ההחלטה, חמאס נכנס לרשימה של 78 ארגוני טרור מוכרזים בבריטניה.

כל מי שחבר בארגון חמאס או קורא לתמוך בו צפוי מעתה לעונש של 14 שנות מאסר.

פאטל  נימקה בין היתר את החלטתה בכך שצריך להגן על הציבור הבריטי גם מפני אנשטימיות ולא רק מפני הטרור: "אנטשימיות היא רוע מתמיד שאני לעולם לא אסבול" היא אמרה, ואכן, יש דוגמאות רבות לאנשטימיות של חמאס, הבולטות בהן הן הכתוב באמנת חמאס כי "היהודים הם צאצאי הקופים והחזירים" וציטוט הפרוטקולים של זקני ציון.

ישראל בירכה על ההחלטה של שרת הפנים הבריטית, מדובר בהצלחה מדינית חשובה עם השלכות ביטחוניות, המאמץ המדיני כעת הוא לשכנע מדינות נוספות ללכת בעקבות בריטניה אשר הלכה בדרכן של ארה"ב, קנדה,האיחוד האירופי, אוסטרליה וניו-זילנד.

ראש הממשלה בנט הגדיר נכון את הזרוע המדינית של חמאס:"הזרוע הצבאית מאפשרת את הפעילות הצבאית שלו,אותם טרוריסטים-רק בחליפות".

קמפיין פלסטיני נגד ההחלטה

כל הפלגים הפלסטינים התכנסו בסוף השבוע שעבר ברצועת עזה כדי לדון בהשלכות של ההחלטה הבריטית. הם רואים בה דקירה נוספת של בריטניה בסכין בגבם של הפלסטינים לאחר הצהרת בלפור ב-1917.

הפלסטינים קראו לבריטניה לבטל את ההחלטה והודיעו על פתיחת קמפיין לאומי, עממי ומשפטי נגד ההחלטה.

אסמעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי החל מהלך רחב היקף נגד החלטת בריטניה להכריז על הארגון כ"ארגון טרור".

עוד אמר הניה כי ההחלטה הבריטית "חסרת תועלת או משפיעה" על תנועת חמאס ועל מאבקו של העם הפלסטיני.

"התחלנו לנקוט פעולה רחבה כדי להתמודד עם החלטה זו ולפעול לבידודה ולגינויה."

הניה תיאר את ההחלטה הבריטית כ"מתקפה חדשה" על העם הפלסטיני ועל זכויותיו, לדבריו, "הטענה לדאגה לקהילה היהודית בבריטניה כמניע להחלטה היא שקרית".

 

גם הרש"פ התייצבה לצד חמאס, משרד החוץ הפלסטיני  גינה את המהלך הבריטי וכינה אותו "מתקפה בלתי מוצדקת" על העם הפלסטיני ו"כניעה ללחץ הישראלי".

 

משמעויות

ההודעה הבריטית פורסמה ערב ביקורו של נשיא המדינה יצחק הרצוג בבריטניה ויש בה גם מסר חשוב לקהילה היהודית בבריטניה בדבר המחוייבות של הממשלה הבריטית להגן עליה מפני תופעות האנטישמיות.

בריטניה היא מדינה חשובה שגם חברה במועצת הביטחון של האו"ם, יש בה פעילות עניפה של תנועת "האחים המוסלמים" שהיא תנועת האם של חמאס, והחלטת שרת הפנים מהווה גם מסר אזהרה לתנועה הזו.

יש בהחלטה הזו גם מסר לממשל ביידן שמשתעשע ברעיון הקמת ממשלת פלסטינית מאוחדת של פת"ח ביחד עם חמאס כדי לאפשר תחילת משא ומתן מחודש עם ישראל.

ההחלטה הזו מחזקת את עמדת "הרביעיה הבינלאומית"(קוורטט) שהציבה 3  תנאים להידברות עם חמאס: גינוי הטרור, הכרה בישראל וקבלת כל ההסכמים שנחתמו בינה לבין אש"פ.

מנהיגי חמאס ובראשם מחמוד א-זהאר ומוסא אבו מרזוק טוענים כי החלטה לא תשפיע על חמאס ולא תפגע ב "התנגדות"( שם הקוד לטרור נגד ישראל) אבל בצמרת חמאס חוששים שההחלטה הבריטית תגביר את הבידוד של הארגון.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה הציב בסוף השבוע את הגברת הקשרים של חמאס עם הקהיליה הבינלאומית כאחד מ-8 העקרונות החשובים באסטרטגיה של הארגון.

ההערכה בקרב גורמי המודיעין במערב היא כי ההחלטה הבריטית תפגע במאמצי חמאס לגייס כספים ותרומות באירופה וכי מדינות נוספות יושפעו מההחלטה הבריטית וישנו את יחסן לארגון חמאס.

ערוץ "אל-ערביה" דיווח ב-21 בנובמבר כי  כתוצאה מההחלטה הבריטית תפגע הפעילות הכספית של חמאס בבריטניה ובשאר סניפיו באירופה, לחמאס יש בלונדון חברות נדל"ן, חברות תקשורת וקרן לאיסוף תרומות.

בדיווח נמסרה הערכה כי גם הפעילות הכספית של תנועת "האחים המוסלמים" צפוייה  להיפגע וכי יורחב הקרע בין האגף באיסטנבול בראשות מחמוד חוסיין לבין האגף בלונדון בראשות אברהים מוניר.

חמאס כבר החל בקמפיין הנגדי שלו ברשתות החברתיות שבו הוא תוקף את החלטת ממשלת בריטניה.

גם העיתונאי הבריטי דיוויד הרסט נרתם לקמפיין, במאמר שהוא פירסם באתר "מידל איסט איי" הוא טען כי החרמת חמאס בבריטניה לא בהכרח תמנע מפגשים נוספים בין ראש הממשלה לשעבר טוני בלייר לבין בכירי חמאס, במיוחד אלה המעודדים השתתפות בתהליך שלום או מאפשרים העברת סיוע הומניטארי.

הוא טען שטוני בלייר קיים מספר פגישות עם מנהיגי חמאס שעלולות להביך את ממשלת בריטניה ואת מפלגת הלייבור.