עבור לתוכן העמוד
Menu

ההתקפלות של ראש ממשלת עיראק

ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי נכנע לאיומי המליציות הפרו איראניות והורה לשחרר 14 פעילי טרור שביצעו התקפות רקטות על מטרות אמריקניות במדינה • איראן רשמה הישג נוסף ונראה כי היא תמשיך להשפיע באמצעות המליציות הנתונות למרותה על המערכת הפוליטית בעיראק והחלטותיה

בסוף השבוע שעבר פשט כוח עיראקי ללוחמה בטרור על מפקדת מליציית "גדודי חזבאללה" בבגדאד, הנאמנה לאיראן, ועצר 14 פעילים בחשד כי ביצעו ותכננו לבצע התקפות רקטות על מטרות אמריקניות בעיראק ובהן שגרירות ארה"ב בבגדאד ובסיסי צבא עיראקיים המארחים את חיילי צבא ארה"ב.

בפשיטה נתפסה גם סדנא ליצור רקטות מסוג "קטיושה" וכמה רקטות מוכנות לפעולה.

הפשיטה בוצעה על פי הוראתו של ראש ממשלת עיראק מצטפא כאט'מי אשר הבטיח לאמריקנים בסבב הראשון של שיחות הדיאלוג האסטרטגי בין עיראק לארה"ב  לפני כחודש כי יפעל להפסיק את ההתקפות על הצבא האמריקני בעיראק, הפשיטה התקבלה בברכה בקרב רבים בעיראק אשר ראו בה סימן ראשון לנחישות של ראש הממשלה החדש לפרק מנשקן את המליציות הפרו איראניות במדינה.

אולם, זמן קצר לאחר הפשיטה החלו המליציות הפרו איראניות החברות בארגון הגג "אלחשד א-שעבי" לשגר איומים לעבר ראש הממשלה מוצטפא כאט'מי.

קייס חזעלי, ראש מליציית "עצאיב אהל אלחק" הזהיר את ראש הממשלה כאט'מי כי לא כדאי לו להיכנס לעימות עם מליציות "אלחשד א-שעבי".

"אני נותן לך עצה טובה, המליציות מייצגות את העם, אף אחד לא יכול למנוע מהלוחמים להילחם בכוחות האמריקנים כדי להוציאם מעיראק אם הם לא יסוגו בדרכי שלום" אמר חזעלי.

על פי גורמים בעיראק, קייס חזעלי איים על ראש ממשלת עיראק כאט'מי כי יפעל להפילו מהשלטון ואמר לו כי ממשלתו היא ממשלת מעבר בלבד שאמורה לכהן עד לעריכת בחירות מוקדמות.

נראה כי ראש הממשלה כאט'מי נבהל מן האיומים ו-14 הפעילים שנעצרו בפשיטה שוחררו לאחר כמה שעות ממעצרם.

מייד עם שחרורם הם יצאו למרכז בגדאד כדי לחגוג, הם דרכו על תמונות של ראש הממשלה כאט'מי והעלו באש את דגלי ישראל וארה"ב.

"לא נמסור את נשקנו אלא רק לאימאם "אלמהדי" " צעקו הפעילים ששוחררו ממעצר.

בראיונות לאמצעי תקשורת עיראקיים הם טענו כי בין חיילי הכוח ללוחמה בטרור שעצר אותם היו אמריקנים בלבוש אזרחי.

 

13 מתוך 14 המשוחררים מטעם המליציות השיעיות בעיראק
13 מתוך 14 המשוחררים מטעם המליציות השיעיות בעיראק

האם כאט'מי התקפל או שנרקמה עסקה?

 גורמים מקורבים לראש הממשלה כאט'מי ניסו לטעון כי פעילי מליציית "גדודי חזבאללה" שוחררו במסגרת עסקה שעל פיה יפסקו ההתקפות על המטרות האמריקניות בעיראק בתמורה לשחרור, אולם גורמים בכירים בארגון הגג "אלחשד א-שעבי" הכחישו בתוקף את הדברים.

ראש הממשלה מוצטפא כאט'מי נמצא רק כמה חודשים ספורים בתפקידו והתקרית נחשבת להשפלה כואבת בעיני תושבי עיראק ופגיעה בכבודו ובמעמדו כראש ממשלה.

ממשלת עיראק שומרת כעת על שתיקה ולא מספקת הסברים לציבור על מה שקרה.

המסקנה המתבקשת  משחרורם של פעילי "גדודי חזבאללה" וכניעתו של ראש ממשלת עיראק כאט'מי ללחצי מליציות "אלחשד א-שעבי" היא כי המליציות הפרו איראניות יכולות למעשה להטיל וטו על כל החלטה פוליטית שאיננה לרוחן, הכניעה של כאט'מי נתפסת כטעות פוליטית גדולה שהוא יתקשה מאוד לתקנה.

כל ההערכות בעיראק כי המליציות החמושות יסכימו להתפרק מנשקן לאחר כינון הממשלה החדשה התבדו ונראה כי ממשלת כאט'מי ניצבת בפני אתגר גדול: פירוק המליציות החמושות בכוח או השלמה עם המצב הקיים.

גם אכרם אלכעבי, ראש מליציית "אלנג'באא'" הפרו איראנית, הצטרף למעגל המסרבים להתפרקות מהנשק של המליציות וקרא "להתעלם מהדרישה להתפרק מהנשק ולחזק את היכולות לקראת המערכה הגדולה".

מליציות "אלחשד א-שעבי" משתייכות רשמית לצבא עיראק אולם הן מתעלמות בגלוי מדרישת ראש הממשלה כאט'מי הנחשב על פי החוק גם למפקד העליון של הכוחות המזויינים.

בשורה התחתונה, המשמעות של התקרית האחרונה היא שאיראן רשמה ניצחון נוסף בעיראק, היא תמשיך להשפיע על המערכת הפוליטית והחלטותיה במדינה, כפי שהביאה לכך שהפרלמנט העיראקי החליט על הוצאת הכוחות האמריקנים מעיראק, האמריקנים בודאי זועמים על מוצטפא כאט'מי, מה שמציב סימן שאלה על ביקורו הצפוי בארה"ב.