עבור לתוכן העמוד
Menu

ההימור של חמאס: עימות עם ישראל ודחיית שיקום הרצועה

גורמים בעזה: מוחמד דף מכין הפתעה לישראל • כוחות גדולים של המשטרה וצה"ל ערוכים לקראת מצעד הדגלים שיתקיים אחר הצהרים בירושלים נוכח איומי ארגוני הטרור לשבש את המצעד באמצעות הפרות סדר וירי רקטות מרצועת עזה •ארגון חמאס מנסה לאתגר אותה ומנסה לכפות עליה את המשוואה החדשה "עזה ירושלים"

על פי גורמים בחמאס, הארגון הגביר את הכוננות ביחידותיו לקראת מצעד הדגלים בירושלים אחר הצהריים ונערך לאפשרות של סבב לחימה נוסף נגד ישראל.

גורמים ברצועת עזה סוברים כי מוחמד דף מכין הפתעה לממשלה החדשה בישראל בדמות חדירה לישראל וחטיפת אזרחים וחיילים דרך אחת המנהרות בגבול הרצועה או באמצעות יחידות הקומנדו הימי של חמאס.

בחמאס טוענים כי יש קונסנזוס בין כל הפלגים הפלסטינים ברצועה למנוע את קיום מצעד הדגלים במזרח ירושלים בכל מתווה שהוא. על פי גורמים בחמאס הועברו מסרים לממשלה החדשה בישראל באמצעות האו"ם והמודיעין המצרי כי יש לבטל את הצעדה כדי למנוע חיכוך מיותר שיסכן את הפסקת האש בין ישראל לחמאס.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" המקורב לחמאס ולחזבאללה דיווח אתמול כי ארגון חמאס העביר מסר לשר המודיעין המצרי, עבאס כאמל, כי מצעד הדגלים יביא לפיצוץ המצב מכיוון שחמאס מתכוון להגיב בדיוק כפי שהגיב בפעם הקודמת שנערך המצעד, דהיינו בירי רקטות לעבר ישראל.

דובר חמאס עבד אל-לטיף אל-קאנוע פירסם את ההודעה הבאה:

"מצעד הדגלים של המתנחלים הוא נפץ שיפוצץ מערכה חדשה להגנה על ירושלים ומסגד אל-אקצא, זה מחייב כוננות של עמנו בירושלים ובקרב ערביי ישראל להתעמת עם המתנחלים בכל האמצעים ואנחנו מאחוריכם".

כל הארגונים הפלסטינים הכריזו על היום כ"יום זעם" ו "אינתיפאדה". ארגון פת"ח לא נשאר מאחור, הועדה המרכזית של התנועה פירסמה קריאה לכל הפעילים והכוחות של פת"ח להתעמת עם הצועדים ולהגן על ירושלים ומסגד אל-אקצא.

צה"ל נערך לכל התרחישים, כולל לתרחיש של סבב לחימה נוסף ברצועת עזה, ותגבר את מערכת ההגנה האווירית, כולל פריסת סוללות של "כיפת ברזל". משטרת ירושלים נערכת בכוחות מתוגברים במזרח ירושלים והמשטרה תפרוס גם כוחות בסמוך לישובים הערביים בישראל והצירים הסמוכים אליהם.

ניסיון לכפות על ישראל את משוואת "עזה ירושלים"

זהו המבחן הביטחוני הראשון של הממשלה החדשה בישראל מול ארגון חמאס שרוצה לאתגר את הממשלה החדשה ולנסות לכפות עליה את המשוואה החדשה "עזה ירושלים".

צאו בחוץ - גרסת עַרַפַאת כך הכותרת שאומר הגרפיטי של יַאסֵר עַרַפַאת, יו"ר אש"ף שהנהיג מדיניות של מלחמה בישראל באמצעות פיגועי טרור ולוחמת גרילה עד הסכמי אוסלו אז ייסד את הרשות הפלסטינית (והמשיך לתמוך גם אחרי)  הוא מוסיף בשורה השנייה סיסמא נוספת - 'ירושלים קו אדום' // קרדיט טוויטר נעם בענט
צאו בחוץ – גרסת עַרַפַאת
כך הכותרת שאומר הגרפיטי של יַאסֵר עַרַפַאת, יו"ר אש"ף שהנהיג מדיניות של מלחמה בישראל באמצעות פיגועי טרור ולוחמת גרילה עד הסכמי אוסלו אז ייסד את הרשות הפלסטינית (והמשיך לתמוך גם אחרי)
הוא מוסיף בשורה השנייה סיסמא נוספת – 'ירושלים קו אדום' // קרדיט טוויטר נעם בענט

חמאס כבר ניסה לכפות את המשוואה הזו על ישראל ב"יום ירושלים" ושיגר רקטות לעבר ירושלים בזמן צעדת הדגלים,דבר שהביא למבצע "שומר החומות" שנמשך 11 ימים.

המטרה של חמאס היא ליצור מצב דה פקטו שישראלים לא יתקרבו לאזור הר הבית או לשכונות הערביות הסמוכות לו ובכך למצב את מעמדו החדש כ"מגן ירושלים ומסגד אל-אקצא".

ארגון חמאס מנסה לנצל את העובדה שקמה ממשלה חדשה בישראל שנמצאת בתחילת דרכה כדי לערער את הריבונות הישראלית במזרח ירושלים ולמחוק באופן מעשי את ההכרזה של הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.
גורמים בחמאס אומרים כי הארגון מבין כי כפיית המשוואה החדשה על ישראל היא מאבק ארוך שמחייב מערכה צבאית של כמה סבבי לחימה וכי הארגון ערוך למערכה כזו. למעשה מדובר בניסיון לגרור את ישראל למלחמת התשה כדי לאלץ אותה לבוא בסופה למשא ומתן שבו יכתיב חמאס כללי משחק חדשים בירושלים.

לדברי הגורמים בחמאס, המערכה הזו מחייבת היענות של ערביי ישראל, תושבי מזרח ירושלים והגדה והפלסטינים במדינות ערב.

נכון לעכשיו,לא ברור עדיין כיצד יסתיים אירוע מצעד הדגלים היום, האו"ם ומצרים מפעילים לחצים על חמאס להכיל את הצעדה ולא להסלים את המצב באופן שיביא להתדרדרות ביטחונית שתוביל לסבב לחימה חדש ברצועה של כמה ימים.

יתכן שחמאס יסתפק בשיגור בלוני נפץ וטפטוף ירי רקטות לעבר עוטף עזה, אך בהחלט יתכן גם ירי רקטות לעבר ירושלים בעת מצעד הדגלים שבו ישתתפו כמה אלפי צועדים כדי לשבש אותו ולצרוב את התודעה ב"תמונת ניצחון" של אלפי צועדים נסים לתפוס מחסה.

שיקום רצועת עזה עדיין לא החל, עשרות כלי רכב הנדסיים כבדים של מצרים התחילו בפינוי ההריסות של הבתים שנהרסו במהלך מבצע "שומר החומות", אך בניית הבתים ההרוסים לא החלה. הכסף מהמדינות התורמות לא הגיע, הן חוששות לתרום כסף שירד לטימיון כפי שקרה לכסף שהושקע ברצועה אחרי מבצע "צוק איתן" ב-2014.
היוזמה המצרית לייצוב הפסקת האש וניסיון להגיע להסכם רגיעה ארוך טווח מקרטעת ואם חמאס ישגר היום רקטות לעבר ישראל הפסקת האש תקרוס מייד.
חמאס לוקח סיכון גדול, הוא איננו מכיר את הממשלה החדשה ויתכן שכניסה לסבב לחימה חדש מול ישראל תביא גם למהלך קרקעי של צה"ל בתוך רצועת עזה.
ההסלמה מצידו של ארגון חמאס תפגע ביוזמה המצרית ובמאמצי השיקום של רצועת עזה, אולם חמאס מונע משיכרון כוח, הוא מעריך כי בעקבות המלחמה האחרונה הוא הפך לגורם אזורי חשוב שיכול לשנות את מאזן הכוחות של הפלסטינים מול ישראל.