עבור לתוכן העמוד
Menu

הגליוטינה האיסלמית מאיימת על צרפת

לראשונה בעידן מקרון התבטא הנשיא הצרפתי בביטוי "טרור איסלאמי" • מקרון הציג בתחילת החודש תוכנית להגנה על ערכיה החילוניים של צרפת נגד האיסלאם הקיצוני • צרפת עצמה מתקשה להכיר בבעיה

עריפת ראשו של מורה להיסטוריה בבית ספר השוכן בפרבר ליד פאריס, בירת צרפת,  הכה בהלם את כל בירות אירופה. בעקבות המעשה המזעזע והברברי, הצרפתים מבוהלים ומפוחדים וחששם נובע בעיקר מחוסר אונים של השלטונות מול הטרור האיסלמי.

הנשיא עמנואל מקרון, הגיע לזירת הרצח כמה שעות בלבד לאחר הפיגוע. לראשונה הוא הצביע על מאפיינים של רצח איסלמי. עד היום הססו שלטונות צרפת וכל הנשיאים לקרוא לאחראים על גל הטרור טרוריסטים איסלמיים במלוא מובן המילה. זה הוא בהחלט צעד משמעותי ותקדים בדרך הנכונה.

 

בשנים האחרונות אף התרענו לא פעם על הסכנה האורבת לאירופה ולצרפת בפרט, אך השלטונות העדיפו להעלים עין מסיבות שונות ומשונות ומשקולים אלקטורליים.

בחודש שעבר, נדקרו שני עיתונאים מחוץ למשרדים הקודמים של המגזין הסטירי "שרלי הבדו". באותה עת נערך משפטם של האחראים לפגוע שבוצע ב-7 בינואר 2015. 11 צרפתים נרצחו מאז, מהם 6 עיתונאים אמיצים שהעזו לצייר ולהפיץ קריקטורות של הנביא מוחמד.

המחבל הפעם היה צי'צני בן 18 שנולד במוסקבה ובעל עבר פלילי. נדגיש כי מאז הפיגוע שבוצע במרץ 2012, על ידי מוחמד מרח, כל המחבלים היו מוסלמים מצפון אפריקה ונתינים צרפתיים שריצו כבר עונשים, אך שוחררו מבתי הכלא בלי המשך מעקב משטרתי.

נזכיר גם כי מוחמד מרח רצח 7 בני אדם ובניהם אב למשפחה יהודית ואת שלושת ילדיו בכניסה לבית ספר “אוצר התורה” השוכן בעיר טולוז . אז כמו היום היה המחבל ידוע למשטרה. גם אז כמו היום נאמר שמדובר ב”זאב בודד” ושקשה היה לחזות את מעשיו. אולם מאז ועד היום לא מבוצעים מעקבים רציניים אחר חשודים.

מקרון הציג בתחילת החודש תוכנית להגנה על ערכיה החילוניים של צרפת נגד האיסלאם הקיצוני – והודיע כי בכוונתו ליישם פיקוח קפדני יותר על תוכנית הלימודים ועל מימון זר למסגדים. היו בעבר תכניות דומות, אך הן לא יצאו לפועל עד היום.

השלטונות ואף כלי התקשורת בצרפת מנסים להסביר את המניעים לגל הטרור לאור העובדה שדת האיסלם נמצאת במשבר והמדינה מחויבת לעזור ולסייע בשיקום. לדעתם יש להציע הזדמנויות כלכליות וחברתיות לקהילות המהגרים, אך למעשה הם מתעלמים מהקיצוניים ומאיומיהם.

קריקטורה של @plantu : "מורה שנרצח בגלל שלימד את החופש לחשוב, לומר, להאמין, לכתוב ולצייר. החופש הזה הוא לב ההיסטוריה שלנו, הזהות שלנו, התרבות שלנו, והיא מותקפת." // מתוך למונד, צרפת
קריקטורה של @plantu : "מורה שנרצח בגלל שלימד את החופש לחשוב, לומר, להאמין, לכתוב ולצייר. החופש הזה הוא לב ההיסטוריה שלנו, הזהות שלנו, התרבות שלנו, והיא מותקפת." // מתוך למונד, צרפת

אמנם לצרפת יש שירותים חשאיים מהטובים בעולם. הם מסכלים פיגועים, אודות גם למידע מודיעני שהם מקבלים מישראל, אבל כל עוד אין שינוי דרסטי במדיניות ובכל המישורים, לרבות הרתעה משפטית אזי התקריות ימשכו ויהיו קטלניות ומזעזעות הרבה יותר.

הייחודיות של הפיגועים נובעת מהעובדה הבסיסית: האיום של הטרור אינו חיצוני, האויב אינו שוכן מחוץ לגבולות המדינה כפי שהיה מאז ומתמיד על פני ההיסטוריה. המלחמה בטרור היא פנימית ומקורה בקרב העם הצרפתי.

המאבק בין ישראל וחיזבאללה: 1982 – 2020

הנשיא מקרון בחר להילחם בטרור הרחק מאוד ממדינתו. הוא ממשיך להיאבק ללא הצלחה רבה נגד גי'הדסטים במאלי שם הוצבו 5000 לוחמים. בד בבד, שחרורה בימים אלה של בת ערובה צרפתייה בת 75 תמורת כופר לג'יהאדיסטים עורר זעם רב בדעת הקהל. האישה שפעלה למטרות הומניטריות הסתירה שהתאסלמה ואת כוונתה לשוב למאלי. חמור עוד יותר, התברר כי המתווך ממאלי שחרר 200 ג'יהאדיסטים שהיו מוחזקים בבתי כלא.

צרפת למודת קרבות אכן יודעת להנציח ולהלל את גיבוריה וגם את קרבנותיה. ברור אבל כי הטקסים הרשמיים הנערכים אחרי הפיגועים הטראגיים לא ירתיעו את הטרוריסטים. גם נוצר רושם שממשלת צרפת מנסה להסיט את תשומת הלב מהעיקר – לא בלוחמה בטרור עצמו אלא בהנצחת קורבנותיה.

עד היום מתקשים שלטונות צרפת להתמודד עם גלי הטרור האסלאמי למרות כל האמצעים שננקטו עד כה: מצב חרום שרר במדינה במשך 719 ימים, וחוק דרסטי שהתקבל בפרלמנט בנובמבר 2017 .

בפיגוע האחרון שוב התברר כי שלטונות צרפת מנסים להסתיר מידע חשוב לציבור. הם מתעקשים להשתמש בטרמינולוגיה ייחודית, במושגים שונים בשפה הצרפתית במטרה אחת להימנע מלהגדיר במפורש מה היא פעולת טרור ומי הוא טרוריסט.

בכל מהלך שנעשה לאחר אירוע טרור הם גם נמנעים לומר בפרוש כי כל הפיגועים בוצעו על ידי טרוריסטים מוסלמים. משטרת צרפת גם אינה פועלת מספיק נגד הרדיקליזציה האסלמית במסגדים וכן בבית הסוהר. יש היום בצרפת יותר מ-25 “חמומי מוח איסלמים” שמסרבים ל"שוב למוטב" ולהתאקלם בחברה. גם אז כמו היום נאמר על ידי השלטונות כי ” החשוד היה ידוע למשטרה בשל עבירות קטנות ולא התגלו אחרי מעקב אחריו, שום סימנים להקצנה דתית”, “הוא היה מוכר בשל אחזקת סמים, לא יכולנו לומר שהוא היה קיצוני שעשוי להוציא לפועל פיגוע וכל הנראה הוא פעל לבדו” . זאת הגישה המוטעית והחוזרת על עצמה בכל אירוע מאז תחילת גל הפיגועים.

נציין כי צרפת היא מדינה חילונית המפרידה בין דת למדינה ובכל מפקד אוכלוסין אין זכר לדתו של האזרח’ כך שבלתי אפשרי היום מבחינתם לומר במפורש כי מוסלמי הוא שביצע את פעולת הטרור. הנוכחות של 8 עד 10 מיליון מוסלמים בצרפת משפיעה מאוד על קבלת ההחלטות בדרג המדיני, גם בהיבט המודיעיני. יש לציין שבניגוד לגרמניה שבה רוב המוסלמים הם טורקים או אנגליה שרובם מהודו ופקיסטן, בצרפת הרוב המכריע הוא ממוצא צפון אפריקאי, ממרוקו, טוניסיה ואלג’יריה. השתלטותה של טורקיה עם המיליציות שלה בלוב מסכנת עוד יותר את צרפת במיוחד נוכח הדרדרות היחסים בין אנקרה לפאריס.

מבחינתה של ישראל, יש להזכיר כי בשנות ה-70 עם הקמת אש"פ, צרפת קבלה את פעולות הטרור וחטיפות המטוסים כאמצעי לגיטימי במאבק הפוליטי להשגת היעד.
היא גם אפשרה לאש"פ לפתוח נציגות דיפלומטית בפאריס והעלימה עין גם אם הועברו דרך המזוודה הדיפלומטית נשק ומטענים. היא עד היום מתלבטת בהפרדה בין זרוע פוליטית לצבאית של ארגון החיזבאללה. היא מקבלת את מנהיגי חיזבאללה בממשלה לבנונית כדבר מובן מאליו, מתעלמת מכוחו הצבאי ההרסני, ממדיניות הטרור המובהקת שהוא זורע בכל האזור, ומאיומיו להשמיד את מדינת ישראל בסיוע של איראן.

כך פעלה צרפת בשנות ה-70 כלפי ארגוני הטרור של אש“פ וכך היא פועלת היום לגבי החמאס שמצטיירת בעיניהם כמו החיזבאללה ו"האחים המוסלמים", כתנועות חברתיות הדואגות לחינוך וצדקה. היא גם טועה ומטעה כאשר היא ממשיכה להאמין שלמחרת פתרון הבעיה הפלשתינית יפסקו לחלוטין כל פעולות האיבה והטרור באירופה.

 

עבאס מחכה לביידן

הטרור הפלשתיני אינו שונה ביסודו בתפיסת העולם ודפוסי הפעולה של הארגונים האסלאמיים הפועלים היום באירופה. אלה ואלה מגלים טינה אנטישמית עמוקה ומושרשת. הם גם מכחישים את השואה וקוראים בגלוי להשמדת היהודים. ההבדל היחיד ביניהם נוצר בגלל הדגש על ההיבט הדתי–ג’יהאדיסטי, אך מטרתם זהה כלפי המערב כולו.

כמו במצב מלחמה יש להילחם עד חורמה בטרור ובמקביל לשמור כמובן על הערכים היסודיים של דמוקרטיה נאורה.

אחרי עריפת ראש של מורה להיסטוריה ואחרי שורת פגועים נגד עיתונאים, צרפת הנאורה אינה יכולה להחריש עוד. היא חייבת להגיב בכל הכוח נגד הניסיונות לפגוע באבני היסוד של הדמוקרטיה, בחופש הביטוי ובחינוך.

יש לצפות מצרפת שתשנה סוף סוף את עמדתה ותתחיל להילחם בטרור בכלים אחרים ומתוחכמים כפי שעושה זאת ישראל לאורך השנים. בתוך כך, על הנשיא מקרון להכריז מלחמה גלויה וטוטלית נגד הטרור האסלאמי.

למרות שאנו מאוכזבים מהדיפלומטיה הצרפתית כלפינו ובמיוחד בנושא הסכסוך עם הפלשתינים, אנו כמובן מלוכדים היום עם העם הצרפתי במאבקו נגד הטרור ומחזקים את ידי הנשיא מקרון והשלטונות. ישראל תמיד תהיה מוכנה לייעץ ולסייע לידידים.