עבור לתוכן העמוד
Menu

הבחירות לנשיאות באיראן: משה"מ מבקשת להשתלט על התפקיד

ויכוח בקרב התומכים ובקרב השמרנים האם אנשי צבא צריכים להוביל את המדינה • בכירים רבים מקרב משמרות המהפכה פורשים על מנת להתמודד במרוץ לנשיאות • גם אחמדינז'אד עדין בתמונה

שלושה חודשים לפני הבחירות לנשיאות באיראן (יוני 2021) , השאלה האם בכירי משמרות המהפכה בעבר ובהווה יכולים להגיש מועמדות, עומדת במוקד הוויכוחים הקשים בין תומכי ומתנגדי הרעיון. לאלה המצדדים בו יש רקע צבאי בעצמם מנגד, פעילי המחנה הרפורמיסטי טוענים כי מעמדה של איראן עלול להיפגע מבית ומחוץ.

הצלחת מועמד מטעם משה"מ להגיע לנשיאות תשלים את השתלטותם של משמרות המהפכה על גם על הזירה הפוליטית באיראן, תעמיק את אחיזתם בשלטון ותבצר את מעמדם כגוף צבאי-פוליטי-כלכלי ולמעשה תשלים את השתלטותם על איראן. עם זאת – עליהם עדין לזכות באמון הציבור – קודם לכן עליהם לצלוח את מועצת שומרי החוקה שאמורה לאשר או לפסול את מועמדותם.

הגנרל מוחסן רצ'אא'י, מפקד משמרות המהפכה במהלך מלחמת עיראק-איראן, הנושא שנים רבות בתפקיד מזכיר "המועצה לקביעת האינטרס", הגדיר בראיון לסוכנות בורנא (מיום 5.3), את הצטרפותם של מועמדים צבאיים למרוץ לנשיאות כ"גיוון מבורך".
לשיטתו, רק מועמד בעל רקע צבאי יכול לפתור את הבעיות הכלכליות הנוכחיות של איראן, לשדר מסר עוצמתי לאויביה מבית ומחוץ ולהתייצב מול "גורמים חזקים" שהכניסו ידם עמוק אל תוך כיסי העם ולהחזיר את הכספים לקופת המדינה.

רצ'איי, אמר כי "גם באירופה ובארה"ב, ליותר מ -50% מהנשיאים וראשי יש רקע צבאי". לדבריו, המתנגדים לרעיון זה, חוששים למעשה לאינטרסים הכלכליים שלהם כי הם יודעים שנשיא חזק בעל רקע צבאי יפרק את הקרטלים הכלכליים שהם בנו על חשבון היחלשות רוב אזרחי המדינה. הוא הוסיף, כי אנשי צבא יעילים ויכולים לתכנן ולבצע שינויים ביעילות וזה מה שנדרש עבור איראן בעיתוי זה.

רצ'אא'י אף רתם את ההיסטוריה האיראנית להצדקת טענותיו והזכיר כי אמיר כביר (ראש הממשלה האגדי של אימפריה הפרסית בתקופת שלטונו של השושלת קאג'אר) "שרת זמן רב בכוחות המזוינים לפני שנכנס לתפקיד ממשלתי ועל סמך ניסיונו הצבאי, הצליח לגרום למהפכה אמיתית ברשות המבצעת בתוך זמן קצר".

כמו כן מחסן רפיק'דוסת (Mohsen Rafiq- doost) , השר הראשון של משמרות המהפכה ומי שעמד בראש קרן "החלכאים והנדכאים", אחת הקרנות הכלכליות החזקות ביותר באיראן מבחינה כלכלית, ייעשה מה שהמנהיג ח'אמנהאי מצפה מהנשיא וממשלתו, ניתן יהיה לפתור תוך שנה את בעיותיה הסבוכות של איראן ולהסיר את המכשולים העומדים בפני התקדמותה בתחומים שונים".

ברוח דומה הביע מחמד אסמאעיל כות'רי (Esmaeil Kowsari), לשעבר ממפקדי דיביזיית ת'אראללה של משה"מ בטהראן, תמיכה בכך שהנשיא הבא יהיה איש בעל רקע צבאי. לדבריו, "מתנגדי הרעיון מנהלים לוחמה פסיכולוגית בנושא במטרה להפחיד את האזרחים בשעה שגם הם מודעים שאנשי משה"מ היו קודם כל לוחמים פוליטיים לפני שלבשו את מדי צבא וכניסתם למשה"מ הייתה מתוך כוונות פוליטיות לקדם את מטרות המהפכה האסלאמית".

בנוסף לרצ'אא'י , הודיעו גם בכירים נוספים במשמרות המהפכה כי בכוונתם להתמודד על משרת הנשיא : הגנרל חסין דהקאן (Hossein Dehqan) לשעבר שר ההגנה כיום יועצו של המנהיג לענייני ביטחוניים שהודיע כבר בנובמבר 2020 ותא"ל סעיד מוחמד (52) (Saeed Mohammad) , מפקד בסיס ח'אתם אל-אנביאא' ( (Khatam ol-Anbia Construction Base , התפטר ביום 7.3 מתפקידו. את מכתב התפטרותו הוא שיגר לרב אלוף חסין סלאמי, המפקד הראשי של המשמרות ובו רמז על כוונתו לרוץ לנשיאות.

 

(סעיד מחמד ממשה"מ למשרד הנשיא ?)
(סעיד מחמד ממשה"מ למשרד הנשיא ?)

ח'אתם אלאנביאא' היא זרוע הבינוי של משמרות המהפכה ואחראית לפרויקטים לשיקום תשתיות ברחבי איראן ונחשבת כמעצמה כלכלית. גורמים מסוימים באיראן טוענים כי סעיד מוחמד הגיע למסקנה כי הוא יזכה לתמיכתו של האייתוללה עלי ח'אמנהאי . מוחמד הסביר בציוץ כי לאור נוכחותו הצפויה באווירה האלקטורלית" הוא החליט להתפטר כדי לא לגרום לפגיעה בשמו הטוב של משה"מ בכלל והמוסד בראשו עמד בפרט .במקומו של סעיד מונה חסין הושי סאדאת (Seyyed Hossein Houshisadat) לעמוד בראש זרוע הבינוי של משה"מ .

עלי מוטהרי ( (Ali Motahhari , בנו של האייתוללה מורטצ'א מוטהרי ממייסדי הרפובליקה האסלאמית ולשעבר סגן יו"ר המג'לס וגיסו של עלי לאריג'אני, יו"ר הפרלמנט לשעבר, שהכריז בעצמו בימים האחרונים על מועמדותו לנשיאות, התנגד שמחליפו של חסן רוחאני ייבחר מתוך מועמדים צבאיים.

לדבריו, עצם הצטרפות מועמדים צבאיים למרוץ, משדרת מסר שבמדינה חסרים מועמדים מתאימים לתפקיד נשיא. הוא הדגיש כי התנגדותו לרעיון אינה בגדר "לוחמה פסיכולוגית" נגד מפקדי משמרות המהפכה אלא נאמרת "לטובת המדינה". מטהארי נפסל על ידי מועצת שומרי החוקה מהתמודדות לבחירות למג'לס ב-2020.

באק'ר ק'אליבאף
באק'ר ק'אליבאף

המחנה השמרני מתלכד סביב יו"ר הרשות השופטת

עוזריו של מחמד באק'ר ק'אליבאף, יו"ר הנוכחי של הפרלמנט, הבהירו, כי הוא לא יתמודד מתוך הכוונה לסייע לאייתוללה אבראהים ראא'סי , יו"ר הרשות השופטת, להתמודד ולזכות בנשיאות.

עם זאת, האיתאללה ראא'סי טרם הכריז רשמית על מועמדותו, אך ממשיך לקיים סדרת ביקורים קדחתניים במחוזות שונים ולהופיע בכל אירוע אפשרי כנראה כדי להציג את עצמו כדמות המתאימה ביותר לשבת על כס הנשיאות. זאת, מבחינתו, כעוד שלב נוסף בקריירה הארוכה שלו במשטר, לפני שיזכה לרשת את מנהיגות הרפובליקה לאחר מותו של עלי ח'אמנהאי בשנים הקרובות.

סוכנות הידיעות "תסנים", המזוהה עם משמרות המהפכה, אישרה (1.3) כי קאליבאף לא בין המועמדים לנשיאות. הסוכנות שבחה את החלטתו "האמיצה" של ק'אליבאף כ"אחד הגורמים המשפיעים, המשמעותיים והחזקים ביותר ברפובליקה האסלאמית האיראנית וכמפקד ביצועי מוצלח ובעל זכויות רבות" וקראה ליתר המועמדים בקרב המחנה השמרני, הן אלה שהכריזו כבר על מועמדות והן אלה שנראים מועמדים פוטנציאליים, לקחת דוגמא מקאליבאף, לפרוש מהמרוץ ולאחד כוחות כדי שהשמרנים יגשימו את שאיפתם ויריצו את ראא'סי – כמועמדם המוסכם- לכס הנשיאות.

יחד עם זאת, תסנים מדגישה כי חלק מהמועמדים בקרב השמרנים, פתחו בקמפיינים רק מתוך הכוונה לזכות בתפקידים משמעותיים יותר בעתיד.
סוכנות הידיעות של הסטודנטים ISNA) ) דיווחה כי גם שר החוץ מחמד ג'ואד ט'ריף ושר התקשורת מחמד ג'ואד אזרי-ג'הרומי יתמודדו בבחירות לנשיאות. מטה הבחירות הלאומי של איראן ירשום את המתמודדים בין ה11-15 מאי ולאחר מכן הם צפויים להיות מאושרים או להפסל על ידי מועצת שומרי החוקה.

(מטה הבחירות הלאומי) מקור ISNA
(מטה הבחירות הלאומי) מקור ISNA

אחמדינז'אד מצטרף למרוץ לנשיאות ?

בינתיים שאיפתו של נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדינג'אד, לחזור לכס הנשיאות הולכת ומתבררת יותר והוא ממשיך להוביל את המסע הלא רשמי שלו לבחירות. הוא ביקר בימים האחרונים את שורדי רעידת האדמה הקשה בעיר סיסחת, שהתרחשה לפני שבועיים בדרום מערב המדינה והביע עמם הזדהות לאחר שביקר בעוד מספר ערים במחוזות נוספים וקיים שורה ארוכה של ראיונות עם התקשורת הזרה.

אחמדינג'אד שילהב את הרוחות בזירה הפוליטית לאחר שאמר בימים האחרונים בראיון לאתר חדשות בטהראן, כי האפשרות שגורמי המשטר יתנקשו בחייו היא "רצינית" . הוא התייחס לאתר שתומך במחנה השמרני ובעיקר באישים כמו סעיד ג'לילי, לשעבר ראש המועצה לביטחון הלאומי, ואמר כי מה שכתוב באתר זה חושף את כוונתם של גורמים מסוימים לסלקו מהזירה הפוליטית באמצעות התנקשות בחייו.

האתר שאחמדינג'אד הזכיר בדבריו, איים כי גורלו של אחמדינג'אד לא יידמה ליתר הנשיאים של הרפובליקה שסולקו מאיראן או שהושמו במעצר בית אלא "הוא יסיים את חייו כמו שאהפור בח'תיאר" (ראש הממשלה האחרון של השאה פהלווי אשר נרצח בפריס ע"י שליחי המודיעין האיראני) .
אחמדינג'אד אמר לאחרונה כי לו ידוע סודות חשובים על ההתנהלות המושחתת של אישים המחזיקים עדיין בתפקידי מפתח במשטר, והוסיף כי הוא סיפר את הסודות בקלטות השמורות במספר מקומות שונים באיראן ומחוצה לה כך שאם יתנקשו בחייו, הסודות ייחשפו.

אחמדינג'אד הגביר את ביקורתו לקראת הבחירות על כל גורמי המשטר לאחר שע'לאם עלי חדאד עאדל, מחותנו של האייתוללה עלי ח'אמנהאי ויו"ר המג'לס לשעבר, הביע לפני מספר ימים "ביטחון מלא" כי אחמדינג'אד לא יקבל את אישורה של "מועצת שומרי החוקה" (האמורה לאשר\לסנן את רשימת המועמדים לנשיאות.

אחמדינג'אד אמר בתגובה כי חדאד עאדל היה פקיד זוטר ונוכל שכל תפקידו היה "לסחוב את תיקו של ראש לשכתה של המלכה פרח פהלווי ((Empress Farah Pahlavi ואף היו תמונות שהוא מנשק את ידה של המלכה, אך גורמי המודיעין של הרפובליקה דאגו להשמיד את התמונות לאחר שגנבו אותן מביתה של האזרחית שהחזיקה בתמונות הללו" (אשתו של שר החוץ חוסיין פאטמי בתקופת השאה).
אחמדינז'אד גם האשים את חדאד עאדל כי הוא "מהדהד את האוייב" וכי רבים מקרב אלה עמם נפגש דחקו בו לשוב לרוץ לנשיאות. לדברי חדאד-עאדל אף ניסה לחבל בתקופת נשיאותו הראשונה (2005-2009)

חדאד עאדל הגיב בחריפות לדברי אחמדינג'אד ואמר כי הוא יגיש נגדו תלונה למשטרה. אך בנוסף לחדאד עאדל, גורמים רבים אחרים מציינים כי הם לא רואים כל סיכוי שהמנהיג העליון יסכים לחזרתו של אחמדינג'אד לתפקיד הנשיא. המנהיג התנגד בקולו לפני ארבע שנים לחזרתו של אחמדינג'אד ואף לעג בפומבי לפניותיו הרבות של אחמדינג'אד אליו במטרה לא להתנגד לרעיון.