עבור לתוכן העמוד
Menu

הבחירות ברש"פ: קמפיין בינ"ל למען השתתפות תושבי מזרח י-ם

יו"ר הרש"פ הורה על פתיחת קמפיין בינלאומי בדבר זכותם של תושבי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות לפרלמנט למרות המלצת בכירים בפת"ח לדחות את הבחירות • מחמוד עבאס יצא לטיפול רפואי בגרמניה ויתכן שמהלכים האלה נועדו להכין את דעת הקהל לאפשרות דחיית הבחירות

הרש"פ פתחה בקמפיין בינלאומי נגד ישראל בניסיון לכופף את ידה ולאלץ אותה להסכים להשתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות לפרלמנט ב-22 במאי.

ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד א-שתייה, גילה בישיבת הממשלה הפלסטינית כי הרש"פ שיגרה איגרות בנושא לאו"מ,לאיחוד האירופי, לארה"ב ולרוסיה, הוא הסביר כי אין שום מניעה לאפשר את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות כפי שקרה בבחירות לפרלמנט הפלסטיני ב-2006.

וואסל אבו יוסף, חבר הועד הפועל של אש"פ אמר כי יש חשיבות גדולה להשתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות לפרלמנט בדיוק בעת שישראל מנסה להפוך את העיר לבירתה המאוחדת.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי הרש"פ רוצה לנצל את הקמפיין בנושא הבחירות של תושבי מזרח ירושלים כדי לכרסם ולשחוק את ההכרזה של ממשל טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

הרש"פ שלחה מכתב רשמי לישראל בחודש פברואר השנה וביקשה את אישורה להשתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות. היא נענתה במכתב רשמי מישראל כי תשובה רשמית תינתן לאחר הבחירות לכנסת עד כה הרש"פ לא קיבלה שום תשובה רשמית מישראל.

גם האיחוד האירופי פנה לישראל בחודש שעבר בבקשה לאשר את הגעתם של פקחים בינלאומיים לשטחי הגדה ומזרח ירושלים לצורך ההכנות לבחירות לפרלמנט בעוד כחודש וחצי.

האיחוד האירופי לא קיבל תשובה מישראל, לעומת זאת, הדרג המדיני שיגר את ראש השב"כ נדב ארגמן לרמאללה לפגישה עם יו"ר הרש"פ עם מסר הדורש ממנו לבטל את הבחירות נוכח הסכנה של השתתפות תנועת חמאס בהן לביטחון ישראל והרש"פ.

מחמוד עבאס דחה את הדרישה הישראלית על הסף, הוא גם דחה בקשה דומה של מצרים וירדן. בינתיים הסתבכו העניינים בתוך זירת הפת"ח, מרוואן ברגותי החליט על הקמת רשימה משותפת ביחד עם נאצר אל-קידווה שתתמודד בבחירות לפרלמנט, דבר המאיים לטרוף את קלפיו של מחמוד עבאס, בתרחיש הזה, תנועת פת"ח תתמודד בבחירות כשהיא מפוצלת לשלושה ראשים (מחמוד עבאס, ברגותי-אלקידווה ומוחמד דחלאן), דבר המחליש אותה ומגביר את סיכויי תנועת חמאס לנצח בבחירות.

מחמוד עבאס איננו מרים ידיים,למרות שנקלע למצוקה פוליטית קשה, הוא ממשיך לנסות ולהציע פיתויים למרוואן ברגותי כדי שיסוג מהרשימה המשותפת עם נאצר אל-קידווה, אולם, בכירים בפת"ח, שחוששים מהפסד התנועה בבחירות, דורשים ממחמוד עבאס לדחות את הבחירות או לבטלן.

הקבינט הביטחוני בישראל עדיין לא התכנס לדון בנושא השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות, אולם יש קונסנזוס במערכת הביטחון כי הבחירות הפלסטיניות מסוכנות לישראל ואחרי שראש השב"כ נשלח על ידי הדרג המדיני להזהיר את יו"ר הרש"פ, קשה לראות את האפשרות שהדרג המדיני בישראל ישנה את דעתו, בניגוד להמלצות מערכת הביטחון, ויאשר את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות.

בהחלט אפשרי כי גם יו"ר הרש"פ מעריך זאת ולכן הוא הורה על קמפיין מדיני נגד ישראל בנושא מזרח ירושלים כדי להראות לתושבי השטחים כי הוא נלחם עד הסוף על נושא ירושלים שהיא "קו אדום" מבחינת הפלסטינים. הקמפיין הזה יכול גם להוות הסולם שיאפשר לו ל"רדת מעץ" הבחירות שעליו טיפס ואז הוא יתרץ את דחיית הבחירות בכך שניסה את כל הדרכים האפשריות כדי שתושבי מזרח ירושלים ישתתפו בבחירות, אך הדבר לא הסתייע.

אמצעי התקשורת הרשמיים של הרש"פ מדגישים את הקמפיין המדיני בעניין ירושלים.

יו"ר הרש"פ יצא ב-5 באפריל לירדן ומשם לגרמניה לטיפול רפואי והוא אמור גם להיפגש עם קנצלר גרמניה, אנגלה מרקל. ברש"פ טוענים כי מצבו של מחמוד עבאס בן ה-86 הוא טוב וכי מדבר בטיפול שנקבע מראש, ברש"פ דוחים את האפשרות שהטיפול הרפואי נועד להכשיר את דעת הקהל הפלסטינית כי הבחירות ידחו על רקע מצבו הרפואי של הראיס, אולם, צריך להתייחס בזהירות להסברי הרש"פ, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אמור לשוב לרמאללה ביום חמישי, כל שינוי בלוח הזמנים צריך להדליק אור אדום בכל הקשור למצבו הרפואי ולעתיד הבחירות.