עבור לתוכן העמוד
Menu

הבחירות ברש"פ: ברית חמאס-דחלאן

מוחמד דחלאן חיזק את הברית פוליטית שלו עם תנועת חמאס והוא מקים ברצועה מרכז פעילות פוליטי לקראת הבחירות לפרלמנט • דחלאן מתכנן להריץ בבחירות רשימה עצמאית, אך הוא יצטרך להתגבר על המכשולים שיציב בפניו יו"ר הרש"פ

בתחילת השבוע הגיע לרצועת עזה רשיד אבו שבאכ, מי שהיה ראש המודיעין המסכל של הרצועה, המקורב מאוד למוחמד דחלאן, והאיש שניהל את הקרבות של הרש"פ נגד פעילי חמאס בעת שהשתלטו בכוח ב-2007 על הרצועה.

אבו שבאכ הגיע לרצועה לקראת הגשת הרשימות לבחירות לפרלמנט לועדת הבחירות המרכזית, "הזרם הרפורמיסטי" של מוחמד דחלאן מתכוון להתמודד בבחירות לפרלמנט.

בכיר בפת”ח: הבחירות – התאבדות פוליטית

מוחמד דחלאן עצמו לא יוכל להשתתף בבחירות בגלל שהחוק הפלסטיני אוסר על השתתפות כל מי שהורשע בבית דין פלסטיני בעבירות שחיתות. לא ברור עדיין אם ועדת הבחירות המרכזית תאשר את הרשימה שתומכי דחלאן מתכוונים להגיש. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שולט בועדה וגם בבית הדין המיוחד שהוקם לדון בנושא הבחירות.

על פי גורמים ברצועה, השבוע צפוי להגיע לרצועה ממצרים, סמיר משהראווי, יד ימינו של מוחמד דחלאן, כדי לסייע בהכנות לבחירות. בחודש האחרון הגיעו לרצועה עבד אלחכים עווד ורסאן ג'דאללה, שני בכירים מתנועתו של מוחמד דחלאן, ועוד עשרות פעילים אחר היעדרות של 14 שנה.

החזרה של אנשי דחלאן לרצועת עזה היא במסגרת שורה של הסכמים שהוא השיג עם יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, מאז 2017.

אנשי דחלאן יוכלו לחזור לרצועה במסגרת הסכם פוליטי ושני הצדדים מתחייבים שלא לעשות מעשי נקם, לחלק מאנשי דחלאן יש "דם של חמאס על הידיים" והם נלחמו נגד פעילי חמאס במהלך אירועי הדמים ב-2007.

מעבר לערבויות הפוליטיות ההדדיות של חמאס ומוחמד דחלאן להימנע מפעולות נקם ומעשי איבה הדדיים, פעלה ברצועת עזה "ועדת פיוס חברתית" שהוקמה על ידי מוחמד דחלאן ויחיא סינוואר שהשיגה "סולחות" ותשלום פיצוי כספי למשפחות ההרוגים בעת השתלטות חמאס על הרצועה.

במסגרת ההבנות בין מוחמד דחלאן ליחיא סינוואר הועברו עד כה לרצועת עזה 60 אלף מנות חיסון נגד קורונה במימון דחלאן ואיחוד האמירויות.

המשמעות הפוליטית

מוחמד דחלאן מבסס את כוחו ברצועת עזה נוכח חולשתו בשטחי הגדה שם שולט יריבו המר מחמוד עבאס.

בחודשים האחרונים פעלו מנגנוני הביטחון של הרש"פ נגד נאמניו של מוחמד דחלאן במחנות הפליטים בגדה ועצרו עשרות מהם כדי לצמצם את כוחו ולשבש את פעילותו לקראת הבחירות.

מוחמד דחלאן רוצה להשיג לעצמו לגיטימציה פוליטית באמצעות בחירת אנשיו לפרלמנט בניסיון למחוק את הדה-לגיטימציה שעשה לו מחמוד עבאס ברחוב הפלסטיני. הוא מעריך שיוכל לצבור כוח פוליטי בפרלמנט ולשפר את עמדת המיקוח שלו מול מחמוד עבאס.

דחלאן הצליח להקים ברית אינטרסים פוליטית עם תנועת חמאס שמוכנה לפתוח את שערי הרצועה בפני אנשי דחלאן כדי לחזקו, דבר שמחליש משמעותית את יו"ר הרש"פ ותנועת פת"ח לקראת הבחירות לפרלמנט.

לכסף הרב שבידי דחלאן ולתמיכה של איחוד האמירויות באספקת חיסונים נגד קורונה לתושבי הרצועה יש גם כן השפעה גדולה על עמדת חמאס.

אנשי דחלאן חוזרים לרצועת עזה
אנשי דחלאן חוזרים לרצועת עזה

ההתבססות של מוחמד דחלאן ברצועת עזה מדאיגה מאוד את יו"ר הרש"פ, בנוסף להתחזקות מעמדם של נאצר אל-קידווה ומרוואן ברגותי, יש כמה בכירים בפת"ח שמודאגים מאוד מהפיצול בתנועה ומנסים לשכנע את מחמוד עבאס לדחות את הבחירות מחשש להפסד מול תנועת חמאס.

המחבלת מסבארו כבר לא מבוקשת ע”י האינטרפול

תנועת חמאס לוקחת הימור בהסכם הפוליטי שלה עם מוחמד דחלאן שהיה אחד מאויביה המרים, דחלאן נתמך על ידי שלוש מדינות ערביות: מצרים, איחוד האמירויות וסעודיה שרואות ב"אחים המוסלמים" ובחמאס תנועות טרור, אולם, בכירים בחמאס בטוחים בכוחה של הזרוע הצבאית של התנועה שהיא לא תאפשר לאנשי דחלאן להרים ראש, כרגע המטרה המשותפת היא להחליש את כוחם של מחמוד עבאס ותנועת פת"ח.