עבור לתוכן העמוד
Menu

הבחירות באיראן: "סלימאני הפך את איראן למעצמה אזורי במחיר כלכלה מתפוררת"

העימות הראשון בין 7 המועמדים נערך בשבת ועסק בעיקר בכלכלה • הוא גלש מהר מאוד למאבק אישי וירידה מתחת לחגורה

העימות הטלוויזיוני הראשון שהתקיים בשבת 5.6 בערוץ החדשות של רשות השידור האיראנית, שבעת המועמדים חשפו פרטים על שחיתויות המשטר ואי סדרים רבים בקרב גופי המשטר ומספר פרטים מביכים על עברם של המתחרים וחלקם אף איימו מפורשות על חייהם.

העימות הראשון מבין השלוש שיתקיימו עד הבחירות בערוצי הטלוויזיה של המשטר, הוקדש לסוגיות כלכליות, אך כבר מהשניות הראשונות שלו עברו המתמודדים להתקפות אישיות חריפות. יחד עם זאת, כל השבעה הסכימו, כי המצב הכלכלי חסר תקדים בחומרתו בהיסטוריה המודרנית של איראן.

עבדאלנצאר המתי Abdolnaser Hemmati)) , שעד לפני שבועיים שמש נגיד הבנק המרכזי Central Bank of Iran (CBI) ומוחסן מהר עליזאדהMohsen Mehralizadeh , לשעבר ראש ארגון החינוך הגופני באיראן, הוכיחו במהלך העימות כי שניהם מהווים מועמדים תומכי המחנה הרפורמיסטי מבלי לציין זאת מפורשות ומנסים לגייס את קולותיהם של מאוכזבי מחנה זה.

אבראהים ראיסי, שלפי השערות רבות, נחשב המועמד המועדף על המנהיג העליון של המשטר ועל משמרות המהפכה ועוד גופים שמרנים רבים במדינה, התגלה במהלך העימות כמועמד החלש ביותר מבין השבעה ונאלץ להתגונן ללא הרף על עצמו.

המועמד רפורמיסטי, מוחסן מהר עליזאדה פנה אל האייתוללה ראיסי ושאל אותו "עם כל הכבוד לתואר הדתי שלך, איך אתה יכול לפתור את התסבוכת הנוראית של כלכלת איראן בשעה שרק למדת 6 כיתות בלימודים קלסיים ולאחר מכן היית בישיבות דתיות? אתה מבין בכלל בכלכלה? אתה דומה לנהג חדש שרוצה לנהוג בכביש קשה בצפון המדינה. האם הייתה רוצה שמשפחתך תהיה בתוך אוטובוס של נהג טרי שדוהר לתהום?".

הוא אף האשים אותו כי הוא רוצה להשתמש במשרת הנשיא כמקפצה לתפקיד נישא יותר ובמשתמע – מנהיג איראן. עליזאדה הוסיף "אם אתה באמת מודאג מהמצב הכלכלי תנסה קודם כל להכניס רפורמה במשרד המשפטים המתנהל כמו זו של שושלת קאג'ר (Qajar dynasty במאה ה-19)…וסובל מסנדרום כרוני של הבטחת משרות רמות…עתה אתה מנסה להתמודד לתפקיד הנשיא ומעבר לו". עליזאדה גם חלק שבחים לתפקודו של ח'אתמי (1997-2005).

עבדאלנאצר המתי אמר, כי האייתוללה ראיסי ויתר המועמדים השמרנים הפכו את פרנסת העם האיראני לשבי המדיניות התוקפנית שלהם כלפי העולם. בתגובה המתי הותקף ע"י חמישה מועמדים שמרנים

המתי ומהר עליזאדה חזרו פעמים רבות וטענו כי 4 מועמדים שמרניים הם עלי תאנה- "מועמדי כיסוי" של ראיסי ולכן לא יתייחסו לדברים של הארבעה אלא יפנו ישירות לראיסי. המתי אף דרש מראש מערכת המשפט לתת לו מכתב מראש שיבטיח שלא יועמד לדין לאחר הבחירות בגלל הביקורות שהוא משמיע על המשטר.

"סלימאני הפך את איראן למעצמה אזורי במחיר כלכלה מתפוררת"

עבדול נאצר המתי, שהיה באופן ברור המועמד המוביל והחזק בעימות, מתח גם ביקורת על היעדרותן של מועמדות נשים בבחירות, והוסיף, כי בא להגן על "הרפובליקה" של ממשלת איראן. הוא אף אמר כי ק'אסם סולימאני הפך את איראן למעצמה אזורית אך "זו מעצמה עם כלכלה מתפוררת שאורבות לה גם סכנות כלכליות חמורות עוד יותר אם שמרנים יישבו על כסא נשיא המדינה".

הוא הוסיף כי הצטרף למעגל השלטון כדי לתרום לשיפור כלכלת איראן. הוא אמר "לא אפשרתי לכלכלה האיראנית להפוך לוונצואלה. הצטרפתי גם לקמפיין הבחירות לנשיאות כדי שכלכלת המדינה לא תדמה למצב של צפון קוריאה … אני לא מייצג את חסן רוחאני, הוא גם לא היה מבין גדול בכלכלה. פוטרתי מהבנק המרכזי בגלל חילוקי דעות שהיו לי איתו, אבל אני חייב להודות שחסן רוחאני הוא אדם שמבין יותר בסוגיות העולם הגדול, מדויק וחכם יותר מחמשת המועמדים הנוכחיים (השמרנים) לנשיאות."

המתי אמר גם למוחסן רזאא'י Mohsen Rezai , "אתה נמנה עם אלה שעצרו את הכלכלה. די כבר. תורידו את הברכיים מצוואר הכלכלה. אם אזכה בבחירות, אכריז עליך כגורם שמחבל בכלכלה".
חמישה המועמדים השמרניים תקפו בחריפות את המתי ואמרו, כי הוא מייצג את ממשלת חסן רוחאני אשר הביאה חורבן על כלכלת איראן.

מוחסן רזאא'י, מפקד משמרות המהפכה לשעבר ומזכ"ל "המועצה לאבחנת אינטרס המשטר" Expediency Council האשים גם את המתי וחברים אחרים בממשלתו של חסן רוחאני בשיתוף פעולה עם הסנקציות של ארה"ב ואיים לאסור עליהם לצאת מאיראן אם הוא ינצח בבחירות. לדברי רזאיי "הצמיחה הכלכלית הממוצעת בממשלת רוחאני הייתה אפס … ממשלת רוחאני היא אחת התקופות החשוכות ביותר מאז קום הרפובליקה". הוא השתמש במונח מפתח חסר ערך "a useless key כינוי רווח במחנה השמרני לממשלתו של רוחאני, בה היה המתי חבר עד לאחרונה.

בתגובה לעג המתי לרצ'אא'י על כל שרצה לקחת בשבי חיילים אמריקניים למטרת כופר כדי להעשיר את קופת המדינה ברמז לדברי רצ'אאי כי אם תתקוף ארה"ב את איראן יחטפו חיילים אמריקניים. הוא גם האשים את רצ'אא'י בחסימת חוק Financial Action Task Force (FATF) לגבי הלבנת כספים, חוק שהיה מקל את הסנקציות מעל איראן ומאפשר הזרמת הכנסות מנפט. המתי אמר כי יפעל להפסקת התערבות הממשלה בקביעת מחירים ויהפוך את הבנק המרכזי של איראן לעצמאי.

גם עלירצ'א זאכאני Alireza Zakani, ראש מרכז המחקר של המג'לס מתח ביקורת על המתי, על התקפותיו נגד אחרים ו"על כך שהוא מקריא מאמרים במקום לענות על שאלות" ; "הורס את המטבע הלאומי" ואף עלירזא זאכאני , חבר מג'לס בכיר, אמר בלעג כי מגיע להמתי פרס נובל לכימיה כי הפך את הכסף האיראני למשהו אחר (צואה) (הכוונה לירידה דרסטית בערך הריאל האיראני במשך השמונה השנים האחרונות).

על רקע "ההאשמות והשקרים" שהפנו המתמודדים לנשיאות נגד הממשלה בקש דובר הממשלה מרשות השידור לאפשר לממשלה להגיב על דבריהם.

על פי הסקר האחרון של המכון ISPA, אחוז בעלי זכות ההצבעה שיומיים לפני העימות הראשון אמרו כי "בוודאות יצביעו" ירד ל- 34.1 שהוא נמוך יותר ביחס ליום לפני שפורסמה רשימת המועמדים המאושרים. לא ברור עדיין מידת ההשפעה של העימות הראשון בין המועמדים על בעלי זכות ההצבעה. אוכלוסיית איראן מונה כ84 מיליון תושבים מתוכם כ60 מיליון בעלי זכות בחירה.