עבור לתוכן העמוד
Menu

הבחירות באיראן: בדרך להחשכת האינטרנט

דומה לעתות מצוקה קודמות, גם הפעם איראן עומדת להוריד את השאלטר על הרשתות החברתיות במדינה

לקראת הבחירות לנשיאות באיראן (18 ביוני) שר התקשורת בממשלתו הודיע (2 יוני) שר התקשורת האיראני כי "לפי החלטת המועצה העליונה לביטחון הלאומי " יופסק באופן יזום האינטרנט באיראן למשך מספר ימים. מוחמד ג'וואד אזרי ג'הרומי, שר התקשורת, התייחס אף להיסטוריה של חסימות זמניות של אינטרנט, "בעתות משבר" בשנים האחרונות על פי החלטת המועצה.

לדבריו, הוא ומשרדו עומדים במצב היכון לקבל "בכל רגע" הוראה חדשה מטעם המועצה בדבר ניתוק אינטרנט והרשתות החברתיות למספר ימים. עם זאת, הוא הוסיף, כי ההוראה אינה יכולה לדרוש חסימה ארוכת טווח של אינטרנט והרשתות החברתיות.

החסימה הרחבה ביותר של האינטרנט בימי משבר עבור המשטר האסלאמי באיראן התרחשה ביוני 2009 בעת ההפגנות והמחאות של מיליוני איראנים, בייחוד בטהראן.. זאת בעקבות, "בחירתו" מחדש מחמוד אחמדינג'אד לקדנציה השנייה לנשיאות. המפגינים וחלק מהמעומדים היריבים של אחמדינג'אד כינו אז את תוצאת הבחירות "הפיכה".

בכל פעם שקיום המשטר עמד בסכנה, לפי החלטת המועצה העליונה לביטחון הלאומי, שהנשיא רוחאני עומד בראשה ושורה של גורמי בטחון, מודיעין, ביטחון פנים ומפקדי משמרות המהפכה חברים בה, המשטר ניתק את המדינה כולה מאינטרנט במשך מספר ימים. בהפגנות הנרחבות שפרצו במחאות כלכליות בשנות 2018 ו-2019 ניתוק המדינה מאינטרנט היה ניכר וממושך יחסית.

סוגיה זו עמדה גם במוקד מסע הבחירות באיראן ועבדאלנאצר המתי, אחד המועמדים לנשיאות שעד תחילת השבוע כיהן בתפקיד נגיד הבנק המרכזי של איראן, קרא בטלוויזיה הממלכתית לאייתוללה ראיסי, ראש הרשות השופטת, , להוציא צו שיאפשר לכלל האזרחים לפתוח חשבון ברשת טוויטר. המתי אמר כי העובדה שרק בכירי המשטר יכולים להשתמש בטוויטר מצביע על מדיניות "דיכוי ואפליה" נגד העם.

בינתיים, שני נשיאים לשעבר של הרפובליקה האיסלמית האיראנית יצאו בחריפות נגד הבחירות לנשיאות. מוחמד ח'אתמי ומחמוד אחמדינג'אד משני צדי הקשת הפוליטית של איראן, הדגישו כי הסינון המאכזב של המועמדים לנשיאות, הפך את הבחירות ל"מינוי" מטעם מספר מצומצם של גורמי המשטר.

הנשיא לשעבר מוחמד ח'אתמי, העומד בראש "ליגת אנשי הדת המיליטנטיים" (המזוהה עם מחנה המתון במשטר האיראני), בהודעה (מיום 2.6) הדגיש כי חברי הליגה לא ממליצים על שום מועמד לנשיאות . יחד עם זאת הוא נמנע מלקרוא לאיראנים להחרים את הבחירות.

מהצד השני, מחמוד אחמדינג'אד, אשר מועמדותו לנשיאות נפסלה ע"י המועצה לשומרי החוקה במדינה, אמר מפורשות, כי הוא מצטרף לאותם האזרחים שלא ילכו לקלפיות. אחמדינג'אד ציין, כי הוא מזהה פוטנציאל בעם האיראני "להתחיל לסובב את הגלגל".

מחמוד אחמדינג'אד אף אמר בראיון מפורט לאתר "אעתמאד אונליין" בטהראן (מיום א' 31.5) כי בנוסף לכך שישראל הצליחה להבריח את מסמכי התוכנית הגרעין של איראן, בפיצוץ האחרון באתר הגרעין נתנז (אשר התרחש לפני מספר שבועות במחוז אספהאן ושיוחס לישראל), נגרם נזק בשווי של 10 מיליארד דולר.

אחמדינג'אד חשף עוד מקרה שלא היה מוכר עד כה. לדבריו, "דרך החור שנפרץ בתקרה של בניין ארגון החלל של המדינה, מסמכים נגנבו אף משם". הוא הוסיף כי ארגוני הביטחון והמודיעין של איראן, "במקום להתרכז על שמירת בטחון המדינה, עסוקים ללא הרף ברדיפת אזרחים פשוטים" וזאת התוצאה ש"ישראל חדרה אל ליבה של איראן בקלות" .

משרד המודיעין האיראני לא נותר חייב לחשיפות החמורות של אחמדינג'אד ובהודעה תקיפה נגדו (מיום ב' 1.6), ורמז כי הוא עלול להיעצר ולהישפט בגין פגיעה חמורה בביטחון המדינה. משרד המודיעין הדגיש כי אחמדינג'אד פועל בניגוד ברור להנחיה המפורשת של המנהיג העליון של המשטר בדבר הצורך בלשמור על שקט ורוגע בתקופת הבחירות ואף ביודעין או באופן תת מודע "סולל את הדרך להתחצפות האויבים לממש את מזימותיהם כלפי איראן" .

רשות השידור האיראנית אישרה בעקיפין (2.6) כי סרט דוקומנטרי מטעם מטה הבחירות של המועמד עבדאלנאצר המתי לא שודר בערוצי הטלוויזיה של המשטר לפי המתוכנן כי הנגיד לשעבר של הבנק המרכזי לא הסכים לצנזר חלקים מהסרט לפי בקשת מועצת רשות השידור.

בסרט שאמור היה להיות משודרת בפריים טיים ביום ג' 1.6, מספר נשים צעירות דיברו נגד קוד הלבוש האסלאמי וצעירים אמרו כי אין להם תקווה להישאר במדינה בגלל האבטלה הגואה וחוקי השלטון הקיצוניים.

אך עבדאלנאצר המתי עשה היסטוריה בתולדות המשטר האסלאמי כאשר שלח את אשתו כנציג הבכיר של מטה הבחירות שלו לראיון לטלוויזיה הממלכתית. הד"ר ספידה שבסתרי, בעלת תואר שלישי בניהול, הופיע בטלוויזיה בצעיף ראש צבעוני ולא בלבוש צ'אדור ואף האריכה לבקר את המשטר שמקשה על צעירים לחיות את חייהם.

מספר גורמים רפורמיסטיים אשר הודיעו כבר כי בכוונתם להחרים את הבחירות, אמרו לאור ההופעות המוצלחות של המתי ואשתו בטלוויזיה האיראנית כי הם יכולים לייצג נתח לא מבוטל של תומכי רפורמה.

המתי בעצמו אינו רוצה להזדהות עם המחנה הרפורמיסטי הכושל לאחר הכישלונות הברורים של הנשיא חסן רוחאני אשר היה המועמד שנתמך פעמיים ע"י מחנה הרפורמה. המתי אף מבקר בחריפות את מדיניות הכלכלית של הנשיא רוחאני בשעה שעד לפני מספר ימים הוא בעצמו היה נגיד הבנק המרכזי ובתקופה שלו ערך הריאל האיראני ירד לשפל היסטורי לעומת מטבעות זרים.

מוחסן רזאיי, מועמד נוסף לבחירות ולשעבר מפקד ראשי של משמרות המהפכה, הודיע (2.6) כי גם סרט מטה הבחירות שלו לא שודר בטלוויזיה הממלכתית בגלל הראיונות עם צעירים ממורמרים במדינה.

הוא, מבלי להתייחס לאדם או קבוצה ספציפיים, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "עשינו מהפכה כדי לשמוע את קול העם; אנחנו לא מפחדים מקול העם", והוסיף כי ישדר את הסרט התיעודי שלו ברשתות החברתיות.

מוחסן רזאיי, שמחשיב את עצמו למועמד מוביל במרוץ, תוקף בינתיים הן את האייתוללה אבראהים ראיסי והן את עבדאלנאצר המתי ורואה בשניים המתחרים העיקרים שלו.

בניגוד לרושם שנוצר ברבדים מסוימים בחברה האיראנית והן עולם שהמנהיג העליון של המשטר שואף שהאייתוללה ראיסי ייבחר כנשיא וכיורש שלו לאחר מותו, הולכות ומתחזקות השערות בתוך החברה האיראנית שקיים סיכוי שהאייתוללה ראיסי יפסיד דווקא בבחירות (כפי שהפסיד לפני 4 שנים מול הנשיא חסן רוחאני) ובאופן מפתיע, מועמד אחר ייבחר כנשיא ה-13 של איראן.

השערות אלו מסתמכות על חיזוק מעמדם של מוחסן רצ'אא'י וסעיד ג'לילי בקרב האזרחים השמרנים שיצביעו בוודאות ואת שיפור מעמדו של עבדלנאצר המתי בקרב אחוזים מסוימים של תומכי הרפורמה באיראן.

בינתיים, סקרי דעת הקהל של סוכנויות המשטר האיראני, מאשרות כי אחוז ההצבעה בבחירות לנשיאות יהיה הנמוך ביותר עד כה . לפי הסקר של מכון איספ"א (הפועל בחסות סוכנות הידיעות האיראנית איסנ"א), 34.1 מכלל בעלי זכות ההצבעה במדינה הביעו ביטחון כי יממשו את זכות ההצבעה שלהם. סה"כ כ-37% אמרו כי הם מעריכים שילכו לקלפיות ביום 18 ביוני . המכון מדגיש כי מאז פרסום רשימת המועמדים הסופים לנשיאות אשר קיבלו את "אשרור" ע"י המועצה לשומרי החוקה בשבוע שעבר, ירד בעוד לפחות 3 עד 5 אחוז, מספר בעלי זכות ההצבעה שמוכנים לממש את זכותם .

מהצד השני של המפה, אנשי דת בכירים ביותר, כולל נציגים של המנהיג העליון של המשטר, עלי ח'אמנהאי במוסדות חשובים של השלטון, מדגישים כי אחוז ההצבעה גבוהה לא חשוב כבר עבור הרפובליקה כי הגיעה העת שרק נאמנים ביותר לכל עקרונות המהפכנים יהיו מועמדים לנשיאות ולדבריהם, ככל שיירד אחוז ההצבעה, דווקא אזרחים "איכותיים" יותר ילכו לקלפיות ובכך הנשיא הטוב ביותר ייבחר כדי לשמש "הזרוע הביצועית למנהיג העליון".