עבור לתוכן העמוד
Menu

האתגר של שיקום רצועת עזה (שוב)

שר החוץ האמריקני, טוני בלינקן, הגיע היום (שלישי) לישראל והרש"פ במאמץ לייצב את הפסקת האש ולהוביל את תהליך שיקום רצועת עזה • תנועת חמאס דורשת תפקיד מרכזי בתהליך שיקום הרצועה וטוענת כי הכנסת הרש"פ לתהליך נועדה לגזול ממנה את הישגיה במלחמה בעזה

ההיסטוריה חוזרת על עצמה. שוב נדרשת הקהילה הבינלאומית לשקם את רצועת עזה לאחר שהיא עברה תהליך שיקום גדול אחרי מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014. הפעם נדרשת הקהילה הבינלאומית לבצע את השיקום בחוכמה באופן כזה שיהיו בו מנגנוני פיקוח הדוקים שיוודאו כי הכסף איננו מגיע לידי חמאס וגם לא חומרי הגלם כמו: מלט, ברזל וחו"ל שהלכו לבניית המנהרות של ארגוני הטרור.

גורמים במערכת הביטחון אומרים כי בקהילה הבינלאומית שכחו שמעבר רפיח בין מצרים לרצועה פתוח וארגוני הטרור יכולים להכניס ממצרים חומרי גלם כמו מלט וברזל בלי הגבלה, לכן צריך למצוא גם מנגנון פיקוח בינלאומי שיפעל במעבר רפיח.

זהו אתגר לא פשוט, ארה"ב לקחה על עצמה להניע את המהלך, שר החוץ האמריקני טוני בלינקן הגיע  לישראל ולרמאללה לביקור של יומיים, הוא ידון בדרכים ליצוב הפסקת האש השברירית בין ישראל לחמאס ויניח את היסודות לתחילת משא ומתן על ההבנות החדשות של ההסדרה בין ישראל לחמאס.

מצרים כבר שיגרה משלחות ביטחוניות לרצועת עזה, לתל אביב ולרמאללה כדי לבסס את הפסקת האש.

המלחמה ברצועת עזה החזירה את מצרים לתפקיד המתווך המסורתי בין ישראל לחמאס. מצרים הייתה זו שהשיגה גם את הפסקת האש בין שני הצדדים בסוף מבצע "צוק איתן". לכן התקשר הנשיא ביידן אישית לנשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי כדי להודות לו על מאמציה של מצרים. למעשה, מצרים הגישה "חבל הצלה" לחמאס מפני תבוסה גדולה לצה"ל בכך שיזמה את הפסקת האש.

מצרים רוצה שקט בגבול שלה עם רצועת עזה, זוהי תפיסת הביטחון הלאומית המצרית, זוהי גם הסיבה שנשיא א-סיסי מיהר להודיע כי ארצו תתרום 500 מיליון דולר לשיקום הרצועה.

ממשל ביידן מתכוון להגדיל את המעורבות שלו בנושא רצועת עזה כדי לקדם את נושא שיקומה. גורמים יודעי דבר מדווחים כי ארה"ב שוקלת למנות את האדי עמר, סגן עוזר שר החוץ האמריקני, לתפקיד השליח המיוחד של הממשל למזה"ת, כמו כן למנות ממלא מקום לתפקיד השגריר האמריקני בירושלים עד שימונה שגריר קבועה, שיקום רצועת עזה יצריך פעילות דיפלומטית אמריקנית עניפה באזור.

גם מערכת הביטחון הישראלית נערכת לדיונים על ביסוס הפסקת האש עם חמאס ולתחילת המגעים הדיפלומטים על ההסדרה. הבעיה המרכזית  היא כיצד מונעים את התעצמות חמאס מחדש בחסות ההסדרה?

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מסרו כי הרמטכ"ל, אביב כוכבי, ימליץ לממשלה כי הכסף הקטארי יעבור דרך הרש"פ לרצועת עזה ולא ישירות לחמאס, מנגנון של הרש"פ יחלק את הכסף לתושבי הרצועה כדי שלא ישמש להתעצמות של ארגוני הטרור.

החששות בחמאס

העיתון הסעודי "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-23 במאי כי גורמים אזוריים ובינלאומיים פתחו ביוזמה לעודד את חמאס ואת הרש"פ להקים "ממשלת אחדות לאומית" שתתמקד בשיקום הרצועה, לטענתם, ארה"ב וישראל מוכנות לכך.

בישראל מסרבים לכל רעיון שפירושו הכרה בחמאס שהוא ארגון טרור,גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי כל מהלך כזה יחליש גם את הרש"פ.

על פי הדיווח, צרפת וגרמניה שוקלות לפתוח ערוץ הידברות עם חמאס. הרש"פ היא שתפקח על העברת הסיוע הכספי לרצועת עזה כדי שלא יגיע לידי חמאס וישמש לייצור רקטות ואמצעי לחימה.

גורמים בחמאס מביעים חשש גדול כי מנגנון שיקום הרצועה שנדון כרגע בין ארה"ב, הרש"פ וישראל נועד "לגנוב" מחמאס את ה"ניצחון" במלחמה, לבזבז את הזמן ולמסמס את הישגי הארגון במטרה להגיע להסכם הסדרה שיחליש אותו.

גורמים בחמאס אומרים כי בכל תהליך שיקום ברצועת עזה  חייב להיות לפלגים הפלסטינים תפקיד חשוב ומרכזי וכי הכל צריך להיעשות בתיאום עימם כדי שהרש"פ לא תגנוב את הישגיהם.

גורמים המזוהים עם חמאס מפיצים ברשתות החברתיות קריאות להפיל את שלטון הרש"פ. הם טוענים כי הרש"פ בסיוע ישראל, ארה"ב, אירופה ומדינות ערב פועלת לקטוף את "פירות הניצחון" של חמאס. תושבי השטחים נקראים לגלות זהירות אל מול הקונספירציה של הרש"פ, להפילה מהשלטון ולבחור הנהגה חדשה של אש"פ.

מנגנוני הביטחון של הרש"פ חידשו את גלי המעצרים של פעילי חמאס בשטחי הגדה כדי למנוע ניסיונות של חמאס לערער את המצב הביטחוני, גם צה"ל והשב"כ פתחו במבצע מקביל של פעילי חמאס בגדה, השב"כ צפוי להעביר עשרות פעילי חמאס למעצר מנהלי.

בשטח יש מאמץ משותף של ישראל והרש"פ לעצור את הניסיונות של חמאס לערער את היציבות בשטחי הגדה במאמץ לעשות ניצול הצלחה של המלחמה ברצועת עזה.