עבור לתוכן העמוד
Menu

האנטישמיות שבאה בעקבות הקורונה

דן דייקר מצביע על התגברות ברטוריקה האנטישמית ברשתות כשיהודים מואשמים בהפצת הנגיף - בין אם בעולם - ובין אם בצד הפלסטיני.

נגיף הקורונה מתחבר בין היתר גם לאנטישמיות ברחבי העולם מצד גורמים שונים שיודעים לנצל את המגיפה כדי להאשים בה את העם היהודי, או לקשר אותה לנושא הישראלי פלסטיני.

דן דייקר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מספר כי למרות שכאן בישראל אנחנו פחות מודעים לנושא, הרי שבעולם יש התגברות ברטוריקה האנטישמית עקב הקורונה.< /p>

 

 

"בכל העולם כשאנחנו מקלידים יהודים, ישראלים וקורונה מגלים ברשת אמירות קשות גם נגד יהודים, גם נגד ישראלים וגם נגד מדינת ישראל. זו לא תופעה חדשה, אבל כל פעם שיש נגיף באויר, כמו הקורונה, אנחנו רואים עלייה חדשה באנטישמיות ובקונספירציות שמקשרות את היהודים לדברים הללו", אומר דייקר לערוץ 7.

יש לו גם דוגמאות לכך. "מה שבולט הוא דוגמאות שמביאים אנשי BDS כולל יהודים שהם 'שונאי ישראל' שמאשימים את ישראל בהתפשטות הקורונה בעזה. יש גם איורים ותמונות ערוכות שמנסות להמחיש את זאת. זה מחריד, כי לפני 1,500 שנים כשהיתה המגיפה השחורה באירופה זה אולי היה מקובל, עלילות דם מהסוג הזה. אבל אותם דברים חוזרים היום".

"גם מוחמד דסאי, המייסד של ה-BDS בדרום אפריקה, ישב בתחנת טלוויזיה לאומית והאשים את ישראל בפגיעה בפלסטינים. אלא שבפאנל ישב תומך ישראל נוצרי שהאשים אותו בשקרים גסים".

דייקר חושב שההתבטאויות האנטישמיות מתודלקות על ידי רטוריקה שבה משתמשים גם אצלנו בישראל. "יש אנשים, במיוחד בארה"ב, שהם אוהבים ונוטים להקל ראש באמירות כאלה וטוענים שמדובר בביקורת לגיטימית על ישראל ולא אנטישמיות. השוואות של ישראל לאפרטהייד או לישות נאצית שמבצעת רצח העם – מוגדר היום כאנטישמיות. יש לנו כלי בהגדרה כדי להילחם נגד התופעה הזאת".

"יש לנו בישראל בעיה תרבותית ברטוריקה. אנחנו לא לוקחים מספיק ברצינות את השפה ואת המלים הקשות. אנשים מאשימים בקלות שהשני פאשיסט או אפילו גזען ג'נטלמן. אלו דברים שלא רק שאינם עוזרים, אלא גם מספקים נשק בידי אויבי ישראל. להשקפה ולשפה האנטישמית יש משמעות ורקטוריקה מובילה לאלימות. ראינו את זה בעבר כשעם ישראל לא היה בארצו והיום כשיש לנו את מדינת ישראל, אנחנו חייבים להיות יותר רגישים להשלכות של הדיבורים שלנו שמנוצלים אחר כך למתקפות עלינו ועל המדינה", הוא מסכם.

פורסם בערוץ 7.