עבור לתוכן העמוד
Menu

האם עבאס מצא את הסולם בכדי לדחות את הבחירות?

יו"ר הרש"פ ממשיך להכשיר את דעת הקהל בשטחים לקראת האפשרות שהוא יפרסם צו נשיאותי הדוחה את הבחירות לפרלמנט הצפויות להיערך בעוד כחודש •  הנימוקים החדשים: בקשה של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל לדחות את הבחירות וחשש של ממשל ביידן מניצחון חמאס בבחירות

בעוד חמישה שבועות אמורות להתקיים הבחירות לפרלמנט הפלסטיני וישראל עדיין לא השיבה לבקשת עבאס לאשר את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות.

ישראל שומרת על שתיקה רשמית למרות שהדרג המדיני שיגר לרמאללה את ראש השב"כ, נדב ארגמן, שדרש מיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לדחות את הבחירות מחשש שהפיצול בתנועת פת"ח יביא לניצחון חמאס בבחירות, דבר שיחזק את נוכחותה בשטחי הגדה ויסכן את ביטחון הרש"פ וישראל כאחד.

 

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, סירב לבקשת ישראל שאיננה ממהרת מצידה להיענות לבקשתו בעניין הבחירות במזרח ירושלים. הדבר הזה משרת את האינטרסים של מחמוד עבאס אשר מחפש את הסולם שבאמצעותו יוכל ל"רדת מעץ" הבחירות לאחר  שהוא הסתבך במהלך הבחירות שאותו הוא בעצמו יזם.

 

עבאס הפך את נושא השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות לנושא העיקרי בדעת הקהל הפלסטינית ופתח בקמפיין בינלאומי בעניין.

 

הוא מנפח את הנושא באופן תקשורתי והופך אותו לנושא לאומי מרכזי שבגללו ניתן יהיה אחר כך להצדיק את דחיית הבחירות.

בכירים ברש"פ אומרים כי עריכת בחירות ללא השתתפות תושבי מזרח ירושלים היא למעשה קבלת תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ופגיעה קשה בעקרונות הלאומים הפלסטינים.

 

בסוף השבוע שעבר הניעה הרש"פ שני מהלכים נוספים שיסייעו לה ביצירת האווירה המתאימה בדעת הקהל הפלסטינית לדחות את הבחירות.

 

א.האסירים הביטחוניים של תנועת פת"ח בבתי הכלא בישראל שלחו איגרת, שכנראה הוזמנה מראש, אל יו"ר הרש"פ ואל הועדה המרכזית של פת"ח, שהיא גוף קבלת ההחלטות של התנועה, ובה בקשה לדחות את הבחירות לפרלמנט המתוכננות להתקיים ב-22 במאי.

 

 

באיגרת ששלחו מנמקים האסירים הביטחוניים את הסיבות המצדיקות את דחיית הבחירות לפרלמנט:

 

סירובה של ישראל לאשר את השתתפות  תושבי מזרח ירושלים בבחירות, מאבקי הכוח בצמרת תנועת פת"ח לקראת הבחירות וחשש כי בגלל הפיצול בתנועת פת"ח ל-15 רשימות המזוהות עם התנועה, שיתמודדו בבחירות באופן נפרד, תאבד התנועה כמה מאות אלפי קולות(כ-10 מושבים בפרלמנט), דבר שיביא להפסדה בבחירות.

 

באיגרתם מציעים האסירים הביטחוניים הצעה ליו"ר הרש"פ לפרסם, מייד לאחר דחייית הבחירות לפרלמנט, צו נשיאותי  שעל פיו הבחירות לנשיאות יתקיימו על פי המודל האמריקני:

 

ההצבעה לתפקיד הנשיא ולתפקיד סגן הנשיא תתקיים בפתק אחד: הנשיא יהיה מחמוד עבאס וסגן הנשיא יהיה מרוואן ברגותי.

 

לטענתם, הדבר הזה יסייע לרשימה העצמאית שהקימו מרוואן ברגותי ונאצר אל-קידווה לשוב לזרועות תנועת פת"ח ולהתאחד עימה, דבר שיסייע לה בבחירות לפרלמנט בעתיד.

 

ב.העיתון "אל-קודס"המזרח ירושלמי פירסם ב-16 באפריל דיווח מפי מקורות יודעי דבר כי  ממשל ביידן יגלה הבנה לגבי האפשרות של דחיית הבחירות הפלסטיניות ולא יתנגד לכך.

 

על פי הדיווח הממשל "לא יתנגד לכך שהפלסטינים יבחרו מועד לבחירות שיהיה מתאים יותר עבורם להתמודד עם האתגרים באופן שהם יוכלו להשתלט עליהם."

בדיווח נאמר כי הממשל האמריקני חושש שהגעת גורמים פוליטיים, (כמו חמאס) שמסרבים לגנות אלימות ועויינות כלפי ישראל וארה"ב, למוקד קבלת ההחלטות תסבך או תחסל את פיתרון 2 המדינות.

 

 

עבאס עשה שימוש באסירים הביטחוניים של פת"ח, הנחשבים ל"לוחמים" של החברה הפלסטינית ושיש להם השפעה גדולה על דעת הקהל, כדי להכשיר את האווירה הציבורית וכדי לנמק את החלטתו הצפוייה בדבר דחיית הבחירות כהיענות גם לדרישה שהגיעה מהאסירים בבתי הכלא בישראל.

 

ההדלפה לעיתון "אל-קודס" על אי התנגדות ממשל ביידן  לאפשרות דחיית הבחירות נועדה להרגיע את דעת הקהל הפלסטינית מהאפשרות כי הממשל יפסיק את הסיוע הכספי לרש"פ, שזה עתה חודש, אם היא תדחה את  הבחירות.

 

בכירים ברש"פ אומרים כי גיבוי אמריקני להחלטה לדחות את הבחירות ימנע מהאיחוד האירופי, שדרש את הבחירות כתנאי להמשך הסיוע הכספי לרש"פ, לא לעצור שום העברת סיוע כספי לרש"פ.

 

סביר להניח שיו"ר הרש"פ ימצא סיבות נוספות לדחיית הבחירות כמו מגיפת הקורונה, המצב הכלכלי הקשה ועוד כדי לדחות את הבחירות, בינתיים הוא מכשיר את דעת הקהל לקראת ההחלטה שצפויה להתקבל בקרוב.