עבור לתוכן העמוד
Menu

נורמליזציה עם ישראל: האם מאוריטניה בתור?

האתר המוביל במדינה פרסם את מאמרו של חוקר המרכז הירושלמי והשגריר הראשון במאוריטניה , פרדי איתן ובו קריאה לחידוש היחסים • עיתון אחר פרסם את הטענה של איתן כי איראן היא זו שהביאה לסיום היחסים בין המדינות

ראש פרויקט אירופה-ישראל ומנהל האתר בצרפתית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, השגריר בדימוס פרדי איתן, לשעבר שגריר ישראל במאוריטניה, פרסם ב-16.8.20 באתר בצרפתית קריאה למאוריטניה ללכת בעקבות הצעד של איחוד האמירויות ולחדש את הקשרים עם ישראל. מאוריטניה הביעה תמיכה בצעדי הנורמליזציה של ישראל עם איחוד האמירויות.

הקריאה לא נשארה באוויר ועורך העיתון הראשי במדינה " aqlame" פרסם את מאמרו של איתן בכותרת הראשי של העיתון ואף הזמין את איתן לפגישה בפאריס. חשוב לציין כי פרסום מסוג זה נעשה אך ורק על ידי אישור השלטונות.

 

במקביל פרסם עיתון אחר במדינה "alakhbar" את הטענה של איתן כי איראן היא זו שחיבלה ביחסים בין ישראל מאוריטניה במסגרת הניסיון שלה להתפשט גם מדינות אפריקה הסוניות.

 

 מתיחות גוברת ביחסים בין איראן למאוריטניה

רקע:

עם פרוץ מלחמת ששת הימים מאוריטניה הכריזה מלחמה על ישראל במסגרת תמיכה סמלית במדינות הליגה הערבית. בשנת 1995 עם חתימת הסכמי אוסלו וכן בשנת 1996 החלו פגישות בין בכירים ישראלים לבכירים במדינה במטרה לסיים את מצב המלחמה וכונן יחסי מסחר.

בשנת 1996, במסגרת הדיונים החשאיים, הוחלט לראשונה לקיים מגע פומבי ישיר בין שתי המדינות, וזאת על ידי פתיחת "משרדי אינטרסים" של שתי המדינות, בחסות שגרירויות ספרד בשתי המדינות.

ב-1999 הוחלט לכונן יחסים רשמיים בין שתי המדינות, ובאותה השנה נשלחו נציגים דיפלומטיים רשמים מטעם שתי המדינות לבירת המדינה השנייה, צעד שגרר בפועל את ביטול הכרזת המלחמה של מאוריטניה משנת 1967, ואת ההכרה ההדדית של כל מדינה בעצמאותה של המדינה השנייה.

היחסים מוסדו רשמית בתאריך ב-28.10.99 , עם חתימת נציגי שתי המדינות, במסגרת פגישה בוושינגטון, על הסכם בדבר כינון יחסים דיפלומטיים מלאים ביניהן.  פרדי איתן היה לשגריר הראשון במדינה ובמהלך שלוש שנות פעילותו הוא הידק את היחסים הדו-צדדיים בכל התחומים. הוא הקים במדינה בין היתר בית חולים לאבחון סרטן וארגן ניתוחים של רופאי עיניים ישראלים בלב מדבר הסהרה.

Le Premier ministre Ariel Sharon accueille le ministre des Affaires étrangères mauritanien Dah Ould Abdi et l’ambassadeur Freddy Eytan. Jérusalem-22 mai 2001 (crédit photo Gil Hadani – (MAE))
Le Premier ministre Ariel Sharon accueille le ministre des Affaires étrangères mauritanien Dah Ould Abdi et l’ambassadeur Freddy Eytan. Jérusalem-22 mai 2001 (crédit photo Gil Hadani – (MAE))

היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות המשיכו להתקיים בין השנים 2009-1999, וזאת חרף זעזועים מדיניים, כדוגמת פרוץ האינתיפאדה השנייה וההפיכה הצבאית במאוריטניה באוגוסט 2005 .

 מבצע עופרת יצוקה הוביל למשבר חמור ביחסי שתי המדינות, בדומה ליחסיה של ישראל עם מדינות רבות במרחב הערבי-אסלאמי, כאשר עם תחילתו של המבצע מאוריטניה הודיעה על השעיית היחסים עם ישראל.

בהמשך, במהלך חודש פברואר 2009, מאוריטניה החזירה את שגרירה מישראל, ובתחילת מרץ 2009 גירשה את סגל השגרירות הישראלית בנואקשוט.

ב- 21.3.10 ניתקה מאוריטניה את היחסים עם ישראל.

 

 

Entretien tête à tête entre le chef de la diplomatie mauritanienne, Saad Ahmed, et l’ambassadeur Eytan.(MAE)
Entretien tête à tête entre le chef de la diplomatie mauritanienne, Saad Ahmed, et l’ambassadeur Eytan.(MAE)

 

 

.