כצפוי, בהמשך להישגי ישראל בתחום רכישת החיסונים לאוכלוסיית המדינה נגד וירוס הקורונה, תשומת הלב הבינלאומית מקוזזת על ידי גל מקביל ומתועד של ביקורת בינלאומית ועוינות כלפי ישראל בקרב מדינות, ארגונים והתקשורת הבינלאומית על כך שישראל אינה מספקת חיסונים לאוכלוסייה הפלסטינית ברש"פ ובעזה.
ביקורת זו נובעת ממספר הנחות שגויות, או טענות מטעות במכוון, כי ישראל היא כוח כובש בשטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה.
בנוסף, ישנה הנחה שגויה שהדין הבינלאומי מחייב את ישראל, כמעצמה כובשת, לספק תמיכה רפואית ולהפיץ חיסונים לאוכלוסייה ולתחזק מוסדות ושירותים רפואיים ובתי חולים.
טענה נוספת מתייחסת לרצועת עזה, הנשלטת על ידי ארגון הטרור חמאס, המייחסת לישראל אחריות מלאה לבריאותה של אוכלוסיית עזה, לאור המצור הימי שלפיו, לדברי אותם מבקרים, מונעת ישראל בזדון העברת אספקה הומניטרית ובריאותית.
משבר #COVID19 קמפיין בינ"ל נגד ישראל על כך שאינה מחסנת גם את האוכלוסייה הפלסטינית. מה אומר החוק הבינ"ל? ולמה ישראל מחויבת ? השגריר @AmbAlanBaker מסביר >>>https://t.co/zAmT0eSdDv
(בוידאו הסיקור הבינלאומי)#JCPA pic.twitter.com/3MgNTd3x0B— המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (@jcpaisrael) January 12, 2021
הנחות, טענות, והאשמות אלו מוטעות, ומחוסרי כל יסוד ונובעות מתערובת של חוסר תום לב, קנאה ומעל לכל, עוינות עמוקה לישראל וכל מה שהיא משיגה. להלן התשובות לאותן טענות:
• ישראל אינה מחויבת לספק חיסונים לאוכלוסיית השטחים
• מעמדה של ישראל אינו של כובש ואמנת ג'נבה הרביעית אינה חלה על השטחים
• ישראל ואש"ף חתמו בשנת 1995 על הסכם אוסלו 2, שהוא עדיין תקף. הצדדים הסכימו להקים משטר משפטי עצמאי לפיו לרשות הפלסטינית יש את מלוא האחריות למשול בחלקים של השטחים שבשליטתה, לרבות האחריות האזרחית המלאה לבריאות ולהתמודדות עם מגפות, ולייבוא חיסונים וציוד רפואי אחר
• הנספח השלישי (האזרחי) להסכם מחייב את הרשות הפלסטינית וישראל לשתף פעולה ולהחליף ביניהם מידע כדי להילחם במגפות. לא יותר, לא פחות
• המצור הימי של ישראל על רצועת עזה משמש למניעת של הכנסת ציוד ופריטים היכולים לסייע לארגון הטרור , חמאס, לייצר רקטות ומנהרות שנועדו לתקוף את האוכלוסייה בישראל
• ישראל אינה מונעת כניסה של ציוד הומניטארי ורפואי, מזון ופריטים אחרים הנדרשים לחיי היומיום האזרחיים. אלפי משאיות מעבירות סחורות מדי יום לרצועת עזה דרך נקודות המעבר
• המצור הימי של ישראל אושר על ידי האו"ם כאמצעי לגיטימי למניעת יבוא ציוד צבאי התקפי
ברור שלאור הקרבה הגיאוגרפית בין ישראל לאזורי יהודה ושומרון ורצועת עזה, שיקולים אפידמיולוגיים ומוסריים מחייבים הן את ישראל והן את הרשות הפלסטינית, כמו גם את ארגון הטרור חמאס, לפעול מתוך צמצום הסיכון להפצת COVID-19.
בהתאם לכך משתפים ישראל והפלסטינים פעולה ומחליפים מידע בהתאם להתחייבויותיהם בהסכמי אוסלו.