עבור לתוכן העמוד
Menu

דיווח: יוסרו הסנקציות מעל חמינאי

אתר האופוזיציה "איראן אינטרנשונל" מדווח על ההתקדמות בהסכם הגרעין ועל כך שבארה"ב חוששים מכניסת ראיסי לתפקידו

שני דיפלומטים הקשורים לשיחות בווינה בנושא חידוש הסכם הגרעין עם איראן, סיפרו לערוץ האופוזיציה "איראן אינטרנשונל"  כי סנקציות של ארצות הברית נגד המנהיג העליון, עלי חמינאי ומשרדו, נמצאים כעת בנקודה קריטית.

דיפלומט לא אירופי אמר לכתבת הערוץ נילופר פארורבים, כי במשלחת האירנית לשיחות משוכנעים  כי הסנקציות על חמינאי ומשרדו יוסרו כחלק מהחזרה להסכם. דיפלומט אירופי אישר כי ארה"ב הבינה שהסכמה כזו תוביל למצב  "באופן בלתי נמנע" של ביטול הסנקציות הללו.

הדיפלומט האירופי אמר כי הסנקציות נגד המנהיג ומשרדו היו אחד מההיבטים הרבים של השיחות בווינה. איראן, אמר הדיפלומט, לוחצת על ביטול פשוט של הצו הביצועי של טראמפ, שיסיר אוטומטית את הסנקציות כנגד 128 אנשים. חלופה נוספת העומד בפני נשיא ארה"ב היא ביטול הצו של הנשיא הקודם, אך להמשיך בצו כנגד גורמים נוספים תחת הכינוי "סנקציות גרעיניות".

גם הדיפלומט האירופי וגם הלא-אירופי הדגישו כי אמנם חלה התקדמות ניכרת בשיחות, אך נושא זה לא נפתר.

איראן טענה גם כי על ארה"ב לבטל את סיווג משמרות המהפכה כארגון טרור.

טהראן טוענת כי כל הסיווגים הללו מעכבים את "הגישה שלה לתחומי סחר, טכנולוגיה, כספים ואנרגיה" כנדרש על ידי הסכם הגרעין.

הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, פרסם ביוני 2019 צו ההנהלה 13876 אשר מיקד את הסנקציות בחמינאי ומשרדו והסמיך את הממשל האמריקני לטרגט יעדים אחרים הקשורים למנהיג או למשרדו. בין האנשים  שהממשל פרסם כנגדם סנקציות היה , שר החוץ זריף וכן הנשיא הנבחר   אברהים ראיסי (ראזי) .

לפי הדיווח החל ניסוח של מסמך בין חמישה עמודים בו יפורטו הצעדים לחזרה להסכם מצידה של איראן ומצידה של ארה"ב. החלק הראשון, כולל הקדמה פוליטית כללית, ויכלול 3 נספחים העוסקים בסנקציות, ההיבטים השונים של תוכנית הגרעין האיראנית, ולוח זמנים ברצף חזרתן של ארה"ב ואיראן להתחייבויות ה- JCPOA כמפורט בשתי הנספחים. הסעיף חמישי יהיה הצהרה שבה שרי החוץ של "חברי JCPOA" – לא ברור אם זה יכלול את ארה"ב – יאשרו מחדש את מחויבותם להסכם.

סוגיה נוספת שנותרה במו"מ בין הצדדים היא התייחסות שארה"ב דורשת מסמך המעיד על התחייבות ל"הסכם ארוך וחזק יותר". הדיפלומט האירופי אמר כי מוסקבה קרובה לעמדת ארה"ב ואירופה, אם כי לא ברור אם הכוונה היא להארכת מסגרת הזמן של ה- JCPOA או להסכם אזורי רחב יותר בנושא הגנה וביטחון. ש

אף אחד מהצדדים , כולל ממשל ביידן, לא התנה את חזרת ההסכם ה JCPOA בהסכם אחר. מסרים וטענות סותרות החלו עם היוועד בחירתו של ראיסי לנשיא. אתר החדשות האמריקני Axios דיווח ב-18 ליוני כי פקיד אמריקני טען כי ממשל ביידן רוצה להסדיר את העניינים תחילה, וישנו חשש כי מהרגע שיכנס לתפקידו לא יצליחו לגשר על הפערים.

רפאל מריאנו גרוסי, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם, אמר השבוע לעיתון "רפובליקה" כי הוא מאמין שלא יהיה הסכם לפני שייכנס ראיסי לתפקידו.