עבור לתוכן העמוד
Menu

דיווח: בעקבות לחץ בינ"ל התחדש המו"מ על השו"ן

מצרים חידשה את מאמצי התיווך שלה בניסיון להביא לעסקת חילופי שבויים חדשה בין ישראל לחמאס • גורמים מצרים אומרים כי אבן הנגף העיקרית במשא ומתן - סירובה של ישראל לשחרר מאות מחבלים רוצחים במסגרת העסקה

משלחת של המודיעין המצרי בראשותו של הגנרל אחמד עבד אלח'אלק, הממונה על התיק הישראלי-פלסטיני, הגיעה ביום שלישי שעבר לרצועת עזה, היא נפגשה עם הנהגת חמאס בראשות יחיא סינוואר ומרוואן עיסא, בכיר הזרוע הצבאית של חמאס האחראי על השבויים והנעדרים הישראלים, ואחר כך יצאה לתל אביב לפגישה עם בכירי מערכת הביטחון בישראל.

 

הפגישה עסקה בתיק עסקת חילופי השבויים  החדשה בין ישראל לחמאס. המצרים חידשו את פעילותם בנושא לאחר הפסקה ממושכת בעקבות לחצים של גרמניה ונורבגיה.

נראה כי גם לחמאס יש אינטרס לקדם את הנושא לאחר הבחירות הפנימיות בתנועה ולאור הבחירות  הצפויות לפרלמנט הפלסטיני ב-22 במאי, התקדמות בהשגת עסקת חילופי שבויים אמורה להעניק לחמאס רוח גבית חזקה לקראת הבחירות.

 

חמאס לא פירסמה שום הודעה על ביקור המשלחת המצרית, אך גורמים בחמאס אישרו כי היא עסקה בנושא עסקת חילופי השבויים  החדשה עם ישראל, הפרטים נשמרים בחשאיות על ידי שני הצדדים, מדובר במשא ומתן עקיף בין ישראל לחמאס בתיווך מצרים, המצרים כבר הוכיחו את יכולותיהם לתווך ב"עסקת שליט" ב-2011.

 

גורמי ביטחון בישראל אישרו גם הם את חידוש מאמצי התיווך של מצרים אך מסרו כי אין הדבר מעיד בהכרח על השגת התקדמות.

 

ההיבט ההומניטארי

היוזמה האחרונה לשבור את המבוי הסתום בשיחות הייתה של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה. בשנה שעברה לאור התפשטות מגיפת הקורונה ברצועת עזה, הוא הציע "יוזמה הומניטארית" ודרש מישראל לשחרר אסירים ביטחוניים מבוגרים וחולים בתמורה למידע על גורלם של ארבעת השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס ברצועת עזה.

 

אולם, המגעים העקיפים בין ישראל לחמאס על יוזמתו של יחיא סינוואר עלו על שרטון. ישראל הביעה  נכונות לדון בהחזרת כל ארבעת השבויים והנעדרים הישראלים בתמורה לחבילה של סיוע כלכלי ורפואי לרצועת עזה, חמאס דרשה שיחרור מאות מחבלים רוצחים והמשא ומתן נתקע.

 

על פי גורמים מצרים, לפני כחודש ימים חל מפנה וישראל ביקשה מגרמניה להפעיל לחץ על מצרים לחדש את פעולת התיווך כשהיא מביעה "נכונות לדון בדרישות הפוליטיות והביטחוניות של חמאס".

 

נציגי המודיעין המצרי באו בדברים עם יחיא סינוואר ועם מרוואן עיסא שהשתתפו במפגש הראשון של נציגי הפלגים הפלסטינים בקהיר בנושא עריכת הבחירות.

גורמים מצרים יודעי דבר מסרו לעיתון "אל-ערבי אלג'דיד" ב-11 באפריל כי המכשול העיקרי הוא סירובה של ישראל לשחרר מחבלים רוצחים ששמותיהם הופיעו ברשימות שהעביר ארגון חמאס למצרים.

 

ישראל דוחה כל דרישה לשחרר מחבלים "עם דם על הידיים" שמרצים עונשים של כמה מאסרי עולם בבתי הכלא בישראל.

 

מדובר במחבלים כמו אחמד א-סייד ועבדאללה ברגותי שהם ארכי מחבלים של ארגון חמאס ועוד אדריכלי טרור מארגונים אחרים כמו מרוואן ברגותי, בכיר תנועת פת"ח, ואחמד סעאדאת, ראש ארגון החזית העממית.

 

עם זאת, נרשמה פריצת דרך וישראל הסכימה עקרונית לשחרר אסירות ביטחוניות.

 

מצרים סומכת על גרמניה ונורבגיה שיפעילו לחץ על ישראל לעשות ויתורים ולהתקדם מול חמאס על עסקה חדשה, גורמים מצרים אומרים כי השגת עסקת חילופי שבויים חדשה תסלול את הדרך בפני הסכם רגיעה ארוך טווח בין ישראל לחמאס, ספק רב אם הדבר הזה נכון, ארגון חמאס מוכן רק להסדרי רגיעה קצרי טוח עם ישראל כדי להחזיק כל הזמן מנוף לחץ על ישראל וכדי לשמר למראית עין את פוזיציית "המאבק המזויין".

 

על פי גורמים מצרים, ישראל הסכימה גם לשחרר חלק ממשוחררי "עסקת שליט" שנעצרו מחדש על ידי השב"כ הישראלי לאחר שחזרו לפעילות טרור, אולם אין בכך מבחינתה של חמאס די כדי לסגור עסקה חדשה.