עבור לתוכן העמוד
Menu

דו"ח: המזה"ת מתחמש

מכון מחקר שבדי פרסם דו"ח אודות החימוש ברחבי העולם ומן הדו"ח עולה כי חלה עליה בעשור האחרון בקרב מדינות במזרח התיכון - בעיקר במפרץ

מכון המחקר השבדי קובע כי יבוא הנשק למזרח התיכון עלה ברבעון בעשור לשנת 2020 למרות שמכירות הנשק ברחבי העולם נותרו יציבות באותה תקופה.

מכון לחקר השלום הבינלאומי בשטוקהולם (SIPRI) פרסם את הדו"ח השנתי שלו לשנת 2020 אודות רכישת הנשק בעולם וגם פרסם את ההתייחסות שלו למזרח התיכון.


מהפרסום במחקר עולה כי בעוד יבוא הנשק ברחבי העולם כולו נשאר דומה בעשור האחרון, דווקא במזרח התיכון חלה עלייה של 25 אחוז, בעיקר במחצית השנייה של העשור, בשל המתיחות האזורית, בעיקר באזור המפרץ.

מן הנתונים עולה כי ערב הסעודית הגדילה את הרכש הצבאי שלה ב-61 אחוזים ומצרים ב-136 אחוזים. קטאר הגדילה לעשות ועלתה ב-361 אחוזים.
בדו"ח של SIPRI נכתב כי "חל גידול משמעותי בייצוא נשק משלוש מדינות – ארה"ב, צרפת וגרמניה והוא קוזז במידה רבה בירידה בייצוא הנשק מרוסיה וסין".
לראשונה מאז 2001-2005, היקף מסירת הנשק בין מדינות לא גדל אולן הרמות נשארו קרובות לאותן רמות מאז סיום המלחמה הקרה.

בכיר פת"ח: הבחירות – התאבדות פוליטית

לדברי פיטר ד 'ויצמן, חוקר בכיר ב- SIPRI אמר:" ההשפעה הכלכלית של מגפת ה- COVID-19 עלולה לגרום למדינות מסוימות להעריך מחדש את יבוא הנשק שלהן בשנים הקרובות. עם זאת, במקביל, גם בשיא המגיפה בשנת 2020, כמה מדינות חתמו על חוזים גדולים לחוזים גדולים נשק".

 


בדו"ח, נכתב כי הגוף ארצות הברית נותרה יצואנית הנשק הגדולה ביותר והגדילה את חלקה העולמי בייצוא הנשק מ -32% ל -37% בין המחצית הראשונה לשנייה של העשור.

זה הגדיל עוד יותר את הפער בין ארה"ב ליצואנית הנשק השנייה בגודלה ברוסיה.

צרפת וגרמניה היו היצואניות השלישית והרביעית בגודלה וגם הן חוו צמיחה משמעותית.

SIPRI הוא צוות חשיבה עצמאי מבוסס שטוקהולם, הממומן בחלקו על ידי ממשלת שבדיה. מחקרו, שנוצר בשנת 1966, מתמקד בביטחון גלובלי, בקרת נשק ופירוק נשק.

קישור למחקר המלא