עבור לתוכן העמוד
Menu

גלוי וסמוי: המאבק בין ישראל לאיראן נמשך

למרות המצב הכלכלי הקשה באיראן ומגיפת הקורונה, היא ממשיכה לנסות ולהדק את הטבעת סביב ישראל באמצעות "ציר הרשע" שהיא עומדת בראשו • ישראל ממשיכה בפעילות גלויה וחשאית נגד "ציר הרשע", גורם בכיר הבקי במזה"ת מעריך כי המלחמה החשאית של ישראל תסלים בחודשים הקרובים אך לא תביא למלחמה אזורית

בחודשים האחרונים גוברת הסכנה לישראל מכיוון "ציר הרשע" שאותו מובילה איראן. על פי גורמים ביטחוניים בכירים, חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני היה אירוע חשוב אך הוא לא עצר את תוכניות שלטון ההיאתולות בטהרן להשיג את ההגמוניה האיראנית במזרח התיכון.

איראן ממשיכה במירוץ להשגת פצצה גרעינית באמצעות העשרת אורניום, גם ההתבססות הצבאית שלה בסוריה נמשכת, היא ביצעה כמה שינויים בפריסת הכוחות הנאמנים שלה, אך אין בכוונתה לסגת מסוריה למרות ההתקפות הצבאיות של ישראל על היעדים האיראניים בסוריה.

גם בעיראק היא ממשיכה להפעיל לחצים על צבא ארה"ב לסגת מהמדינה,ראש הממשלה העיראקי החדש מוצטפא כאט'מי לא הצליח לרסן את פעילות מליציות "אלחשד א-שעבי" הפרו איראניות שממשיכות לתקוף יעדים אמריקנים בעיראק, ב-8 ביולי נרצח ביריות בבגדאד הפרשן העיראקי הידוע הישאם אלהאשמי לאחר שמתח ביקורת חריפה על פעילי המליציות האלה וכינה אותם בראיון שהעניק לערוץ "אלחורה" במילים "פורעי חוק וטרוריסטים".

רבים בעיראק רואים בחיסול הזה מסר איראני שמופנה לראש הממשלה כאט'מי שלא לנסות לפרק את המליציות האלה מנשקן.

איראן נאלצה לקצץ משמעותית בסיוע הכספי למליציות "אלחשד א-שעבי" בגלל המשבר הכלכלי הקשה הפוקד אותה אך פעילותן האנטי אמריקנית נמשכת.
גם ארגון חזבאללה בלבנון ממשיך בפרוייקט הטילים המדוייקים בסיוע איראן כדי לשפר את יכולת הפגיעה המדוייקת ביעדים בישראל.

ישראל ממשיכה בפעולות הגלויות והחשאיות שלה נגד "ציר הרשע" והיא נמצאת במרוץ נגד הזמן למנוע או לעכב את היכולות הצבאיות של איראן ושלוחותיה במזרח התיכון.

הפיצוצים המסתוריים באיראן

ישראל לא אישרה את אחריותה לכמה מהפיצוצים המסתוריים שהתרחשו באיראן בשבוע החולף. היא שמרה על עמימות רשמית, אך באותה העת היא לא הכחישה את הפרסומים בישראל ובתקשורת הזרה כי היא האחראית להם.

הרושם שנוצר הוא כי הייתה כאן כוונה להעביר מסר ל "ציר הרשע" במזרח התיכון שבראשותו עומדת איראן. מיותר לציין כי לפיצוצים האלה יש השפעה מורלית חשובה על התושבים באיראן.

 

הערכת המצב המודיעינית של ישראל היא כי איראן "נושכת שפתיים" ואיננה מעוניינת כרגע בשום עימות צבאי עם ארה"ב וישראל לפני חודש נובמבר שבו יתקיימו הבחירות לנשיאות בארה"ב.

האיראנים מקווים מאוד כי סופו הפוליטי של הנשיא טראמפ מתקרב, שהוא יפסיד בבחירות והנשיא החדש ג'ו ביידן יבטל חלק מהסנקציות החמורות שהוטלו עליהם ואולי אף ירצה לחזור להסכם הגרעין שהנשיא טראמפ נסוג ממנו לפני כשנתיים.

הנהגת האייטולות איננה רוצה לעשות טעויות לפני חודש נובמבר, איראן נמצאת בתוך משבר כלכלי-חברתי-פוליטי חמור שאליו יש להוסיף גם את מגיפת הקורונה שהיכתה במדינה.

ההנהגה האיראנית חוששת כי כל התקפה על מטרות אמריקניות או ישראליות תיתן לנשיא טראמפ הזדמנות להכות בחוזקה באיראן כדי לשפר את מצבו הפוליטי לקראת הבחירות לנשיאות, לכן היא מתאפקת וכנראה גם מרסנת את שלוחותיה בסוריה, עיראק, תימן ורצועת עזה.

מבחינת ישראל יש כאן "חלון הזדמנויות פתוח" עד לחודש נובמבר המאפשר לפעול נגד הסכנות שמציב "ציר הרשע" על ביטחון ישראל:

המירוץ להשגת פצצת גרעין באיראן, המשך ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה והשלמת פרוייקט הטילים המדוייקים של ארגון חזבאללה בלבנון.
על פי גורמי ביטחון,נוצרה כעת הזדמנות טובה לנסות ולערער את יציבות המשטר האיראני, לעודד את האופוזיציה ולהציג את המשטר האיראני כחלש בעיני בני עמו.
אם אכן ישראל עמדה מאחורי גל הפיצוצים במתקני האנרגיה והגרעין האיראנים, הרי שמדובר בהצלחה מודיעינית ומבצעית אדירה של הארגונים החשאיים הישראלים.

הדבר מעיד על תשתית מודיעינית ומבצעית ישראלית חזקה היכולה לחדור למקומות הרגישים ביותר באיראן, זה מזכיר בין היתר פעולות מודיעין מוצלחות כמו הבאת ארכיון הגרעין האיראני מטהרן לישראל בתחילת 2018 וגם את חיסול 4 מדעני הגרעין האיראניים, המיוחס לישראל, בין השנים 2010-2012.
המדענים שחוסלו אז היו: מסעוד מחמדי, מג'יד שהריאן, דרוויש רצ'אינג'אד ומוצטפא אחמדי רוש.

אולם, אסור לטעות, הפעולה המוצלחת של החבלה במתקן הסרקזות המתקדם בנתנז לא תעצור את המירוץ הגרעיני האיראני להשגת פצצה גרעינית ראשונה, אלא רק תעכב אותו.

להערכת גורמי ביטחון בישראל, עד לפיצוץ האחרון בנתנז הייתה איראן במרחק של כ-3 חודשים כדי להגיע לכמות של 25 ק"ג של אורניום מעושר, ברמה של 90 אחוזים, הדרוש ליצור פצצת גרעין אחת.

איראן התייחסה לראשונה באופן רשמי לידיעות באמצעי התקשורת כי ישראל עומדת מאחורי הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז שבו נפגעו סרקזות חדשות מדור מתקדם שמטרתן היא להאיץ את תהליך העשרת האורניום.

טהרן הבהירה כי היא תגיב "באופן המתאים" אם יתברר כי הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז הוא תוצאה של מעורבות של גורם חיצוני.
דובר ממשלת איראן עלי רביעי הבהיר במסיבת עיתונאים ב-7 ביולי כי איראן ממתינה לדו"חות הסופיים של המועצה לביטחון לאומי האיראנית כדי לקבוע את סיבת הפיצוץ.

הוא הזהיר את ישראל כי כל פגיעה במתקנים הגרעינים של איראן היא בבחינת חצייה של "הקווים האדומים" וטען כי האירוע במתקן בנתנז לא השפיע על העשרת האורניום במתקן,"רכבת הייצור הגרעיני נעה בכוח ואי אפשר לעצור אותה בהתאם לרצונות אויבינו" הוא הדגיש.

הטילים המדוייקים של חזבאללה בלבנון

הפיצוצים המסתוריים באיראן הם צומת דרכים חשובה שיש לה גם השלכות אזוריות, על סוריה ועל לבנון.

ישראל פועלת באינטנסיביות כדי לפגוע ביעדים הצבאיים האיראנים בסוריה וסביר להניח שהיא גם שמה על הכוונת גם את ארגון חזבאללה בלבנון, במיוחד את מפעל הטילים המדוייקים שלו שהוא בונה בסיוע איראני.

מצבה הכלכלי של לבנון הינו בכי רע, היא על סוף קריסה כלכלית וזקוקה לסיוע ממדינות המערב כדי להשתקם, מגיפת הקורונה, הרעב, האבטלה והשחיתות השלטונית הביאו את המדינה לסף תהום, ארגון חזבאללה לא יכול להרשות לעצמו לגרור שוב את המדינה למלחמה עם ישראל כפי שעשה במלחמת לבנון השנייה.
זהו הזמן להכות גם במפעל הטילים המדוייקים של חזבאללה בלבנון במסגרת הלוחמה החשאית של ישראל נגד "ציר הרשע", לנצל את חלון ההזדמנויות הפתוח, למודיעין הישראלי יש את כל היכולות להגיע למפעל הטילים הזה ולחסל אותו.

ההערכה בצה"ל היא כי לארגון חזבאללה יש ארסנל של כ-150 אלף רקטות וטילים, רק כמה עשרות מהטילים הינם טילים מדוייקים שעברו שידרוג בטכנולוגיה איראנית,את הטילים המדוייקים האלה מייעד חזבאללה לפגיעה ביעדים אסטרטגיים בתוך ישראל כמו נתב"ג, הכור האטומי בדימונה, בתי הזיקוק בחיפה, מחנות צבא גדולים, בסיסי חיל אוויר וכדומה.

 

ב-21 ביוני השנה פירסם ארגון חזבאללה סרטון רשמי שבו אישר כי בידיו טילים מדוייקים ואיים לתקוף ערים גדולות בישראל באותם הטילים.

 

ר כי בידיו טילים מדוייקים ואיים לתקוף ערים גדולות בישראל באותם הטילים.

 

ברקע הסרטון נשמע קולו של מנהיג חזבאללה חסן נצראללה האומר: "כיום איננו יכולים לפגוע רק בעיר תל אביב, בעזרת אללה אנו יכולים לפגוע במטרות מדוייקות בתוך תל אביב עצמה, כמו בכל מקום אחר בפלסטין הכבושה".

 

 

גורם מזרח תיכוני בכיר הבקיא בנעשה בלבנון מעריך כי ישראל תנסה לפגוע גם במפעל הטילים המדוייקים של חזבאללה שצובר תאוצה ומהווה סכנה חמורה לביטחון ישראל.

לדבריו, ההערכה של מנגנוני המודיעין הערביים במזרח התיכון היא שהמלחמה החשאית בין ישראל ל"ציר הרשע" תסלים בחודשים הקרובים אך היא לא תגיע לידי מלחמה אזורית, איראן וחזבאללה ינסו "לחסל חשבונות" עם ישראל בדרכים שקטות כמו באמצעות פיגועים בחו"ל ביעדים ישראלים או יהודים.
על פי גורמי ביטחון ישראלים, המוסד הישראלי סיכל באחרונה כמה ניסיונות של המודיעין האיראני לפגוע בשגרירויות ישראל בחו"ל.