עבור לתוכן העמוד
Menu

גובר בידודה של הרש"פ

התנגדות הרש"פ לנורמליזציה עם ישראל הגבירה את בידודה בעולם הערבי ובכירים ברש"פ מאשימים את ממשל טראמפ כי הוא מנסה לכופף אותה באמצעות לחץ כלכלי • סעודיה וקטאר דחו את בקשת הרש"פ לקבל הלוואה כספית שתאפשר לה לשלם משכורות לפקידיה

גוברת המתיחות בין הרש"פ למדינות ערב על רקע תהליך הנורמליזציה עם ישראל והחלטת הליגה הערבית לדחות את דרישת הפלסטינים לגנות את הנורמליזציה עם ישראל.

בין הרש"פ לבין מדינות ערב ישנן יחסי גומלין ואף צד לא יכול לוותר על הצד השני, אולם הפלסטינים נכנסו לתקופה קשה מאוד בגלל המדיניות הסרבנית של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, והעובדה שהוא מחרים תקופה ארוכה את ממשל טראמפ.

הנשיא האמריקני מנצל את ההתנהלות של עבאס לנקיטת צעדים חד צדדים ודוחק את הרש"פ לפינה כמעט בכל נושא, במיוחד בנושאים הכלכליים.

הדיפלומטיה הפלסטינית נחלה כישלון חרוץ, היא לא קראה נכון את השינויים בעולם הערבי וההתקרבות בין הנשיא טראמפ למנהיגים הערבים המתונים אשר רואים רק את טובתם שלהם ורוצים להישאר על כס השלטון בכל מחיר.

נושא החלת הריבונות הישראלית על שטחים בגדה ירד מעל הפרק בגלל הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות,אולם הפלסטינים ממשיכים בסירובם לחדש את התיאום הביטחוני עם ישראל ולקבל ממנה את כספי המיסים שהיא גובה עבורם מדי חודש.

הרש"פ נמצאת במצוקה כספית קשה בעוד מגיפת הקורונה מתפשטת בשטחי הגדה. בחודשים האחרונים היא נאלצה לקחת הלוואות מבנקים כדי לשלם משכורות חלקיות לעשרות אלפי פקידיה. המצוקה הכספית שלה מגבירה את התלות שלה בישראל ומדינות ערב אינן נחלצות לעזרתה למרות החלטות ועידת הפסגה בסירת שבלוב מ-2010 כי מדינות ערב יספקו לרש"פ "רשת ביטחון" כלכלית, במקרה הצורך, בהיקף של 100 מיליון דולר בחודש.

אולם, נראה כי ההבטחות של מדינות ערב לפלסטינים לספק להן "רשת ביטחון" כלכלית נכתבו על הקרח, במיוחד נוכח ההתנגדות העזה של הרש"פ לתהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות המפרץ והתפשטות מגיפת הקורונה במדינות ערב.

בצר לה, פנתה הרש"פ באחרונה לשתי מדינות המפרץ העשירות, סעודיה וקטאר,בבקשה לקבל מהן הלוואות זמניות בהיקף של 100 מיליון דולר בחודש, עד שתיפתר בעיית העברת כספי המיסים מישראל לרש"פ, כדי שהיא תוכל לשלם את המשכורות החודשיות של פקידיה.

 

הערבים מבודדים // קרדיט: נעם בענט
הערבים מבודדים // קרדיט: נעם בענט

אולם, על פי דיווח בעיתון הלבנוני "אלאח'באר" ב-14 בספטמבר, סעודיה וקטאר דחו את בקשת הרש"פ.

גורמים ברש"פ טוענים כי ארה"ב וישראל מפעילות לחצים על סעודיה וקטאר שלא לסייע לרש"פ מבחינה כספית בעת הזו ולכופף אותה מבחינה מדינית כדי שלא תתנגד לתהליך הנורמליזציה ותתחייב לחדש את התיאום הביטחוני עם ישראל.

קטאר העניקה לרש"פ לפני כמה חודשים סכום של 300 מיליון דולר, מתוכם 250 מיליון דולר כהלוואה והשאר כמענק, כדי לסייע לה להתגבר על המשבר הכספי של 2019.

קטאר גם מעבירה כל חודש עשרות מיליוני דולרים כסיוע לרצועת עזה ובאחרונה אף הסכימה להגדיל את המענק הזה, אולם, נראה כי הלחץ האמריקני על קטאר עושה את שלו, על פי גורמים בכירים ברש"פ, הנשיא טראמפ רוצה לכופף את הרש"פ וקטאר איננה מעיזה להתעמת עמו בנושא, היא זקוקה לממשל טראמפ שמנסה להשיג פיוס במפרץ ולהביא לכך ש"הרביעיה הערבית" תסיר את החרם שהטילה על קטאר לפני 3 שנים.

סעודיה עצרה את הסיוע הכספי לרש"פ מאז החלו הדיונים על תוכנית השלום האמריקנית המכונה "עסקת המאה", ההתנגדות של הרש"פ לתוכנית הזו והתנגדותה הנוכחית לתהליך הנורמליזציה הן בעיה מבחינתה של סעודיה, גם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן זקוק לסיוע של ממשל טראמפ ואינו מעוניין בעימות עמו.

הבידוד המדיני והכלכלי של הרש"פ גובר, הרש"פ ביקשה מסעודיה וקטאר הלוואה לטווח זמן קצר כדי לצאת ממצוקתה הכספית הנוכחית תוך הבטחה להחזיר את הכסף בהקדם, חוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחיים ברש"פ, יצא במיוחד לדוחא כדי לנסות ולהשיג את הכסף אך העלה חרס בידו.

לרש"פ לא נותרו הרבה ברירות והיא תפנה כנראה בבקשת סיוע לבנק העולמי, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה מנסה להפעיל את קשריו האישיים באיחוד האירופי כדי לקבל הלוואות מאירופה בהיקף של כ-600 מיליון דולר.

 

 

מדינות ערב המתונות, בלחץ אמריקני, הצליחו לדחוק את הפלסטינים לפינה בעניין הכספי וברש"פ מבינים כי לא תהייה להם ברירה אלא להסכים ולקבל את כספי המיסים שיראל גובה עבורם, זהו אחד ממקורות ההכנסה העיקריים והחשובים של הרש"פ.

על פי גורמים בפת"ח, יש גישושים בין הרש"פ לישראל בסוגיה, יתכן שהרש"פ תסכים לקבל חלק מכספי המיסים שישראל גובה עבורם בתנאי שהם יוצגו כ"סיוע הומניטארי" דחוף בגלל מגיפת הקורונה והצורך למנוע את קריסתה של הרש"פ.

נשף המסיכות נגמר, המסיכות נופלות מפניהן של מדינות ערב, הן דואגות בראש ובראשונה לעצמן והבעיה הפלסטינית נדחקה לקרן זווית, הן אומרות באופן ברור לרש"פ: יש לנו בעיות קשות משלנו, אתם ברש"פ חייבים להסתדר עם ישראל, חלף העידן שבו יכולתם להישען עלינו, אתם צריכים להסתדר עם ישראל גם מבחינה מדינית וגם מבחינה כלכלית, לא נוכל להוציא במקומכם את הערמונים מהאש".