עבור לתוכן העמוד
Menu

בצל משבר הקורונה: הרש"פ, חמאס ועסקת השבויים

המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה קיים תדרוך מיוחד • בנוסף: על ההצלחה של הרש"פ בהתמודדות עם הקורונה ומדוע התנזים מעדיף את אבו מאזן?

המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה העביר אתמול (שני) תדרוך מיוחד על משבר הקורונה ברשות הפלשתינית והמגעים לעסקת שבויים עם ארגון הטרור חמאס.

לדברי העיתונאי והמזרחן הבכיר במרכז הירושלמי, יוני בן מנחם, חמאס מנסה לפצל את עסקת השבויים על מנת להשיג שחרור גדול יותר של אסירים, בדומה למתכונת של עסקת שליט ב-2011. כזכור, לאותה עסקה קדם סרטון שבו נראה גלעד שליט בחיים ובתמורה לכך שחררה ישראל 20 אסירות פלשתיניות. כעת חמאס מעוניין בעסקה מקדימה דומה, לעומת ישראל שחותרת לעסקת חבילה אחת.

פנחס ענברי, יועץ ומרצה בכיר במרכז, שוחח על מאבקי הכוח ברשות הפלשתינית ובחמאס. לדבריו, בעוד שמועצת השורא ברצועת עזה שבראשה עומד יחיא סינוואר, מתעניינת ברצועה בלבד, הלשכה הפוליטית שבראש עומד איסמאעיל הנייה קשורה יותר לאחים המוסלמים. בהקשר זה, ציין ענברי כי קיימים הבדלים בין האחים המוסלמים לחמאס. עבור האחים המוסלמים, המטרה המרכזית היא אירופה, ולצורך כך הם משתפים פעולה עם הסוציאליסטים ביבשת, מה שמכונה "ברית אדום-ירוק". ולכן הם לכאורה "מתונים" ו"מתנגדים לאלימות". לעומת האחים המוסלמים, חמאס היא תנועת "התנגדות", שמבדילה את עצמה מרמאללה דווקא במאבק המזוין .

האם באמת יכולה להתקיים בקרוב עסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס?

ענברי סבור גם כי המושך בחוטים בלשכה הפוליטית הוא דווקא חאלד משעל ולא הנייה. הוא הזכיר כי בשל החיכוכים בין הנייה, שלכאורה עומד בראש התנועה, לבין סינוואר, הראשון עזב את הרצועה. בהקשר זה, הסביר ענברי כי העסקה האחרונה עוברת דרך סינוואר ואנו יודעים זאת בשל המעורבות המשמעותית של המצרים.

בעניין הרשות הפלשתינית, אמר ענברי כי בעוד שאש"ף חוץ, כלומר אנשי הארגון שחזרו עם ערפאת במסגרת הסכמי אוסלו מתוניס, שולט ברמאללה, לתנזים יש אחיזה יותר במחנות. מדובר כזכור בפלג הצבאי של הפת"ח. כך למשל, לתנזים של ג'נין יש הבנות שקטות עם ההנהגה ברמאללה שלא תתערב בעסקיו, והוא מתנהל למעשה כמו מאפיה ועוסק בסחר בנשק ובסמים. פלג זה לטענת ענברי, מעדיף את אבו מאזן דווקא בשל חולשתו.

העיתונאית והמומחית למזרח תיכון, שמרית מאיר, דיברה בנושא השלכות השינויים באזור כתוצאה מהקורונה על הפלשתינים. בין היתר ציינה מאיר כי אבו מאזן ובכירים אחרים בהנהגה הפלשתינית פחות יודעים איך להתנהל מול משבר הקורונה שכן מדובר בנושא אזרחי. על רקע ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן, אמרה מאיר כי הציר המשמעותי בעניין החלטת החלת הריבונות ביהודה ושומרון יהיה בין ירדן, בכירי כחול לבן ומי שמיועדים להיות שרי הביטחון והחוץ – בני גנץ וגבי אשכנזי וג'ראד קושנר, היועץ המיוחד לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

 

פורסם באתר "ישראל היום".