עבור לתוכן העמוד
Menu

בין איה סופיה לאל אקצא

ההפיכה של איה סופיה למסגד דווקא בעת הזו מראה על כוונותיו הרציניות של ארדואן בדרך למימוש חזונו - אימפריה

כפי שראינו בסער הערבי, הצדדים הנאבקים במזרח התיכון לא מוותרים על כלום, לא מתפשרים על כלום, והשאר טקטיקות. כך, גם יש להבין את המדיניות של תורכיה באזורנו. ארדוואן אמר שהוא רוצה לחדש את האימפריה העות’מאנית, הוא מתכוון לזה, והוא מממש את זה, והצעד האחרון שהוא גם מעשי וגם סמלי הוא החזרת האתר ההיסטורי איה סופיה למסגד כפי שהיה בימי העות’מאנים.

מה שצריך לעורר את תשומת לבנו איך בתורכיה עצמה הבינו את החזרת איה סופיה למסגד. הסוכנות הרשמית של תורכיה יצאה בסיסמא שמסגד אל אקצא ישוחרר אחרי איה סופיה. כך גם הובנו הדברים באל-אקצא וכמה מן הדרשנים, ובראשם “השגריר” של תורכיה במזרח ירושלים עכרימה סברי דיברו ברוח זאת, כלומר: שאחרי שיחרור איה סופיה יבוא שחרור אל-אקצא. שייח’ עכרימה הוסיף ואמר כי “ידוע לו” ש”המתנחלים” זוממים שוב להשתלט על שער הרחמים.

תורכיה בתוך החנות... שימו לב לנרגילה בצורת קלצ'ניקוב, ולתמונת אובמה עם ארדוואן.
תורכיה בתוך החנות… שימו לב לנרגילה בצורת קלצ’ניקוב, ולתמונת אובמה עם ארדוואן.

נקודת המוצא צריכה להיות שהדברים לא נאמרו בחלל ריק, אלא תודרכו בידי תורכיה. הדוברים היו פלסטינים אבל הטקסט היה תורכי. ערב הפיכת איה סופיה למסגד הופיע השגריר הפלסטיני בתורכיה וביקש מתורכיה לקבל לידיה את שדה הגז מרין מול חופי עזה, שהוזנח בידי בריטיש גז ומעמדו היום לא ברור. סביר מאוד להניח שדברי השגריר בתורכיה לא הוכתבו מרמאללה אלא על ידי ממשלת ארדואן, ויש בהם הצהרת כוונות לעתיד.

אם כך, כוונותיה של תורכיה להתערב אצלנו עלולות לבוא לידי ביטוי או דרך המאבק על אל-אקצא, או דרך הים התיכון באמתלת הגז של עזה.

מה שמוזר הוא שעל פי עדויות של מזרח ירושלמית דווקא באחרונה הפחיתה תורכיה את מעורבותה במזרח ירושלים. האגודות שלה, כמו טיקא, הורידו הילוך, והחנויות שלה הורידו את שלטי החוצות. כך, שדווקא באחרונה הפרהסיה התורכית פחתה, אבל בחינה יותר קפדנית מגלה כי במקום שלטי רחוב, הפרהסיה התורכית נכנסה לתוך החנויות. אנא, שימו לב לנרגילה בצורת קלצ’ניקוב. זה לא מיוחד לחנויות של תורכיה, אלא אפשר למצוא את המודל הזה במקומות רבים.

 

הקורונה הפסיקה את הצליינות הפרובוקטיבית להר הבית, אבל יש לזכור את כנס האימאמים הגדול מלפני שלוש שנים שנועד להכשיר דרשנים בכל העולם שיטיפו לשחרר את אל-אקצא והנחת המוצא צריכה להיות שתוכנית “שחרור אל-אקצא” עדיין שרירה וקיימת. לא ברור איך תצא אל הפועל, אבל התוכנית קיימת.
אנחנו לא לבד בהיערכות מול התוכניות של תורכיה. ירדן כמובן מוטרדת , שהרי תורכיה מערערת על מעמדה של ירדן על הר הבית, ואם ארדוואן מחזיר את האימפריה העות’מאנית, הרי כולם יודעים שמי שגירש את העות’מאנים מן העולם הערבי היו ההאשמים.

אבל גם סעודיה. ממש ערב תחילת מגפת הקורונה באה קבוצת צליינית מאורגנת מתורכיה, ומתוך הכעבה הם קראו קריאות לשחרור ירושלים. הסעודים לא אהבו זאת, בלשון המעטה.

 

 

קריק-טור(ון): מה איה סופיה? מה עם שער הרחמים? === 'הכיבוש מודיע על סגירת מקום התפילה שער הרחמים במסגד אל-אקצא המבורך'. כך הכותרת של עַלַאא' א-לַקְטַה העזתי, קריקטוריסט הבית שחמאס בעיתון 'עַרַבִּי21' היוצא בלונדון וממומן ע"י קטר.  בקריקטורה אנחנו רואים איך העולם בוכה וזועק 'איה סופיה' בהתייחסות להפיכת המוזיאון ולשעבר כנסייה מפוארת באיסטנבול, תורכיה למסגד (אעלה בתגובות פרסומים שלי בנושא). אבל מאחורי העולם אנחנו רואים את החייל הישראלי עומד על המשמר (למה הוא לא אייר אותו על החומה, היה מסתדר יותר השיר) כשברקע כיפת הסלע וחלק מהר הבית.  שימו לב כי הכותרת מתייחסת לשער הרחמים במסגד אל-אקצא. בעשורים האחרונים כל המתחם של הר הבית זוכה לכינוי 'אל-אקצא' משום שכחלק מהעברת הילוך במאבק על הר הבית // קרדיט נעם בענט מוסלמים רבים.
קריק-טור(ון): מה איה סופיה? מה עם שער הרחמים? === ‘הכיבוש מודיע על סגירת מקום התפילה שער הרחמים במסגד אל-אקצא המבורך’. כך הכותרת של עַלַאא’ א-לַקְטַה העזתי, קריקטוריסט הבית שחמאס בעיתון ‘עַרַבִּי21’ היוצא בלונדון וממומן ע”י קטר. בקריקטורה אנחנו רואים איך העולם בוכה וזועק ‘איה סופיה’ בהתייחסות להפיכת המוזיאון ולשעבר כנסייה מפוארת באיסטנבול, תורכיה למסגד (אעלה בתגובות פרסומים שלי בנושא). אבל מאחורי העולם אנחנו רואים את החייל הישראלי עומד על המשמר (למה הוא לא אייר אותו על החומה, היה מסתדר יותר השיר) כשברקע כיפת הסלע וחלק מהר הבית. שימו לב כי הכותרת מתייחסת לשער הרחמים במסגד אל-אקצא. בעשורים האחרונים כל המתחם של הר הבית זוכה לכינוי ‘אל-אקצא’ משום שכחלק מהעברת הילוך במאבק על הר הבית // קרדיט נעם בענט מוסלמים רבים.