עבור לתוכן העמוד
Menu

בדרך לעסקה הבאה? עשור ל"עסקת שליט"

ארגוני הטרור מציינים עשר שנים לביצוע "עסקת שליט" ונערכים לקראת עסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל • "עסקת שליט" גרמה נזק לביטחון ישראל וקבעה תקדים מסוכן שמעודד טרור •  ישראל חייבת לאמץ כללים חדשים לכל עסקה חילופי שבויים עתידית

אמצעי התקשורת של תנועת חמאס חוגגים בימים אלה את יום השנה ה-10 לעסקת חילופי השבויים בין ישראל לחמאס ב-2011 המכונה "עסקת שליט" שבמסגרתה שוחררו 1,027 מחבלים.

ברקע הדברים, נמשכים המגעים המואצים בין חמאס לישראל, בתיווך המודיעין המצרי, לביצוע עסקת חילופי שבויים חדשה, תנועת חמאס מבטיחה לפעיליה כי העסקה החדשה קרובה, מנהיג חמאס יחיא סינוואר רומז כי העסקה תהייה גדולה יותר במספר המחבלים שישוחררו מ"עסקת  שליט"     וקובע כי בעסקה ישוחררו 1,111 מחבלים.

בישראל דווח הבוקר (רביעי) כי מקור מצרי אמר לעיתון אל-זמאן כי הודעה על העסקה הושגה ובקרוב תצא הודעה בנושא. גורמים בכירים בישראל טוענים כי אין פריצת דרך במשא ומתן על העסקה החדשה. (ה.ה)

הציפיות מהחמאס בקרב משפחות האסירים הן גדולות מאוד. במקביל, ארגוני הטרור מאיימים לחטוף חיילים ישראלים נוספים כדי שיהיו בידיהם קלפי מיקוח נוספים מול ישראל כדי לזרז את עסקת חילופי השבויים החדשה.

תוצאות מבצע "שומר החומות" והבריחה הנועזת של 6 המחבלים מכלא גלבוע הגבירו את הביטחון העצמי של ארגוני הטרור, במיוחד של חמאס והג'יהאד האסלאמי, וגם בתוך האסירים הביטחוניים, האסירים של הג'יהאד האסלאמי פתחו בשביתת רעב שמאיימת להסלים בתוך בתי הכלא וגם להביא להסלמה בגבול רצועת עזה.

גורמים בג'יהאד האסלאמי טוענים כי מאות אסירים ביטחוניים מארגוני חמאס, הג'יהאד האסלאמי, החזית העממית והחזית הדמוקרטית נערכים לשביתת רעב מקיפה אם שב"ס לא יבטל את ההגבלות החדשות שהוטלו על אסירי הג'יהאד האסלאמי בעקבות הבריחה מכלא גלבוע.

ישראל שילמה מחיר גבוה מאוד

ישראל שילמה מחיר גבוה ב"עסקת שליט" עבור שחרורו של חייל צה"ל אחד, כושר ההרתעה שלה נפגע מאוד, היא נכנעה לסחטנות של ארגון חמאס ועשרות מחבלים ששוחררו ב"עסקת שליט" חזרו לפעילות טרור בשטחי הגדה.

חלק אחר מהמשוחררים בעסקה, כמו יחיא סינוואר, השתלב בהנהגת חמאס ברצועת עזה וחלק אחר עבר לטורקיה משם הוא מפעיל באיסטנבול את שלוחת הזרוע הצבאית שמכווינה את הפיגועים בשטחי יהודה ושומרון.

הממשלה הקימה ועדה בראשותו של השופט העליון בדימוס מאיר שמגר שהמליצה לקבוע "קווים אדומים ברורים" למשא ומתן עם ארגוני טרור על עסקאות חילופי שבויים, אך ממשלת נתניהו סירבה לאמצם,גם ממשלת בנט מסרבת לאמץ את ההמלצות או לפעול לפיהן.

"עסקת שליט" ב-2011, כמו עסקת ג'בריל ב-1985 או עסקת טננבאום ב- 2004 גרמו נזק גדול לביטחון ישראל ויצרו תקדים מסוכן, ישראל תתקשה לסובב את הגלגל לאחור כדי להימנע משחרור מאות מחבלים "עם דם על הידים".

העסקות האלה מעודדות את הטרור מכיוון שבארגוני הטרור בטוחים כי ישראל תתכופף ותשחרר מאות מחבלים מסוכנים מן הכלא תמורת חיילים ישראלים בודדים שנפלו בשבי או תמורת גופותיהם.

פידיון שבויים ישראלים הוא ערך שוב ביותר אבל צריך להציב גבולות ברורים, למתוח "קווים אדומים" ולעמוד בהם,אסור לישראל לחזור שוב על הטעויות שעשתה ב"עסקת שליט", הממשלה חייבת לחרוק שיניים ולעמוד בפני כל הלחצים, מתוך ישראל ומחוצה לה כדי לשנות את כללי המשחק.

 

התיאבון של חמאס רק גדל

ישראל הגיעה למשא ומתן על עסקת חילופי השבויים החדשה עם חמאס מבלי שיש בידיה מספיק מנופי לחץ להשיג עסקה שתמנע את סחיטתה.

במהלך השנים האחרונות, לא צברה ישראל קלפי מיקוח חדשים, מלבד החזקה בכמה עשרות גופות של מחבלים, שיאפשרו לה להפעיל לחץ על החמאס להתקדם לעסקה. הקבינט הביטחוני דן בכמה הצעות והמלצות מבצעיות להשגת מנופי לחץ על חמאס, אך הן לא בוצעו בסופו של דבר.

 

אחת מהן הייתה למשל, חטיפת בכירים של ארגון חמאס לצורך הגברת יכולת המיקוח.

על פי גורמים בחמאס, ישראל ויתרה מראש והכירה בכך שאין לה יכולת מודיעינית לדעת היכן מוסתרים 4 הישראלים ברצועת עזה כדי לנסות ולשחררם בפעולת קומנדו צבאית.

התיאבון של חמאס רק גובר ככל שישראל נענית לדרישותיו, בעסקת שליט שחררה ישראל 20 אסירות ביטחוניות עבור סרטון וידיאו על מצבו הבריאותי של גלעד שליט, עכשיו דורשת תנועת חמאס  את שחרורם של  250 אסירים ביטחוניים תמורת מסירת המידע על גורלם ומצב בריאותם של 4 הישראלים המוחזקים בידיה.

על פי גורמים בחמאס, הארגון נמנע כרגע, משיקולי משא ומתן, לפרסם כמה אסירים ביטחוניים הוא דורש בכל העסקה החדשה,”ישראל מבינה לבדה את המספר הדרוש” אומר גורם בחמאס, אבל מבחינתו ברור שמספרם יעלה על המספר ששוחרר ב”עסקת שליט” ובכל מקרה מדובר בשחרור כמה מאות מחבלים רוצחים ובהם ערבים אזרחי ישראל, כמו ווליד דקה שרצח חייל ישראלי, וגם את סמלי הטרור מרוואן ברגותי(פת”ח), אחמד סעאדאת (חז”ע), עבדאללה ברגותי(חמאס) ומאמון א-סיייד (חמאס).

על פי נתוני הפלסטינים, בבתי הכלא הישראל יש 5000 אסירים ביטחוניים מהם 700 חולים ומתוכם כ-300 חולים במחלות כרוניות, כמו כן 400 אסירים במעצר מנהלי, 41 אסירות ביטחוניות ו-180 אסירים קטינים.

בחמאס אומרים :”הישארות אסירים ביטחוניים בבתי הכלא פירושה המשך חטיפות של חיילים ואזרחים ישראלים, זו מדיניות הארגון”.

אסור לתת פרס לטרור וישראל צריכה לנהל את המשא ומתן  בסבלנות רבה ולא לחצות את “הקווים האדומים” שהיא קבעה לעצמה אחרי “עסקת שליט”.

במקביל למשא ומתן היא צריכה להשקיע מאמץ כדי להשיג לעצמה מנופי לחץ שיגבירו את כוחה במשא ומתן,עבודת התכנון כבר נעשתה ויש המלצות שהוגשו לקבינט הביטחוני כבר לפני למעלה משנתיים, צריך לבצע אותן.