עבור לתוכן העמוד
Menu

בדרך להסלמה עם רצועת עזה?

ארגון חמאס חידש את ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל אחרי תקופה ארוכה של שקט יחסי, בתגובה תקף צה"ל יעדים של חמאס ברצועה • חידוש הירי קשור לבחירות לפרלמנט הפלסטיני, חמאס מנסה להפעיל לחץ על ישראל ולא מן הנמנע שבחודש הקרוב נראה הסלמה מחודשת בירי הרקטות

בסוף השבוע שבעבר התחדש ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר שטח ישראל אחרי תקופה ארוכה של שקט יחסי שבה הייתה רצועת עזה  עסוקה בענייניה הפנימיים: מגיפת הקורונה המתמשכת והבחירות הפנימיות בתוך תנועת חמאס.

 

שתי רקטות שוגרו מרצועת עזה לעבר הישובים הישראלים שבעוטף עזה בהפרש של יממה, הן נפלו בשטחים פתוחים ולא נגרם כל נזק. בצה"ל נוטים לייחס את האחריות לירי ל "גורמים סוררים", אלם גורמים ברצועת עזה אומרים שלמרות ששום ארגון לא נטל את האחריות לירי ברור כי ארגון חמאס עומד מאחוריו, באופן ישיר או באמצעות "קבלני משנה".

 

גורם בכיר באחד הארגונים ברצועה אומר:

"לארגון חמאס יש היום שליטה מוחלטת בירי הרקטות, שום ארגון לא יבצע ירי לעבר ישראל מבלי לעדכן מראש את ארגון חמאס ולקבל ממנו "אור ירוק", גם אם ארגון אחר, כמו למשל הג'יהאד האסלאמי, ביצע את ירי הרקטות, הרי שיש להתייחס לכך כאילו ארגון חמאס הוא שביצע את הירי".

 

ואכן, גם צה"ל מתייחס כך לדברים, הוא מטיל את האחריות לירי הרקטות לעבר ישראל על חמאס, בתוקף היותו הריבון ברצועה, ולכן מטוסי חיל האוויר תקפו פעמיים יעדים של חמאס ברצועת עזה בתגובה על ירי הרקטות.

בעזה מציינים את חודש הרמאדאן
בעזה מציינים את חודש הרמאדאן

מהי הסיבה להתחדשות הירי?

 

קשה לקבל התייחסות מגורמים של חמאס בקשר לסיבות להתחדשות הירי, אולם פרשנים שונים ברצועה, שחלקם מזוהה עם הארגון, מציעים את ההסברים הבאים:

 

א.הבחירות הפנימיות בתוך ארגון חמאס ברצועת עזה הסתיימו וסיום הבחירות לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית של התנועה הוא כבר בישורת האחרונה, עניין של כמה ימים. יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, שנבחר בדוחק רב לתקופת כהונה נוספת מתעורר לחיים כדי להפגין מנהיגות ולהראות לישראל כי הוא נותר בעל הבית ברצועה.

 

ב. רצון של הנהגת חמאס, במיוחד של יחיא סינוואר, להפעיל לחץ על ישראל לזרז את המשא ומתן על עסקת חילופי השבויים החדשה בין חמאס לישראל.

 

באחרונה התחדשו המגעים בנושא ביוזמה של המודיעין המצרי, גרמניה ונורבגיה, משלחת של המודיעין המצרי ביקרה ברצועת עזה ובתל-אביב ונפגשה עם גורמים בכירים בחמאס ובישראל בניסיון לקדם את העסקה.

 

ג. מדובר בתגובה של ארגון חמאס למסע המעצרים הנרחב שעושים גורמי הביטחון בישראל בקרב פעילי חמאס בשטחי הגדה. עד כה נעצרו עשרות פעילים בידי השב"כ הישראלי, חלקם כאלה המועמדים ברשימת חמאס לבחירות לפרלמנט הפלסטיני בחודש הבא. פעילות המעצרים הישראלית מיועדת לשבש את סיכויי תנועת חמאס לנצח בבחירות לפרלמנט אם אכן בסופו של דבר הן יצאו אל הפועל.

 

ד. מסר של אזהרה של ארגון חמאס לישראל שלא להתערב בבחירות הפלסטיניות ולאשר את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות כדי שיו"ר הרש"פ לא יאחז בסירוב ישראל כתירוץ לדחות את הבחירות. בניגוד ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, תנועת חמאס מעוניינת מאוד בקיום הבחירות במועדן ב-22 במאי, ללא שום דחיה.

 

הערכת המצב בחמאס היא שלתנועה יש סיכוי טוב מאוד לנצח בבחירות, נוכח הפיצול הגדול בתנועת פת"ח, והיא איננה רוצה שישראל תגזול ממנה את אפשרות הניצחון שעשוי ליפול כפרי בשל בחיקה. לכן, ירי  הרקטות נועד להרתיע את ישראל מקבלת החלטות או נקיטת צעדים שיביאו לדחיית הבחירות.

 

יתכן שכל ההסברים שצויינו לעיל הם נכונים. נראה שחידוש ירי הרקטות קשור לתוצאות הבחירות הפנימיות בחמאס ולבחירות הצפויות לפרלמנט הפלסטיני, לכך יש להוסיף את הסיבה הקבועה והיא שתנועת חמאס רואה את עצמה בראש ובראשונה כ"תנועת התנגדות " המובילה לישראל, לכן, היא איננה יכולה להרשות לעצמה לשבת יותר מדי זמן בשקט ולהפוך, בעיני תושבי הרצועה, לממשל אדמניסטרטיבי המנהל את חיי היום יום שלהם.

 

כך או כך, לישראל אין שום כוונה לשנות את מדיניותה. היא מתנגדת לעריכת הבחירות לפרלמנט בעיתוי הנוכחי ומפעילה לחצים בדרכים שונות על יו"ר הרש"פ לדחות את הבחירות, במקביל היא לוקחת בחשבון את האפשרות שהוא יסרב והיא מבצעת מעצרים בקרב פעילי חמאס בשטחי הגדה כדי לחבל בסיכויי התנועה לנצח בבחירות אם הן אכן יתקיימו.

 

לכן, לא מן הנמנע שבארבעת השבועות הקרובים עד לקיום הבחירות, נראה הסלמה מכיוון רצועת עזה על ידי חמאס באמצעות ירי רקטות לעבר ישראל כדי להפעיל עליה לחץ בנושא הבחירות לפרלמנט הפלסטיני.